ג'ו ביידן ידוע כמי שמועד בלשונו. נראה כי הפעם זאת לא הייתה מעידה. לא כל כך מתאים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן להשתמש בשפה בוטה. נראה כי הפעם הוא עשה זאת בכוונה. הבית הלבן הבהיר הערב (חמישי) כי הנשיא איננו חוזר בו מהכינוי "רוצח", שהטיח בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. 

דווקא פוטין, שאוהב את תדמיתו כקשוח ומתריס, נחשף הפעם כמי שמחפש פיוס. "אני מוכן לדבר עם ביידן מחר או ביום שני", הצהיר נשיא רוסיה. מצדו של ג'ו ביידן זה מתוכנן. הוא אוהב להוכיח, להפגין את ההבדל בינו לבין קודמו בבית הלבן דונלד טראמפ. לא רק בחזית הפנימית, כמו השינוי המהותי במאבק נגד נגיף הקורונה. גם במדיניות החוץ. 

נשיא רוסיה היה מנהיג מעצמה, ראש המדינה היחידי שדונלד טראמפ נמנע במופגן ונזהר במוצהר לא לפגוע בו, לא להעליב ולשמור על כבודו. פרשנים בוושינגטון הסבירו את היחס המיוחד של טראמפ לפוטין בהערכה שלנשיא רוסיה יש מידע על טראמפ, שהנשיא הקודם חשש מאוד מחשיפתו. 

לג'ו ביידן חשוב להוכיח כי לא כדוגמת קודמו, נשיא רוסיה איננו מקבל יחס מיוחד. ג'ו ביידן חיכה להזדמנות להוכיח זאת. היא הגיעה מהר יותר מכפי שחשב. דו"ח של המשרד למודיעין לאומי, גוף שמייצג את כל ארגוני הביון והמודיעין האמריקאיים, שהתפרסם אתמול בוושינגטון, שימש לנשיא ביידן אמתלה ומניע להוכיח, להפגין ולקבע את ההבדל ביחס לנשיא רוסיה בינו לבין קודמו בבית הלבן דונלד טראמפ.

בנוסף לכך, הדו"ח הרגיז במיוחד את ביידן בגין המידע שנכלל בו, שלפיו ההתערבות של רוסיה בבחירות גלשה גם למאמץ רוסי מיוחד להכפיש את שמו של בנו של ג'ו ביידן כמי שמעורב בפרשיה בלתי חוקית באוקראינה.
 
השאלה הגדולה היא, האם הנשיא ביידן מתכונן להמשיך במדיניות של עימות מדיני וריב דברים עם נשיא רוסיה, או שמדובר בתקרית שג'ו ביידן תיכנן וביצע כמהלך ארעי, כאות אזהרה לנשיא רוסיה והתראה שמוטב ועדיף שייתן הוראה והנחיה למי שצריכים, לחדול מחדירות סייבר, ולנטוש אחת ולתמיד את המאמצים להתערב בענייניה הפנימיים של  ארה"ב ולא רק בבחירות לנשיאות. 

פגישה בעיתוי לא טוב
לפי הערכות הרווחות בקרב שגרירים ודיפלומטים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק, הנשיא ביידן איננו איש של עימותים ומריבות. הערכות הן, שהנשיא ביידן ייתן לרושם הקשה שכינויו את פוטין "רוצח" יצר להמשיך ולהזין את היחסים בין ארה"ב לרוסיה, ואת האווירה בזירה הבינלאומית לזמן מה. לבסוף יודיע ביידן כי הוא מוכן להיפגש עם פוטין. "בפגישה כזאת, אם תתקיים, נשיא ארה"ב ביידן יהיה הבוס והמוביל", אמר סגן ראש משלחת מערבית באו"ם. 

מבחינת ישראל, יחסים מעורערים בין ארה"ב לרוסיה אינם חדשות טובות, בלשון המעטה. ישראל היא הדמוקרטיה המערבית היחידה שמטפחת יחסי ידידות וקירבה עם רוסיה ועם הנשיא פוטין. נשיא רוסיה הוא במעמד של ראש מעצמה מנודה, מרוחק וכמעט משוקץ בזירה הבינלאומית.

 בדיוק בעת שג'ו ביידן פירק את זעמו על פוטין, במוסקבה הייתה לישראל נוכחות רשמית בדמותו של שר החוץ גבי אשכנזי, שקיים ביקור בבירת רוסיה ונפגש לשיחה עם שר החוץ הרוסי לברוב. לא בדיוק מהלך ישראלי שמתאים לעיתוי ומשתלב במאמץ להבטיח בית לבן וממשל אמריקאי אוהדים לישראל.