יש המון שיח בימינו על מה שנקרא "סטארט-אפ רזה Lean Startup". הרוב חושבים שהמשמעות היא סטארט-אפ ללא הרבה הון חיצוני. לפי מובילי דעה סטארט-אפ רזה מתפתח במקביל לאסטרטגיית בנייה-תיקון-הגיה-בניה-עוד-בדיקה-ועוד. 

זה דומה למה שידוע כפיתוח תוכנה מהיר. מדובר בפיתוח מוצר שלא דורש תכנון מוקדם של הפרויקט לפני תחילתו. במקום, מדובר במחזור של בניה, בחינה, תיקון ואז שוב פעם בניה, בחינה ותיקון. 

הרעיון של בחינה ותיקון , התיקון הקטן והקצב המהיר הוא אידיאלי לסגנון התכנון העסקי של הדור הבא. הייתי רוצה לחקור כאן אילו סוגי תכנונים יכולים להיות קשורים לסטארט-אפ הרזה. ואני מקווה, בזמן שאתם קוראים את הטקסט הזה, שזה ייתפס כתהליך תכנון טוב יותר בשביל הרבה ארגונים, ולא רק עבור סטרטאפים רזים. 

  1. תשמרו את התכנון רזה ופרקטי
    תכנית עסקית צריכה להופיע און-ליין,  ולא כמסמך מודפס. זה יכול להיות בענן, באפליקציה או ברשת מקומית. אנשים רלוונטיים יוכלו לשלוף את התכנית מאיפה שהיא נמצאת, לעבוד עליה ולהחזיר אותה למקומה.

    זה לא דורש גימיקים מיוחדים של עריכה רק לשם הנראות. זה לא כולל תקציר מנהלים או תיאור של החברה או הצוות המנהל. זו תכנית עסקית אופרטיבית, ולא ברושור מכירות. אם תצטרכו את המסמך הזה מאוחר יותר לצורך גיוס השקעה, תוכלו להוסיף עוד תיאורים, סיכומים ועריכות שנדרשות להציג כלפי חוץ.
     
    התוכנית עסקית שלכם צריכה להכיל אסטרטגיה, צעדים, תאריכים, דד ליינים, הנחות בסיסיות וסקירת לוח זמנים. סקירת לוח זמנים היא קריטית: מתי אנחנו נבחן ונתקן? זה מה שמשאיר את התכנית בחיים.
     
  2. תפתח תכנית עסקית בצורה אורגאנית
    הדבר הגרוע ביותר שאתם יכולים לעשות הוא לפתח תכנית עסקית לפני שאתם נוקטים בפעולה כלשהי. תתחילו עם הליבה של זה- מה הכי חשוב- ותבנו את זה כמו שאבוקדו גדל- מהפנים החוצה. אל תדחו שום חלק בתכנון; תתכננו במקביל לפיתוח העסקי שלכם.
     
    מה מגיע קודם?  כנראה מחקר שוק, אבל לא בהכרח. יש כאלו שבונים את התכנית שלהם מסביב לתחזית המכירות. מדובר בבלוקים, ואתם תבנו אותם בצורה שתתאים לאופי המיזם.
     
  3. תחשוב על זה, תתכנן את זה, תבחן את זה
    זה לא שאתם לא הולכים לתכנן, לנהל ולנווט את החברה שלכם רק בגלל שמדובר בסטארט-אפ רזה. להפך, אתם צריכים להישאר מעודכנים לגבי תכנית עסקית שלכם ולנהל את ההנחות שלכם במקביל למציאות המשתנה. ככל שההנחות עומדות במבחן המציאות - או שלא- ניתן לעשות התאמות במהירות.
     
    פיתוח אפליקציה קרה מהר יותר ממה שתוכנן? מעולה. תכנית עסקית שלכם מראה לכם איך הנקודות מתחברות כדי שתוכלו להתאים את כל השאר. ואם זה לקח יותר מהמתוכנן? אותו דבר: תחזרו לתוכנית העסקית ותבחנו איך כל המשתנים קשורים אחד לשני.
     
  4. תתאים את הפיתוח שלך לתכנון
    אני אוהב את כל הדמיון בין פיתוח מהיר ופיתוח-תוך-כדי-תנועה. אז בואו נשלב את אוצר המילים ביחד. פיתוח עסקי, בייחוד כזה שמתאים לעולם האמיתי המשתנה באופן מהיר שאנו חיים בו, צריך להיות די משתנה  ומהיר.
     
    תכננו את זה, תבנו את זה, תבחנו את זה ותכננו את זה שוב. זה מה שנקרא תהליך התכנון, ובלי זה לא תגיעו ליעד שלכם. בלי תכנית עסקית דינאמית אתם לא יכולים לזוז מהר מספיק. אתם כל הזמן בעמדת המגיב ולא משיגים תוצאה אופטימאלית.
     
  5. תבחן, תתקן, תחזור על זה
    תכנון עסקי צריך להיות כמו ערבוב, עם מידה של תיקונים קטנים עקביים בתוך תכנית מנחה רחבה. הפרטים יכולים להשתנות בהקשר של תכנון לטווח רחוק. תהליך תכנון טוב הוא מחזורי. אתה תמיד בוחן ומתקן. 

בשבילנו בטרגו, כל חמשת הנקודות הן דרכים טובות להוסיף את התכנון אל תוך העסק שלכם, בלי קשר אם אתם סטארט-אפ רזה או לא.