מאושרים מתוצאות הבחירות שהגבירו את הכאוס במערכת הפוליטית? אולי בעלי הטרוניות שבינכם מתפלאים כי הישראלים - למרות הכל - מאושרים. ישראלים מדורגים במקום ה־12 במדד האושר העולמי, לפי דוח עכשווי של האו"ם, עלייה של שתי מדרגות לעומת הדוח הקודם. רק המדינות הסקנדינביות וכן פינלנד, שווייץ, לוקסמבורג, אוסטריה, הולנד, ניו זילנד ואוסטרליה מקדימות את ישראל.

בראש רשימת המאושרים, לפי הגדרת האו"ם, מדורגות המדינות שבהן החיים הטובים ביותר האפשריים, ובתחתית הרשימה ממוקמות מדינות עם האפשרויות הגרועות ביותר בסיכוי לאושר. תחתינו, כלומר, מאושרות פחות, נמצא את מרבית מדינות אירופה, שאליהן הישראלים נושאים עיניים בכמיהה למקום שבו החיים טובים יותר, למשל, גרמניה - ממש מקום אחד מאחורינו (13) - אף שהמילקי שם זול יותר, או בריטניה הגדולה והמעצמה לשעבר, שעל מושבותיה חובקות העולם השמש מעולם לא שקעה. כן, בריטניה הגדולה שהנחילה לעולם את השפה האנגלית, מדורגת רק במקום ה־17.

צרפת, עם התרבות הפרנקופונית האדירה, ממוקמת רק במקום ה־21, ספרד הקולוניאליסטית במקום ה־27, ואילו איטליה, עם העושר התרבותי והקולינרי, נמצאת רק במקום ה־28 במדד האושר העולמי. אפילו קנדה, שאליה נהרו יוצאי ברה"מ לשעבר לאחר שקיבלו דרכון ישראלי, רק במקום ה־14. ארה"ב, ארץ חלומות הזהב הבלתי נדלים במקום ה־19, סינגפור, מודל לחיקוי, במקום 32, יפן האדירה, עם תוחלת החיים מהגבוהות בעולם, רק במקום ה־56, רוסיה במקום ה־76, וסין, שבה חובה לפי דרישת השלטון להיות שמחים ומאושרים, במקום ה־84. ירדן השכנה במקום 127 ומצרים במקום 132 במדד האושר העולמי.

בישראל מאושרים מאוד, אף שלפי הסעיף הראשון המרכיב את מדד האושר - התוצר לנפש - אנחנו רק במקום ה־30 במונחי "שוויון כוח קנייה" (purchasing power parity), כלומר, מה אפשר לקנות ריאלית בכסף בהשוואה למדינות אחרות. ישראל, עם 39,134 דולר תוצר בשנה לנפש, רחוקה מארה"ב, עם 61,276 דולר, או מגרמניה, עם 52,709 דולר, מצרפת, עם 44,529 דולר, ומיפן, הקרובה אלינו, עם 40,596 תוצר דולר לנפש. לשם השוואה למדינות האזור: ירדן עם 9,722 דולר ומצרים עם 11,692 דולר.

בסעיף השני המרכיב את מדד האושר של האו"ם, התמיכה הסוציאלית והחברתית, השאלה ששאל את הציבור מכון גאלופ העולמי, שערך את הרכבת השאלונים ועיבודם בעולם עבור האו"ם, היא שבמקרה שהוא ייקלע לקשיים, האם הוא יוכל לסמוך על מישהו שיעזור לו ויתמוך בו? ישראל נמצאת במקום 17 בעולם בעזרה הדדית. מקדימות אותנו מדינות נורדיות, ניו זילנד, צרפת, הולנד ושווייץ. קנדה במקום 28, ארה"ב במקום 30 ויפן במקום 51. ירדן במקום 107 ומצרים במקום 112 במדד התמיכה הסוציאלית והחברתית.

הסעיף השלישי המרכיב את מדד האושר הוא תוחלת חיים בלידה, לפי מאגר הנתונים של ארגון הבריאות העולמי. פה ישראל במקום ה־11 המכובד מאוד, מאחורי סינגפור, יפן, שווייץ, צרפת, אוסטרליה, קוריאה הדרומית, איטליה וקנדה, אבל לפני ניו זילנד, נורווגיה, שוודיה, דנמרק, גרמניה, בריטניה והולנד. פינלנד הנורדית נמצאת רק במקום ה־27, אולי בגלל התאבדויות בעונת החורף הארוכה. ארה"ב במקום ה־48. ירדן במקום ה־67 ומצרים במקום ה־101.

הסעיף הרביעי במדד האושר העולמי הוא של "חופש הבחירה". השאלה ששאלו עורכי הסקר היא "האם את/ה מרוצה או לא מרוצה מהחופש לבחור מה לעשות בחייך?". פה ישראל נמצאת במקום גרוע מאוד - 75. בישראל אין נישואים אזרחיים, יש אפליה כלפי קהילת הלהט“ב וקיים גיוס חובה לחלק מהאוכלוסייה שמופלה לרעה. מקדימות את ישראל מדינות אירופה וגם מדינות עניות ומתעוררות או מתפתחות כגון אוזבקיסטן, קמבודיה, לאוס ואפילו סין, הנמצאת במקום 27. בריטניה מקום 52, ארה"ב מקום 62 וצרפת במקום גרוע - אבל טוב משלנו - 70. טורקיה מקום 142. ירדן במקום ה־75 ומצרים במקום ה־101.

הסעיף החמישי במדד האושר של האו"ם הוא מתן תרומות ונדיבות. פה נשאלו תושבי העולם אם תרמו לצדקה או עזרו לזולת בחודש האחרון. ישראל במקם ה־33, הרחק ממדינות אנגלו־סקסיות, כולל בריטניה, שנמצאת במקום השלישי, אוסטרליה במקום ה־12 וארה"ב במקום ה־15.
אפילו שווייץ, שתושביה ידועים בחסכנותם, נמצאת במקום 25. גרמניה במקום אחד לפנינו - 32. ירדן במקום ה־135 ומצרים מאחוריה, במקום 136. נציין כי בראש הסולם במדד הנדיבות עומדות גם מדינות בודהיסטיות או בודהיסטיות בחלקן כגון אינדונזיה במקום הראשון, מיאנמר במקום השני ותאילנד  - במקום הרביעי.

מנגלים ביום העצמאות (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מנגלים ביום העצמאות (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לא צוחקים מספיק

השחיתות במדד האושר היא הסעיף השישי. בישראל, הנכונות לקבל תופעת השחיתות היא במקום 80. ככל שהמקום גבוה יותר לפי המדד, השחיתות פחותה יותר. השאלה הייתה אם השחיתות שכיחה בממשלה ואם היא שכיחה בעסקים. נושא השחיתות היה חלק ממערכת הבחירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. המושחתות ביותר הן מדינות יוגוסלביה לשעבר, מדינות הגוש המזרחי לשעבר כגון רומניה ובולגריה, ומקרב מדינות אירופה פורטוגל, צ'כיה, איטליה, קפריסין ויוון. טובות מאיתנו, כלומר מושחתות פחות, הן מקסיקו, ספרד ופולין. השחיתות בארה"ב במקום טוב משלנו - 98. המדינות הכי פחות מושחתות הן סינגפור בראש, דנמרק, פינלנד, שוודיה, ניו זילנד והולנד.

אף שבישראל אנשים מאושרים, הרי שבמדד החיובי היומיומי, הכולל צחוק רב, הנאה ושמחה, ישראל מדורגת במקום נמוך: 111. דווקא מדינות מתפתחות ולא מפותחות מדורגות בראש הרשימה. במדד השלילי היומיומי, הכולל דאגה יומיומית, עצבות וכעס, ישראל במקום ה־90. הצרפתים, התאילנדים, הבריטים, ההולנדים, הגרמנים וגם היפנים והרוסים חווים פחות רגשות שליליים אלה.

מנגלים ביום העצמאות (צילום: מרק ישראל סלם)
מנגלים ביום העצמאות (צילום: מרק ישראל סלם)

על אושר ועושר

הישראלים הלכו לבחירות לא רק כבריות מאושרות, אלא גם כשבטים עשירים המכילים את ישראל. הידעתם כי בממוצע הישראלי עשיר יותר, כן, הפעם כספית, מהנורווגים או מהגרמנים? לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע, ערך הנכסים הכספיים הממוצע של משקי הבית בישראל היה בשנת 2019 112,000 דולר לנפש, גבוה מנורווגיה עם 108,000 דולר, צרפת עם 97,000 דולר, גרמניה עם 88,000 דולר, פינלנד עם 67,000 דולר ופורטוגל עם 46,000 דולר. בשנת 2019 בלבד עלה ערך הנכסים הכספיים של הציבור ב־9.7%. על שנת 2020 עדיין אין נתונים, אבל עיניכם הרואות ששערי המניות נמצאים בעלייה חדה לאחר ההתאוששות מהנפילה בסוף מרץ 2020. הנכסים הכספיים העיקרים של משקי הבית הם עתודות ביטוח חיים, פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות, נוסף לנכסים לא פיננסיים.

המשק הישראלי בכללו עשיר יותר, בעיקר בגלל תעשיית ושירותי ההייטק שאינם מפסיקים להזרים עשרות מיליארדי דולר לישראל מדי שנה. עוד תורמים ללא הפסקה ההכנסות של המשק ממאגרי הגז בים התיכון בשטח הימי הכלכלי של ישראל. שימו לב, בתוך חמש שנים זינק ערך הנכסים נטו של המשק, כלומר נכסים בחו"ל פחות התחייבויות לחו"ל, מ־25.1% מהתוצר בשנת 2015 ל־41.4% בשנת 2019. חוב המגזר הממשלתי היה בשנת 2018 855 מיליארד שקל, שהם 64.3% מהתוצר, ובשנת 2019 עלה החוב ל־937 מיליארד שקל, שהם 66.6%, בהתאמה. החוב הציבורי זינק בשנת 2020 לשיאים חדשים.

ואכן, אנו נוהגים כעשירים. רק מדינה עשירה כמו ישראל הייתה יכולה להזרים באמצעות הגירעון התקציבי ב־12 החודשים מפברואר כ־174 מיליארד שקל, בלי להרגיש האפקט בתחומים רבים. למרות ההזרמה, שיעור האינפלציה בשנה האחרונה, הן בממוצע והן במשך התקופה, היה "0", אפס. רק במדינה עשירה הריבית של הבנק המרכזי היא 0.1%. רק מדינה עשירה כמו ישראל יכלה להזרים במזומן בשנה האחרונה לביטחון סוציאלי כ־44 מיליארד שקל. בסכום זה כלול כ־11 מיליארד שקל לחל"ת ההזוי. רק מדינה עשירה הייתה יכולה להזרים במזומן כ־50 מיליארד שקל לסקטור העסקי, בסכום זה כלולות הלוואות בהיקף של 20 מיליארד שקל בערבות מדינה.

רק מדינה עשירה יכולה להנפיק אג"ח צמוד לעשר שנים בריבית שלילית של 0.4%, רק מדינה עשירה יכולה להנפיק אג"ח בריבית קבועה נומינלית ל־20 שנה ב־1.9%. רק במדינה עשירה יתרות המט"ח עלו בשנה אחת בכ־54 מיליארד דולר ל־185 מיליארד דולר, שהם כ־46% מהתוצר, מקום 17 ביתרות המט"ח בעולם - למרות זערוריותה של ישראל. יתרות המט"ח של ישראל גבוהות יותר מאשר של בריטניה, של האמירויות ושל ספרד, וגם של נורווגיה העשירה בנפט, עם רק 74 מיליארד דולר. שוודיה, הולנד ודרום אפריקה, כל אחת עם כ־54 מיליארד דולר בלבד. למצרים, עם יותר מ־100 מיליון תושבים, יש יתרות מט"ח של 39 מיליארד דולר בלבד.

רק למדינה עשירה היה בשנת 2020 עודף בחשבון השוטף של 5.3% מהתוצר, רק עשר מדינות בכל העולם העלו משמעותית את העודף בחשבון השוטף בחמש השנים האחרונות - וישראל בתוכן. רק במדינה עשירה ההכנסות ממסים עלו בחודשיים הראשונים של השנה בכ־6% אף שמאות אלפי אנשים "מוכרזים" מובטלים, כ־500,000 מעל מספר הבלתי מועסקים הבסיסי של 200,000 איש. פשוט רק במדינה עשירה כמחצית מהציבור אינו משלם מס הכנסה, לכן רוב המובטלים גם קודם לכן לא שילמו מס הכנסה.

רק מדינה עשירה הייתה יכולה לחתום על חוזי אספקת חיסונים לאוכלוסייתה המחוסנת ביותר בעולם כיום, בעוד באירופה מתמקחים עם חברות התרופות והציבור משלם מחיר יקר בנפש ובהגבלות. התוצאה, ערב הבחירות בישראל: ישראל במקום 55 בעולם בתמותה לנפש בגלל הקורונה. לכל 100,000 תושבים, 69 מקרי מוות, לפי אוניברסיטת ג'ון הופקינס, העוקבת באופן שוטף אחר המגיפה, לעומת גרמניה עם 90, הולנד עם 95, שווייץ עם 120, צרפת עם מספר כפול כמעט מישראל - 138, ספרד עם 156, ארה"ב עם 166, איטליה עם 173 ובריטניה עם 190 מקרה מוות מנגיף הקורונה לכל 100,000 תושבים.

אז הישראלים מאושרים, ויש להם סיבה טובה לכך. מדינת ישראל תבזבז עוד מיליארדי שקלים עד לבחירות הבאות בהפסד תוצר מעבר לעלות הישירה. יהיו הרבה פחות מאושרים מפני שמצוקת הדיור, שעליה כתבתי לאחרונה, עקב האכילס של המדיניות הכושלת של הממשלה היוצאת, תגבר, לצד העלייה בשיעור האבטלה עם תום תקופת החל"ת.