העם יאמר את דברו ויטיל את הפתק הראוי בקלפי. זו השעה לברך את כל אותם מפגינים בעד ונגד. כל אלה שיצאו את בתיהם על מנת להביע השקפה זו או אחרת. בטרם נרעיף עליהם שבחים שהרי הם מהווים את ליבת הדמוקרטיה, ננער מאיתנו את אלה שהרימו יד ותקפו את מתנגדיהם. אנחנו מצדדים באלה שנשאו נאומים, הניפו דגלים וכרזות ודיברו בלהט על עתידה של המדינה החוזרת ומצביעה בקלפי ומתקשה להגיע לכלל הכרעה ברורה.

המפגינים בכיכרות, בחצרות, גם ליד בלפור, הם אנשים שלהט אמונה, חזון ודרך מטלטלים אותם הרחק מגבולות ביתם השאנן אל המרחב הציבורי על מנת לומר את דברם. דמוקרטיה איננה רק הטלת פתק בקלפי, שהרי בכך אנחנו קובעים את דמותה של ממשלתנו והרכבה של הכנסת, אלא יציאה מבתינו אל החוצות והשווקים כאשר בלבנו אש יוקדת ואמונה במעשים, וגם הבעת תקווה לעתיד טוב יותר לארצנו על פי השקפתו של כל אחד ואחת.

קלפי בחירות (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
קלפי בחירות (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

יפה עשו ממשלתנו ושלטונות החוק כאשר התירו אף בימים של סגר כללי את הזכות החקוקה בסלע הדמוקרטיה - להפגין. שהרי לא ייתכן שרק אחת לארבע שנים - אם כי באחרונה זה אחת לכמה חודשים או שנה - יוצא העם אל הקלפיות ואומר את דברו. יש הרבה דברים לומר גם מחוץ לגבולות הקלפי. יש אמונה יוקדת, יש מחאה, ויש התנגדות למהלכים כאלה או אחרים של השלטונות - ועל כן יפה עושים אותם מפגינים שנותנים ביטוי עז ונוקב לרוח הפועמת בלבם ומרעידה את חושיהם.

טענות רבות מושמעות כנגד שיטת הבחירות בארצנו שלכאורה נותנת ביטוי מוגזם לכל רסיס ושבר מפלגה בעם ואיננה מאפשרת הקמת ממשלה בעלת יציבות המנהלת את ענייני המדינה לתקופת זמן קצובה. אבל, על אף כל הטענות, העובדה שמפגינים יכולים לצאת את ביתם ולומר את דברם היא חיונית, חשובה ומוצדקת. הפגנות פירושן מתן ביטוי הולם לאמונות והשקפות שונות ומגוונות. אם חלילה יבוא היום והזכות הזו תיפגע והשלטונות יטילו מגבלות, חרמות ונידויים שיפגעו בזכות הכמעט מקודשת הזו, אזי על כולנו לצאת את בתינו ללא הבדלי דת, גזע ומין ולא להניח לפגוע ולו במעט בזכות הזו שהיא חיונית מאין כמותה לכל משטר נאור.

נאמר עוד כי גם אם הממשלה הבאה תכהן ארבע שנים רצופות וגם אם לא תשוב הטלטלה האוחזת בכולנו לנוכח הבחירות היורדות על ראשינו לעתים מזומנות, גם אז המפגינים מוזמנים לצאת אל חוצות ארצנו ולומר את אשר על לבם ללא כל חשש. אנחנו נקשיב להם בנימוס וביראת כבוד ולעתים אפילו נצטרף אליהם.