השנה נחגג חג הפסח באופן סימבולי ביציאה משנת הקורונה. חירות הוא מושג יחסי, שמשמעותו משתנה מאחד לשני. יש מי שעבורו שנת הקורונה הייתה חירות - מעבודה מחוץ לבית (פקקים, שעות מעטות עם המשפחה) לעבודה גמישה מהבית, ועבור אחר החירות היא היציאה לעבודה, ללא העומס של המשפחה וקשיים לוגיסטיים אחרים כמו הכנת אוכל, למשל.

מנקודת מבט תזונתית על חיינו, השילוב של פסח והקלות הקורונה הוא הזדמנות לבחור לצאת מעבדות לחירות תזונתית. אך גם כאן, יש לסייג ולהוסיף שייתכן שיש כאלה המוצאים את החירות במקומות שעבור אחרים הם העבדות.

להשתחרר מחישובי קלוריות
התפריט שלנו הוא סך המזונות שאנחנו אוכלים ולא סך הקלוריות שאנחנו אוכלים. מטרתו לספק אנרגיה (קלוריות) במידה כזו שתתמוך בתפקוד תקין של הגוף. קלוריה היא יחידת מדידה לאנרגיה. קשה להעריך מהי כמות האנרגיה שאדם מסוים צריך, שכן היא משתנה באופן משמעותי מאחד לשני. היא תלויה בגיל, בגנטיקה, בפעילות הגופנית, במיקרוביום, ביעילות המטבולית של הגוף (צריכת האנרגיה לפעילות השגרתית ביחס למשקל הגוף. ככל שערך היעילות המטבולית גבוה יותר, הנטייה להשמנה עולה) ועוד. מכאן הקושי לקבוע את מספר הקלוריות המדויק הדרוש לכל אחד, ותפריטים של 1,800 קלוריות במקרה הטוב ו־1,200 או פחות במקרה הרע לרוב מחטיאים את המטרה. זאת ועוד, כאשר החישוב נעשה על ידי מי שאינו מומחה בתזונה, הוא מתקשה להעריך נכון מנות מבושלות ומורכבות ומניסיוננו לרוב מחמיר כלפי מטה.

ספירה וחישוב של קלוריות פוגעים באכילה האינטואיטיבית, תוך הקשבה לגוף לתחושות רעב ושובע. האכילה הופכת לפעולה טכנית, פונקציונלית ופוגעת בהנאה מהאוכל ומהאכילה. עבור מי שכבר מורגל בספירת קלוריות, קשה למחוק את הידוע. אבל ניתן לנסות להפחית כניסות לגוגל לחישובים, ולהסיר אפליקציות המותקנות כדרך קבע בטלפון חכם.

להשתחרר משקילה כשגרה // מדידה בכל תחום שהוא מאפשרת לנו ולסביבה להסתכל על היחיד ביחס לכלל. המדידה קובעת את המיקום על טווח במקום גבוה? נמוך? מדויק? הטווח לא תמיד תואם את השונות הטבעית והיפה בין בני האדם.

אצל רבים השקילה היא מקור למפח נפש. אכזבה כאשר המשקל תקוע, ואכזבה כפולה כאשר יש עלייה. גם במקרים שבהם חלה ירידה היא לעתים לא מספקת. מובן שגם לתדירות השקילות יש השפעה. יש הנשקלים בתדירות נמוכה, יש המקפידים על שקילה שבועית (לעתים במסגרת תוכנית דיאטה כזו או אחרת), ויש הנשקלים מדי יום. חשוב להבין שהשינויים במשקל יכולים להיות גם כאלה שלאו דווקא תלויים במה שאכלנו אלא במזג האוויר. בימים חמים הגוף נוטה לאגור נוזלים שמעלים את משקל הגוף (זו הסיבה שטבעות ביום חם יהיו הדוקות יותר על האצבע). אצל נשים לפני המחזור החודשי יש נטייה לעלייה במשקל, וגם להרכב המזון יש השפעה. לאחר ארוחה עשירה בנתרן, למשל מרק מיסו וסושי עם רוטב סויה, עשויה להיות עלייה במשקל בגלל צבירת נוזלים. כל אלה יכולים להתפרש כעלייה בגלל צבירת שומן, כך ששקילה יומית אינה מהימנה ורק גורמת לתסכולים מיותרים.

צמצום צריכה של מזונות מתועשים - אולטרה־מעובדים (כמו חטיפים, מוצרי בשר מעובדים, מאפים מתוקים ומלוחים), ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע, הקפדה על שינה טובה, הן מבחינת איכות והן מבחינת כמות - כל אלה דורשים השקעה ותשומת לב, אך יתרמו אם יש עודף משקל לירידה ולהצרת היקפים, ויסייעו לשמירה על משקל גוף תקין וקבוע.

להשתחרר מדיאטות קיצוניות
מעת לעת צצה שיטה חדשה לדיאטה שמבטיחה הצלחה מטאורית, כזו שתביא להשלת קילוגרמים מיותרים אחת ולתמיד או כזו שמבטיחה בריאות מיטבית לעוד שנים רבות. לצערנו, מרבית הדיאטות הטרנדיות, שהן גם לרוב דיאטות שקשה ליישם, חולפות ועוברות, אך הנזק שלהן לגוף עלול להישאר לאורך זמן. במיוחד כאשר מדובר בדיאטות שבהן הגירעון הקלורי גדול.

דיאטות קיצוניות שבהן יש הפחתה משמעותית לאורך זמן בצריכה הקלורית לגוף, כמו גם במגוון רכיבי התזונה שהגוף מקבל, יכולות להיות בעלות השפעה מזיקה לטווח הארוך. הגוף מסתגל לצמצום הקלורי, שגורר התייעלות המערכות. הגוף לומד להמשיך לתפקד באופן “חסכני", גם אם לא בשיא היכולת, וקיימות תופעות כמו עייפות או תופעות נלוות ממחסור ברכיב זה או אחר. רובנו מתקשים (וטוב שכך) להמשיך לחיות עם דיאטה קפדנית ומצומצמת וחוזרים לדיאטה שתרומתה הקלורית גבוהה או סבירה בחזרה.

המנגנון לא לגמרי ברור, אך למעשה בגוף קיים זיכרון למצבי הדיאטה הקיצוניים, והוא ממשיך לתפקד באופן יעיל. זו הסיבה לעתים לעלייה במשקל לאחר שנפסיק את הדיאטה הקיצונית - עלייה גבוהה אף יותר מהמשקל שבו היינו לפני כן. הגוף כבר אינו זקוק לאותה התרומה הקלורית שבה השתמש לתפקוד התקין אלא לפחות.

להשתחרר מביקורת עצמית מחמירה
החלק המסיים יכול היה להיות החלק הפותח. קשה להתייחס במספר קצר של משפטים לנושא. ונראה שהוא הסעיף הראשון בכל תחום בחיים. כדאי להיות פחות ביקורתיים כלפי עצמנו וכלפי הגוף שלנו, כלפי הקושי להתמודד עם עודף משקל או “עודף משקל", כלפי מבנה הגוף ובכלל, פחות להציב מטרות שמחייבות להיכנס לסד תזונתי של מותר ואסור, לזכור שגם הצלחה חלקית היא הצלחה, ולמצוא את המסגרת שתיתן מענה מותאם אישית למכלול הנדרש לגוף ולנפש בריאים.

חג חירות שמח.