מחיר עופרות הברזל למסירה (עם ריכוז של 64%) בנמל טיאנז'ין עלה בשנה האחרונה ב־115%, ל־173 דולר לטונה. מה זה קשור אליך הקורא? ובכן, זה נמצא בהמשך, דרך מנגנון התמסורת של עליית המחירים ועליית שערי המניות של העוסקים בתחום - ועד לפתח דירת החלומות שלכם. המדינה, ליתר דיוק יבשת, שהיא יצרנית העופרת ברזל הגדולה בעולם היא אוסטרליה, עם תפוקה של 930 מיליון טונות בשנה, אחריה ברזיל עם 480 מיליון טונות בשנה, סין עם 350 מיליון טונות בשנה, הודו עם 210 מיליון טונות בשנה ורוסיה עם 99 מיליון טונות בשנה. מחירי הפלדה עלו בשנה האחרונה, ובעיקר מאז דצמבר, עת הבינו העוסקים בסחר הברזל והפלדה כי העולם יוצא לאטו ממשבר הקורונה עם הופעת החיסונים.

בשוקי ההון והעסקים מסתכלים קדימה לשנה עד חמש שנים, וגוזרים התנהגות להשקעות, מחירים ושערי מניות, לא מחכים עד שנגיף הקורונה ייעלם, אלא מהוונים כבר היום את המידע צופה העתיד. לכן מחיר הפלדה עלה בשנה האחרונה בכ־49%, מזה מחיר משטחי פלדה ב־43% ומחיר מוטות פלדה ב־38%. באירופה הסמוכה לנו עלו מחירי הפלדה בשנה האחרונה ב־51%. לאחר שבאסיה עלו מחירי הפלדה ב־30%, סין הודיעה לפני כמה ימים על העלאות חדות במחירי נגזרות הפלדה.

מניית ריו טינטו (Rio Tinto Group) האנגלו־אוסטרלית (סימנה בבורסה הוא RIO), יצרנית עופרות הברזל הגדולה בעולם, מפיקה 327 מיליון טונות עופרת ברזל בשנה. היא נוסדה בלונדון בשנת 1873, עת בריטניה הייתה אימפריה. כרגע המשרדים הראשיים שוכנים במלבורן אוסטרליה, מחיר המניה שלה עלה בשנה האחרונה ב־85% (אם כי התממשה בשיעור קל לאחרונה). החברה, הפעילה ב־36 מדינות, מפיקה גם נחושת, חמרן, טיטניום, יהלומים ומלח.

השנייה בגודלה בעולם בתחום עופרות הברזל היא חברת הענק ואל (סימנה בבורסה הוא VALE) הברזילאית שנוסדה בשנת 1942, באמצע מלחמת העולם השנייה, עת מדינות אמל"ט ניצלו וסיפקו סחורות לכל הצדדים ונהנו משגשוג. רק שמונה חודשים לאחר המתקפה על פרל הארבור הצטרפה ברזיל למדינות הברית. החברה מפיקה בשנה 302 מיליון טונות של עופרות ברזל, בעיקר בצפון ברזיל. מחיר המניה שלה עלה בשנה האחרונה ב־102%. החברה מפיקה גם ניקל, מגנזיום, פחם וסגסוגות.

החברה השלישית בגודלה בעולם בהפקת עופרות ברזל היא BHP, שנוסדה בשנת 1851 ומשרדיה במלבורן אוסטרליה. החברה, שמחיר מנייתה עלה בשנה האחרונה ב־132%, מפיקה 270 מיליון טונות בשנה, בעיקר במערב אוסטרליה, אחד האזורים העשירים ביותר בעולם במחצבי עופרות ברזל. החברה פועלת גם באירופה, בסין, ביפן, בהודו, בקוריאה הדרומית, בצפון אמריקה ובדרומה. היא מפיקה גם נחושת, נפט ופחם. כמו כן מעורבת החברה בהפקת גז, מתכת הכסף, אבץ, זהב, אורניום וזיקוק ניקל.

אתר בנייה (צילום: מיכל גלעדי, פלאש 90)
אתר בנייה (צילום: מיכל גלעדי, פלאש 90)


החברה הרביעית בהפקת עופרות ברזל היא Fortescue Metals Group, אף היא אוסטרלית, הממוקמת במערב אוסטרליה ומפיקה 168 מיליון טונות עופרות ברזל בשנה. היא נהנתה בשנים האחרונות בעיקר מהביקוש הסיני, שנרגע לאחרונה בשל היחסים המתוחים בין אוסטרליה לסין. מחיר המניה, שסימנה הוא FSUGY, עלה בשנה האחרונה ב־179%. החברה נוסדה רק בשנת 2003 בפרת' במדינת מערב אוסטרליה, והיא מפיקה גם זהב ונחושת. החברה פעילה גם באקוודור ובארגנטינה.

החברה החמישית בגודלה היא ההודית National Mineral Development Corporation (סימנה בבורסה: NMDC.NS), שנוסדה בשנת 1958 ומשרדה הראשי בעיר הידראבד. החברה מפיקה 32 מיליון טונות בשנה. מחיר מניית החברה עלה בשנה האחרונה ב־89%. החברה מפיקה גם נחושת, סלעי פוספטים, סיד, עופרת, יהלומים, מגנזיום ואף חוצבת חול ים.


בועת נדל"ן


העלייה במחיר הברזל נובעת הן מההערכה כי העולם חוזר לעבודה סדירה, וצפוי להגביר את קצב החזרה בחודשים הקרובים, מה שיצריך יותר ברזל ופלדה עבור התעשייה הכבדה. המחסור במכולות הביא לנסיקה בתעריפי ההובלה הימית, אוניות, מטוסים, בתי מגורים, בנייני משרדים, מכונות, מסילות ברזל ולמעשה כל התעשיות. סיבה נוספת לעלייה במחירים היא שישנה הזרמה פיסקלית של טריליוני דולר, בעיקר בידי הממשל האמריקאי, אך גם באירופה, בסין ובישראל.

בד בבד יש הרחבה מוניטרית אדירה בעולם, כלומר רכישת אג"ח ממשלתיות בכל העולם בטריליוני דולר כדי להפחית ולכופף את עקום התשואה, בעוד הנגידים שומרים על ריבית אפסית כמעט או שלילית. כיפוף עקומת התשואה מביא  את הריבית הרלוונטית להשקעה להיות נמוכה יותר בעיניי המשקיעים, בכך מעודדת ותעודד ההשקעות בעולם ובכך תדחוף את משקי העולם לצמיחה אדירה השנה, שתמחק את משבר 2020. הריביות הנמוכות, הן בשוק ההון והן בשוק הכספים, גוררות עלייה בביקוש לדירות ולבתים בעולם, שמחיריהם בנסיקה. דחיפה זו גוררת עלייה בביקוש לחומרי גלם, ובכללם גם פלדה ומתכות אחרות. התוצאה: בועת נדל"ן המתהווה עכשיו ותימשך אולי כמה שנים. נלוות אליה בועות מחיר סחורות תעשייתיות ובועות שערי מניות רלוונטיות המשקפות את הביקוש הגובר.  

מחיר החמרן (אלומיניום) עלה בשנה האחרונה בכ־37%, אף הוא יסוד חשוב בתעשיית הבנייה באשר היא (כמובן גם בבנייה למגורים). המדינה שהשאירה את כולן מאחור בייצור ובהפקת חמרן היא סין, שמתכוונת עוד בעשור הנוכחי לעבור את ארה"ב כמשק הגדול ביותר בעולם. סין מפיקה מחצית מהחמרן בעולם, כ־36 מיליון טונות בשנה. רק לפני עשור ייצרה 16 מיליון טונות. הממשלה דרשה להגדיל את התפוקה כדי לענות על צורכיהם של יצרני הרכב בסין ,שמעפילים לראש רשימת היצרניות בעולם. אחריה, רחוקה ברשימה, הודו, עם 3.7 מיליון טונות בשנה, ורוסיה עם 3.6 מיליון טונות בשנה. קנדה במקום הרביעי עם 2.9 מיליון טונות ואיחוד האמירויות עם 2.7 מיליון טונות בשנה. החמרן דרוש לתעשיית הרכב כדי לחסוך במשקל. משקלו נמוך להפליא, ולכן גם תעשיית המטוסים זקוקה לו, מוצרי אלקטרוניקה משתמשים בו מפני שהוא מעביר זרם.

אתר בנייה (צילום: מיכל גלעדי, פלאש 90)
אתר בנייה (צילום: מיכל גלעדי, פלאש 90)


יצרנית החמרן הגדולה בעולם היא הסינית China Hongqiao Group Limited (סימנה בבורסה: 1378.HK), ששער מנייתה עלה בשנה האחרונה בהונג קונג ב־305%. החברה, שנוסדה בזופינג בסין בשנת 1994, מפיקה כ־5.8 מיליון טונות בשנה. היצרנית השנייה של חמרן היא הרוסית Rusal, כלומר רוסיה אלומיניום, המפיקה כ־3.75 מיליון טונות. שווי המניה שלה (שסימנה בבורסה 0486.HK) עלה בשנה האחרונה ב־104%. החברה השלישית, שאינה נסחרת בבורסה, היא חברה־בת של ריו טינטו בקנדה, Rio Tinto Alcan, המפיקה כ־3.5 מיליון טונות בשנה. החברה האמריקאית Alcoa Corporation, המדורגת שישית בייצור העולמי, שאותה מקדימות עוד שתי חברות סיניות, מפיקה 2.6 מיליון טונות בשנה. החברה נוסדה בשנת 1888 ובסיסה בפיטסבורג, פנסילבניה. מחיר המניה, שסימנה AA, עלה בשנה האחרונה ב־457%. עוד מחירי מתכות עלו בשנה האחרונה: מחיר הנחושת עלה בשנה האחרונה ב־93%. מחיר הניקל עלה בשנה האחרונה ב־44%. מחיר העופרת עלה בשנה האחרונה ב־17%.


עד פתח הבית


הנה העליות האלו מתגלגלות לפתחנו. השבוע הודיעה הלמ"ס על המשך העלייה החדה במחירי הדירות. מחיר הדירות החדשות עלה בשנה האחרונה ב־3.3%, האצה לעומת ירידה במחירי הדירות החדשות במשך השנה הקודמת בשיעור של 1.6%, בהתאמה. נציין כי שיעור הדירות החדשות בשנה האחרונה שהיו בהנחה בגלל מחיר למשתכן היה 37%. שנה קודם לכן היה חלקן של הדירות במחיר למשתכן  41%. בתוך שלושה חודשים בלבד עלו מחירי הדירות החדשות ב־2.2%, מזה בחודש האחרון המדווח בלבד ב־1.2%. בין הסיבות לעלייה במחירים: המשך העלייה בתשומות הבנייה כגון ברזל וחמרן כמפורט לעיל. מדד מחירי התשומה לבנ ייה למגורים עלה ב־12 החודשים האחרונים ב־1.1%, עלות שכר העבודה עם עלייה של 1%, והעלות ללא שכר עבודה עלתה ב־1.2%. שימו לב להאצה במדד התשומות בבנייה למגורים, שעלה בתוך שלושה חודשים ב־1.22% - יותר מאשר בשנה שלמה.

בחודש פברואר בלבד עלו מחירי חומרים ומוצרים לבנייה ב־0.3%. מחירי הברזל, מוצרים מוגמרים מאלומיניום ומפלסטיק עלו בחודש אחד ב־1.5%. הקבלנים שילמו בתוך שלושה חודשים עד לחודש פברואר עוד 16.3% עבור ברזל לבנייה. כן הייתה התייקרות של 12.8% עבור רשתות ברזל, תוספת של 11% בגין ברזל ומוצרי מתכת. הקבלנים נאלצו לשלם עוד 4.8% עבור שערים וגדרות, וכל ההתייקרויות חלו במשך שלושה חודשים. כאמור גם מחיר הנחושת התייקר, הקבלנים שילמו עבור מוצרים ואביזרים לעבודות חשמל עוד 4% בשלושת החודשים האחרונים. ארונות תקשורת התייקרו ב־3.7%, מערכות כיבוי אש התייקרו בשלושה חודשים ב־8%.

העלייה במחירי הדירות החדשות מושכת מעלה גם את מחירי הדירות בכלל בשיעור חד. זאת לא היחידה: ישנה סיבה נוספת והיא החיסכון האדיר בידי הציבור שנוצר בשנה האחרונה מפני שלא היה היכן להוציא כסף. סיבה מהותית נוספת היא הריבית הנמוכה מאוד בשוק המשכנתאות. התוצאה: מחיר הדירות עלה השנה בחודשים דצמבר־ינואר ב־4.3% לעומת החודשים המקבילים בשנה שעברה, ובשנתיים ב־8.6% (בהתאמה).

בתוך שלושה חודשים עלו מחירי הדירות בישראל ביותר מ־2.7%, וזאת כבר האצה של ממש. המשך העלייה במחירי המתכות והתגברות הביקוש, עם בוא האביב, יביאו להמשך העלייה במחירי הדירות. האם מישהו מהטוענים לכתר או מהמפלגות השונות מתייחסים לכך ששוב לא יהיה סיכוי לצעירים לרכוש דירה לאורך שנים ארוכות? אם יש כזה, שיקום!

* אין בנאמר המלצה לפעולה. אין בכתוב כדי להמליץ לחלוטין על מניות או חברות המוזכרות בכתבה. קיימת אפשרות שכותב המאמר מחזיק בני"ע של חברות המוזכרות לעיל