ארבעה ימים לבחירות, שוחח הבוקר (שישי) היועץ האסטרטגי ישראל בכר עם ניסים משעל בתוכניתו ב-103FM, והעניק את פרשנותו למתרחש במערכת הפוליטית בישורת האחרונה.

כשנשאל האם נתניהו הוא ראש הממשלה הבא, השיב בכר: "כמו שזה נראה כרגע, בסבירות גבוהה כן, הוא ימשיך לכהן כראש ממשלה. הוא הולך ומתחזק בסקרים, השאלה אם יש לו 61 עם גוש הימין, שזה בעצם כולל את בנט. ואם לא, אני חושב שנלך לאסטרטגיה חדשה שלא מדברים עליה עד היום – זה בעצם השבעה של ממשלת מיעוט. זאת תהיה אסטרטגיה של שני הצדדים, דרך אגב, גם הצד של מתנגדי ביבי וגם של ביבי. השאלה מי יצליח להרכיב את ממשלת המיעוט ראשון. אתן לך את התרחיש: בוא נגיד שלפי הסקר שלך שיש 59 מנדטים למחנה ביבי יחד עם בנט - במקרה כזה הוא יכול לקבל תמיכה של רע"מ מבחוץ, שלא בתוך הממשלה, ואז להשביע ממשלת מיעוט של 59". 

משעל שאל האם ממשלה שבה רע"מ תתמוך מבחוץ וסמוטריץ' ובן גביר יהיו חברים בה אפשרית, ובכר השיב: "כן, זאת תמיכה מבחוץ. אבל גם למתנגדי ביבי התרחיש הזה תקף - נגיד שבנט עובר לצד השני, בנט עד מר"צ מקימים ביחד ממשלת מיעוט בתמיכה שקטה או של המשותפת או של רע"מ. רע"מ פה היא מאוד מאוד חשובה, מאוד דרמטית. כמו שזה נראה כרגע, היא תעבור את אחוז החסימה. הסקרים מראים את זה באופן די עקבי במשך כמעט חודש.תראה, המשטר בישראל הוא קואליציוני, לכן כל מפלגה שהיא החולייה המשלימה ל-61 היא בעצם בפוזיציה שהיא יכולה לסחוט. זאת המציאות של המשטר בישראל".

על עשרת המנדטים התיאורטיים של ציבור המתלבטים, השיב בכר: "אני רוצה להגיד משהו מקצועי לגבי אותם עשרה מנדטים. צריך להבין שהמתלבטים, שמציינים אותם כאילו כשורה נפרדת בסקרים, מי שהוא לא איש מקצוע חושב שיש שם מנדטים חיצוניים נוספים. זה לא, הם כבר מגולמים בתוך מודל המנדטים שהקראת הבוקר. זה לא מנדטים נוספים, הם כבר מפוצחים פנימה לתוך המודל. עכשיו, מה יכול להיות ולהשתבש באמת בתחזיות? שהמודל לא מנבא את ההתנהגות שלהם באופן נכון ולכן עדיין יכולות להיות תנודות. אבל הם כבר מגולמים, ואת זה חייבים להבין.

"דבר שני, נקודה נוספת -  מתלבטים בישורת האחרונה, בד"כ בחמישה ימים האחרונים לסקרים, מהניסיון שלי חצי מהם לא יבואו להצביע. והחצי השני נוטה דווקא לטובת למצב של שינוי, ולכן הם מתלבטים כל כך. בבחירות האלה יש דבר אחר, ייחודי, מכיוון שאנחנו בבחירות על הקצוות. יש פה מצב של ארבע מפלגות על ארבעה מנדטים והשיקול של הצבעה אסטרטגית הוא מאוד דרמטי בבחירות האלה. לראיה סיפור מר"צ וכחול לבן שירדו ועלו בחזרה, יש פה הצבעה אסטרטגית בקרב המתלבטים האלה. ולכן, כמו שאמרת, אנחנו בעצם בבחירות בערפל. קשה לנבא במדויק מה יהיה, כי התנהגות של בוחר זאת לא מתמטיקה וקשה לחזות אותה לפעמים".

לסיום, ניתח בכר את התרסקותו של גדעון סער בסקרים, מפתיחה מבטיחה עד לנתונים חד ספרתיים: "אני חושב שקרו כמה דברים. אחד, גדעון עשה מיצוב מאוד ימני-אידאולוגי למפלגה שלו. כשאתה רוצה להקים מפלגה עם מוטת כנפיים רחבה מבחינה אלקטורלית ואתה הולך למיתוג מאוד מאוד ימני, אתה בעצם מתחרה עם הקולות של נתניהו. אם אתה רוצה לגדול וליצור את אותה מוטת כנפיים, אתה צריך גם את הקולות של המרכז-שמאל. בהתחלה כשהוא רק נכנס לזירה, היו לו 11 מנדטים של קולות כחול לבן. לאט-לאט הקולות האלו התחילו לזלוג ולחזור לכיוון יאיר לפיד, ובעצם לעולם הטבעי יותר שלהם. מה אתה למד מזה? במדינת ישראל מאוד קשה ליצור מפלגה חדשה לאורך שנים. בסוף אלמנט הימין-שמאל, אמנם אינו מדובר בבחירות האלה, אבל משפיע על התנהגות הבוחר. עדיין הם בסוף יזרמו לבסיס האם שלהם.

"בסופו של יום, סער כן מקשה מאוד על נתניהו מבחינה אסטרטגית. אילולא גדעון, לנתניהו היו כבר מזמן 61. ולמה? כי גדעון עדיין מחזיק מספר מנדטים של מצביעי ליכוד לשעבר שנשארים איתו. ולכן אין לנתניהו 61 באופן ודאי. ברמה האסטרטגית גדעון משרת מאוד את גוש 'רק לא ביבי'".