יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' שוחח עם יקי אדמקר במסגרת "כנס בחירות 2021" של הג'רוזלם פוסט ומעריב על ההתפתחויות האחרונות במערכת הפוליטית, פחות משבוע לפני ההליכה לקלפיות. "נלך עם המחנה הלאומי, אני אומר את זה מהיום הראשון שבו יצאנו למערכת הבחירות הזו. הדרך של נפתלי ושלי נפרדה בדיוק על הרקע הזה", הדגיש בראיון. "לי היה ברור שאנחנו שייכים למחנה הלאומי. לצערי הרב נפתלי החליט שהוא חותר לממשלה עם השמאל, אנחנו נשב רק בממשלת ימין", הוסיף. 

אדמקר ציין כי "בנט אמר שהוא מוכן לוותר על ראשות הממשלה כדי שתוקם ממשלה", וסמוטריץ' השיב בתגובה: "נו באמת. נפתלי צריך להחליט, הוא יושב יותר מדי זמן על הגדר ומפזר ערפל. האם פניו לממשלה ימנית והוא מוכן לשים הכל בצד לטובת מדינת ישראל ולממש את הרוב הימני?".

"אני אומר לכולם, גם לנפתלי וגם לגדעון, שימו בצד את המשקעים האישיים ושימו במרכז את עם ישראל וטובתה של מדינת ישראל. זו הזדמנות היסטורית, שלא הייתה פה שנים, להקים ממשלת ימין על מלא ללא סרח עודף של שמאל", הוסיף עוד, "נוכל לעשות את התיקונים במערכת המשפט ולטפל במה שחשוב. אני קורא לנפתלי לקחת את תיק האוצר בממשלה ימנית-לאומית. זו תהיה ממשלה שתהיה לה נחת לטפל באתגרים הכלכליים". 

בנט וסמוטריץ' בכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנט וסמוטריץ' בכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)

"נתניהו הוא לא האישיו, אלא הציבור הימני בישראל. היחידי שיכול לעמוד היום בראש ממשלת המחנה הלאומי הוא נתניהו כי הוא עומד בראש הליכוד, שהיא המפלגה הגדולה ביותר", הדגיש חבר הכנסת, "אני אומר לאלקין, תסתכל לי בעיניים, אתה מוכן לגרור את ישראל לבחירות חמישיות או להפוך את מרב מיכאלי וניצן הורוביץ לשרים בכירים רק כי נתניהו מינה אותך לשר המים? יש ביקורת על נתניהו, הוא רחוק מלהיות מושלם. אני אנסה להביא את נתניהו לעשות דברים שהוא לא עשה כל השנים. לנתניהו לא יהיו תירוצים". 

לדבריו, נתניהו הוא ימין - אך לא ימין מושלם. "יש לו תרומה אדירה לישראל, תראה מה שהוא עשה עם החיסונים, אבל יש לי המון ביקורת עליו. הוא פספס ארבע שנים של שער ריק בממשל טראמפ", אמר, "רהמ" לא מנהל קמפיין עבורי, אבל הוא מבין שבלי הציונות הדתית אין ממשלה ימנית. מי שרוצה ממשלה של הליכוד עם הממשלות החרדיות, ממשלה שתוציא את המסתננים ותטפל בכנופיות בנגב ובגליל, חייב שהציונות הדתית תהיה כנסת, בלעדיה זה לא יקרה ויאיר לפיד יהיה ראש ממשלה". 

הוא נשאל האם יעדיף בחירות חמישיות על פני כניסה לממשלה עם בנט וסער, במידה ונתניהו לא ישיג את מספר המנדטים הנדרש, והשיב: "אני לא אגרור, מי שיגרור יהיה סער, אלקין, יפעת שאשא ביטון, כולם אנשי ימין ואני רוצה לראות אותם מסתכלים בפנים של המצביעים שלהם. הציונות הדתית לא תפנה עורף לשותפים שלה במחנה הלאומי. במחנה הלאומי יש יותר יהדות, זיקה למסורת, ציונות ולאומיות, אנחנו לא נלך לשום ממשלה בלי המחנה הלאומי". 

אדמקר ציין את דבריו של גנץ, לפיהם השאיפה של נתניהו היא להדיח את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפני סיום תפקידו. סמוטריץ' נשאל האם יתמוך בצעד כזה, והשיב: "יש משהו חיובי שגנץ עשה, אמר או מתכונן לעשות? אני מסתכל על הקמפיין של האיש הזה שהיה רמטכ"ל ומכהן כשר ביטחון... יש לי ביקורת קשה מאוד על מנדלבליט בהתנהלות בתיקי נתניהו והוא לא היחיד אגב, יש הרבה ששכחו את תפקידם".

הוא הדגיש כי "לא סתם שמנו על השולחן את רפורמות העומק שלנו במערכת המשפט, אין משמעות לממשלה ימנית בלי תיקון במערכת המשפט. אי אפשר לשקם את הכלכלה והקורונה בלי זה". 

אביחי מנדלבליט (צילום: רויטרס)
אביחי מנדלבליט (צילום: רויטרס)

"מנדלבליט לא מבין את מערכת יחסי הכוחות הבריאים בדמוקרטיה מתוקנת בין מערכת משפטית, כנס והממשלה. נקבע שהוא עבר על חוק יסוד בכך שלא אישר את פתיחת החקירות נגד נתניהו", טען, "הוא לא נסע 10 קמ"ש מעל המהירות המותרת, הוא עבר על הוראות חוק יסוד, אני לא בטוח שאתה והצופים מבינים כמה זה חמור". 

יו"ר מפלגת הציונות הדתית נשאל האם הוא בעד שמנדלבליט יילך הביתה, והסביר בתגובה: "או שיבין את תפקידו. אנחנו נפצל את סמכויות היועמ"ש לשלוש. אנחנו נסדיר את התפקידים האלה, את זה אפשר לעשות רק בממשלת ימין, לא עם הורוביץ, מיכאלי וליברמן. אני קורא למצביעים לא לתת את קולם למי שלא מתחייב להכניס את השמאל לממשלה".