אחרי שנספרו מרבית הקולות, אחרי שהפרשנים ניתחו את התוצאות ובטרם נודע אם תוקם ממשלה או לא, הדבר העצוב ביותר שניתן להגיד על מערכת בחירות 2021 היא שכולנו – הציבור, התקשורת, הפוליטיקאים – מתייחסים בשוויון נפש מרתיח ממש להשערה הדי מבוססת שהסיבוב החמישי כבר נמצא מעבר לפינה.

החגיגיות המאוד מוגבלת של יום הבחירות שלשום – כי כמה חגיגי כבר יכול להיות אירוע שקורה בתדירות כל כך גבוהה – לוותה בעננה כבדה ששמה “בחירות חמישיות”. העננה הזו שימשה עבור הפוליטיקאים כאמצעי לאיום על פוליטיקאים אחרים (בסגנון “גורמים במפלגת X טוענים כי אם הוא לא יצטרף אליהם בתנאים שלהם, אין בעיה ללכת לבחירות חמישיות”) ועמדה באוויר באולפני הבחירות של הערוצים השונים כתרחיש אפשרי וסביר לחלוטין.

ואף אחד לא מתרגש מזה. “אין מה לעשות”, “זה המצב”, “יכול להיות שאין ברירה”, הם משפטים ששמעתי מאנשים מצדדים שונים של המפה הפוליטית, שקיבלו את הסיטואציה ההזויה הזו והשלימו עמה. אכן, אם בתום ניסיונות הרכבת הממשלה תפוזר הכנסת זמן קצר לאחר שתושבע, אין אדם במדינה שיופתע. אם תוקם קואליציה צרה, שלא תאריך ימים, ותיפול באותה מהירות שבה הוקמה, אף אחד לא יוכה בתדהמה. ובאמת צריך להיות מנותק לגמרי כדי להיות מופתעים מזה. אבל איך האפשרות של בחירות חמישיות כשלעצמה לא מוציאה את הציבור לרחובות? איך אנחנו מוכנים לקבל את המשך המשחק הפוליטי הזה כשאנחנו בתפקיד הבובות החבוטות?

יכול להיות שאדישות הציבור כלפי האפשרות של סבב נוסף נובעת גם מחוסר נכונות של רבים לקבל ולהשלים עם אי־ההכרעה בין הגושים. אבל מה לעשות, השיטה הפוליטית בישראל היא כזו שבסוף מערכת בחירות ממשלה מוקמת על ידי מי שמסוגל להרכיב קואליציה. לא תמיד זה הוגן ולא תמיד זה מייצג את רצון העם במלואו, אבל זו השיטה. בחירות חמישיות הן לא הפתרון למצב.

מיותר לומר שהשיתוק הפוליטי גובה מחיר כבד. גם בלי מגיפה, לא תקין שמדינה מתנהלת בלי תקציב ובלי ממשלה יציבה במשך יותר משנתיים. וזה עוד לפני שמדברים על המיליארדים שנזרקים בכל מערכת בחירות כזו ויכלו לשמש למטרות חשובות וחיוניות יותר. רק שכל עוד נתניהו פה, ולא נראה שהוא מתכוון ללכת לשום מקום, מאזן הכוחות לא ישתנה והתיקו בין מחנה “רק ביבי” למחנה “רק לא ביבי” עלול לשלוח אותנו לעוד ועוד סבבים, כך שגם בחירות שישיות הן לא מדע בדיוני.

הכוח לשנות את המצב נמצא בידי הפוליטיקאים, שצריכים לא להקל ראש באפשרות של סבב נוסף ולעשות הכל כדי למנוע אותו. אבל בואו לא נהיה תמימים, הפוליטיקאים, מכל הצדדים, כבר מזמן לא עושים דברים למען הציבור. השאלה היא מה, אם בכלל, יש לנו כציבור לעשות נגד זה. רבים הצביעו ברגליים שלשום ולא הגיעו להצביע. אפשר לגמרי להבין אותם, גם אם זה לא המעשה האזרחי הנכון. אבל אולי עוד לפני שייקבע תאריך לבחירות 2021 מועד ב’, עלינו להבהיר לנבחרי הציבור שהפעם הם יושבים עד שיצא עשן לבן, כי אנחנו לא מוכנים יותר לשחק במשחק הזה. אמרנו את דברנו. עכשיו תורם.