איך ניתוח של צורכי הלקוחות יעזור לכם לחשוף את בית העסק לקהלים נוספים # למה חשוב לתחזק את הקשר עם הלקוחות בערוצי השיווק הדיגיטליים שלכם לאורך כל השנה # ומדוע האטרקציות החקלאיות והתיירותיות הן סיבות ראויות לבקר ולטייל בצפון הנגב גם לאחר סיומו של פסטיבל "דרום אדום" # יועץ עסקי מטעם ארגון להב, מנהלת סניף בבנק הפועלים ובעלים של משק חקלאי־תיירותי ושל סטודיו לעיצוב וליצירה - מסבירים איך מתמודדים עם המשבר הכלכלי, ואולי אף יוצאים ממנו מחוזקים # דודו לוי רייך

עינת לוי
סרטון הסדנה כבש את המועצה
"למדתי אומנות ותיאטרון במכללת ספיר וב־2006 פתחתי סטודיו של תפאורות, עיצוב אירועים וסדנאות יצירה של רקמה, ציור, פסיפס, מקרמה, הדפסה על עץ ועוד. עד לפני ארבע שנים עבדתי גם כשכירה, אבל אז החלטתי שאני רוצה לצאת לעצמאות מוחלטת. בניתי בעליית הגג של הבית שלנו ביישוב הקהילתי מעגלים סטודיו של 70 מ"ר צבעוני וחי, ובו אני מעבירה סדנאות לקבוצות של 13־15 איש. בשנים האחרונות קיימתי סדנאות גם לזוגות ולמשפחות ולימי הולדת, אבל אז הגיעה הקורונה ועצרה הכל.

"בסגר הראשון אמרתי לעצמי שאני צריכה להקשיב לשקט הזה כדי לדעת מה אני צריכה לעשות ולאן להתגלגל. ואז הבן שלי הציע שנצלם סרטון של סדנת יצירה ונפרסם אותו בדף הפייסבוק שלי ובעוד דרכים. זה היה כה מוצלח, שהמתנ"ס במועצה אזורית הציע להפיץ את הסרטון בין המושבים. תוך זמן קצר צילמנו עוד שלושה סרטונים, כל אחד מהם של סדנה אחרת לקראת פסח - סידור פרחים, עיצוב שולחן הסדר וכדומה. בעקבות זאת פנו אליי מהמועצה וביקשו שאכין להם ערכות יצירה, שאותן הם חילקו לתושבים בסגר.

"בשלב מסוים הציעו לי ממרכז חוסן האזורי לערוך סדנאות בקפסולות באוויר הפתוח לקבוצות קטנות. השמועה עברה מיישוב ליישוב, וההיענות הייתה מדהימה, במיוחד של חבר'ה צעירים שנדלקו על זה. מאז תודה לאל העבודה זורמת - ערכות היצירה ממשיכות להימכר, וממועצה אחרת הזמינו אותי לעשות סדנאות לתלמידים בזום. אומנם חסר עדיין הכסף הגדול של עיצוב אירועים, חתונות, מסיבות פורים והצגות סוף שנה, אבל גם פה יש התאוששות ויש הזמנות. לאחרונה נכנסתי, אחרי הרבה זמן, להיכל התרבות של המועצה כדי למדוד את הבמה לקראת טקס יום הזיכרון שבני הנוער שלנו עורכים כל שנה, והלב התרחב משמחה והתרגשות".

הכותבת היא הבעלים של "עיצובים מהלב", סדנאות יצירה והעצמה ועיצוב אירועים. יישוב קהילתי מעגלים 311. מ.א. שדות נגב. טל': 050-2220893

אור טרבלסי
הפנינגים של קטיף תות והדרכות
"אבי רמי טרבלסי ז"ל הקים את המשק לפני 40 שנה. בהתחלה גידלנו ירקות רגילים, אבל בגלל הייבוא המאסיבי שלהם מחו"ל עברנו ל'פירות נישה' כמו אננס, פטל, אוכמניות ותותים. אבא היה יזם מדהים - כל פרי שהוא היה רואה בעולם הוא היה אומר 'לא הגיוני שאי אפשר לגדול אותו בישראל'.

הוא היה מאוד גאה בחקלאות הישראלית ורצה להציג אותה בפני כל. לפני ארבע שנים פתחנו את המשק גם לסיורים מודרכים של משפחות ואלפי מבקרים שמגיעים להפנינגים של קטיף עצמי של תות תלוי, כולל דוכני מזון, הפעלות וסיור בטרקטור בין החממות.

"הקורונה נחתה בשנה שעברה על העונה החזקה שלנו, שהיא מפברואר ועד מאי וכוללת את פורים, פסטיבל 'דרום אדום' ופסח. ניסינו לערוך סיורים בטרקטור בקפסולות משפחתיות, אך זה לא עבד. אז בחלקות התותים עבדנו רק בקטיף ובשיווק, אבל נתקענו עם כמות אדירה של יבול שהיה מיועד לקטיף העצמי ונאלצנו למכור בהפסד.

במקביל, הקמנו מאפס אתר אינטרנט שמרכז שליחויות של תוצרת לכל הארץ עבורנו ועבור חקלאים נוספים באזור. לא הוצאנו כמעט אף אחד מ־20 העובדים שלנו, תאילנדים וקצת ישראלים, לחל"ת, כי הרי צריך לתחזק את החממות והמשק.

"לפני חודשיים נפטר אבי, ומאז אני מנהל את המשק. הקפאתי את לימודי מדעי המחשב שהתחלתי, ואני ממשיך את המורשת והחזון שלו. חזרנו לקבל מבקרים לקטיף העצמי כשההרשמה היא דרך דף הפייסבוק שלנו, אבל השאיפה שלנו היא שכבר בחול המועד פסח נחזיר את הסיורים עם הטרקטור ואת ההדרכות בחממות, כי אלה חוויות משלימות משמעותיות. את ההדרכות אני מקפיד לעשות בעצמי, כי חשוב לי להסביר למבקרים על החקלאות הישראלית ועל מה שבעצם אנחנו עושים פה".

הכותב הוא הבעלים של "משק 77 – מהחקלאי לצרכן". מושב תקומה, מ.א. שדות נגב. טל': 052־6304092

עומר חרמוני
לשמר נוכחות דיגיטלית אצל הלקוחות

"תחומי האומנות והיצירה זכו לעדנה בתקופת הסגרים בדומה לבישול גורמה ביתי וקריאת ספרים. המהלך של עינת מ'עיצובים מהלב' לשמר נוכחות דיגיטלית אצל קהל לקוחותיה הפוטנציאליים, כשצילמה והפיצה סרטוני סדנאות יצירה, הוא שאפשר את מכירתן של ערכות היצירה. אף על פי שחלק מההצלחה אינו תולדה של תכנון מוקדם ומדוקדק, ההצלחה נבעה מעצם העשייה - וזה מה שנחשב. מומלץ לעינת להמשיך לתחזק גם לאחר חלוף המשבר את השיווק הדיגיטלי ואת ערוץ מכירת הערכות, עבור אלו מלקוחותיה שכבר התמכרו לעיסוק בתחום.
"הרבה כבוד מגיע לאור מ"משק 77", שנכנס מתחת לאלונקה במקומו של אביו שנפטר לפני כחודשיים. המיקוד של המשק מהבחינה החקלאית מוצלח, אך יש לזכור כי המיקוד התיירותי שלו נתון לאיום מתמיד לא רק בשל הסגרים - עונת הקטיף הקצרה ואיומים מצד רצועת עזה השכנה עלולים למנוע מתיירי הפנים להגיע. לכן מומלץ למשק לבנות תוכנית מגירה שתטפל במכירת התוצרת גם בעתות מתיחות בעוטף. כרגע האתר של המשק, שאמור לשמש ככלי עיקרי לשיווק ומכירה, לא זמין ומומלץ להשלימו בהקדם".

הכותב הוא יועץ עסקי

רונית ברדה
לדעת להפוך איום להזדמנות
"עולם העסקים כבר חווה משברים שונים, אך סוג כזה של משבר אף אחד מאיתנו לא צפה - החל מעסקים קטנים וכלה בקונצרנים שנחשפו למציאות חדשה ולאתגרים חדשים. עסקים שהצליחו לשרוד ואף התפתחו הם אלה שהשכילו לבצע מהלכים יזומים כדי לצאת מהמשבר, שידעו כיצד להפוך איום להזדמנות ושהתאימו את עצמם לשינויים שנכפו עליהם.

בשבוע האחרון הצטרפתי למנכ"ל הבנק שהגיע לביקור באזורנו במסגרת פסטיבל 'דרום אדום' ונחשפנו לסלי הפיקניק של מחלבת משק צאן צאלה, שהשכילה לבצע בתקופת הסגרים משלוחים לבתי הלקוחות וצלחה יפה את התקופה.

"זו דוגמה אחת מני רבות לעסקים שהפגינו חשיבה מחוץ לקופסה, גמישות, התאמות מסגר לסגר ותעוזה לנקוט מהלכים מאתגרים שקודם נראו בלתי אפשריים או מתאימים יותר לטווח הרחוק. אלה עסקים ששמרו על קהל נאמן באמצעות שירות יוצא דופן, אך ידעו גם לחשוף עצמם לקהלי יעד נוספים דרך פרסום, שיווק והקשבה לשטח ולצורכי הלקוחות.

חשוב עם זאת, לצד השיפור בהכנסות והרחבת הפעילות העסקית, לבצע גם מהלכים נבונים של התייעלות, התנהלות פיננסית נכונה וניהול תזרים עקבי ומסודר".

הכותבת היא מנהלת סניף אופקים של בנק הפועלים

מעריב ובנק הפועלים ממשיכים ללוות ולתמוך בעסקים קטנים בהתמודדותם עם היציאה ממשבר הקורונה. והפעם, לרגל פסטיבל "דרום אדום" הנערך החודש, אנו מתמקדים בעסקים ובמשקים בדרום הארץ. הציבור מוזמן להגיע ולתמוך בעסקים שרק עתה נפתחים מחדש. לרשימת האטרקציות והעסקים המלאה של הפסטיבל, חפשו בגוגל - דרום אדום.

המידע בכתבה נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.