"שנת 2021 אבודה ואני צופה עלייה של מספר דו ספרתי במחירי הדירות. הבניה יורדת, הביקושים יעלו, ואלו יהיו התוצאות", כך התריע השבוע נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, בראיון ליהודה שרוני, הפרשן והעורך הכלכלי של מעריב, שהתקיים במסגרת "כנס בחירות 2021" של הג'רוזלם פוסט ומעריב.

"גרעון הדירות בישראל גדל השנה. במחצית השנייה של 2020 בנינו בקצב של 40 אלף התחלות בנייה. והצפי הוא שהקורונה תלווה אותנו גם בשנתיים הבאות. לא שיווקו קרקע, היתרים ותמ"א 38  נבלמו כי ראשי ערים עצרו בגופם את ההתחדשות העירונית, וזה יגרום לכך שהתחלות הבנייה  ב-2021 ו-2022 יהיו נמוכות מ-51 אלף, אלא אם כן הממשלה החדשה תצליח להציל את 2022".

לדברי סרוגו, מדובר באסון כלכלי חברתי שהממשלה חייבת להתערב ולסייע בו. מגמת הירידה בבנייה חדשה נמשכת משנת 2016 ובתקופת המשבר נרשם המספר הנמוך ביותר מזה חמש שנים. "אני מצפה שהממשלה החדשה תרכז את כל הסמכויות כמו בתקופת השר כחלון במשרד אחד תחת מטה הדיור. ואני קורא מכאן לכל ראשי המפלגות הבינוניות להכניס למצע שלהם את נושא ריכוז הסמכויות, כי הוא קריטי".

במקביל, קורא סרוגו לטפל בחסמים המונעים את גידול ההיצע בשוק: "החסם הראשון הוא שחרור קרקעות מינהל  ל 70-80 אלף דירות בשנה. השני הוא מחסור קבוע בעובדים. הישראלים לא מוכנים לעבוד במקצועות בהם פועל סיני מרוויח כ-20 אלף שקל לחודש. כל אמא תזדעזע אם החתן שלה יהיה פועל בניין. זה לא רק בישראל, בכל מדינה מערבית עובדי ענף הבנייה באים מבחוץ. "

סרוגו הלין על הקשיים שמערים אגף התקציבים ובנק ישראל בנושא מדיניות יבוא עובדים זרים. ומוכן לספק פתרונות לאבטלה בישראל לאור המשבר. "אני מוכן לקחת 100 אלף מתוך 700 אלף המובטלים לענף הבנייה", הוא מוסיף. "לשלם 15 אלף שקל לעובד מקצועי, ו-20 אלף שקל לעובד מומחה. במקביל נדרש טיפול בהפחתת הרגולציה שהורגת אותנו. הליך תכנוני אורך כיום כחמש שנים ורישוי כשנתיים. כלומר, מיום רכישת הקרקע עד לתחילת הבנייה יעברו שבע שנים".

גם בנושא בנייה בתחום התשתיות, סבור סרוגו כי יש מקום לאפשר קדימות לחברות מקומיות במקום חברות מסין. "זה עצוב ולא הגיוני שחברה מסין תבנה פה גשר פשוט. הממשלה רוצה להשקיע בתשתיות כדי לייצר צמיחה, אבל זה לא יקרה אם החברות שיבנו את התשתיות הן חברות זרות. אנחנו בונים יותר מהר מהסינים ובאיכות טובה יותר. יש לנו חברות בנייה מצוינות כאן בארץ". 

נוכח ההחלטה של ראשי רשויות מקומיות כמו רמת גן, גבעתיים ואחרות, לעצור לאחרונה את תכניות התמ"א, אומר סרוגו כי במקרה זה נדרשים שינויים ברמת התערבות ממשלתית. "אני מבין את ראשי הרשויות, יש להם בעיית תשתיות ובנוסף לכך הן מפסידות בארנונה. הממשלה צריכה לפעול ולשנות את שיטת הארנונה. צריך להפוך את הארנונה למס או לאחוז משווי הנכס. בת"א למשל יש אזורים שישלמו יותר וכאלה שישלמו פחות".

"במקביל, יש לתקצב רשויות בתקציב לתשתיות חינוך. לצערי הרב 2021 היא שנה אבודה. הממשלה, ככל שתוקם, לא תצליח להשפיע מעכשיו לעכשיו, ולכן אני רואה שהתחלות הבנייה יורדות מתחת ל-50 אלף ומצד שני הביקושים עולים. אנחנו באווירת סוף קורונה ולאנשים יש יותר אנרגיה לקנות דירות. להערכתי, המחירים יעלו ונתקרב למספר דו ספרתי. ברגע שנבנה פחות והביקושים יעלו אלו יהיו התוצאות".