"החלום הגדול שלנו הוא ליצור שוק משותף לכל המזרח התיכון, על 400 מיליון בני האדם שחיים בו", אומר ד"ר רפאל נגל, מייסד Abrahamic Business Circle, ומספק תחזית אופטימית בנוגע ליתרונות הכלכליים והחברתיים הפוטנציאליים של הסכמי השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות.

נגל - משקיע בינלאומי ידוע, לוביסט, סופר ופילנתרופ - גדל בגרמניה ובספרד ועושה עסקים בדובאי מאז 2001, שם הוא עומד בראש חברת השקעות פרטיות. בשנה שעברה הקים את Abrahamic Business Circle, קבוצה הכוללת בעלי עסקים בני כל הדתות מכל העולם, שנועדה ליצור רשת עסקית גלובלית הממוקדת במזרח התיכון.

"תמיד הערצתי את המדיניות של איחוד האמירויות הערביות, מבחינת מידת הפתיחות שלה", אומר נגל. כדוגמה לסובלנות ולגיוון שיש באמירויות הוא מביא את Abrahamic Family House, פרויקט ייחודי שנבנה בימים אלו באבו דאבי, המאגד מסגד, כנסייה ובית כנסת בשלושה בניינים הממוקמים באותו מתחם.

חברי המעגל העסקי מגיעים ממקומות שונים ברחבי העולם, כולל מדינות המפרץ, ישראל, פקיסטן, סודן, מרוקו ואלג'יר. הקבוצה מספקת לחברים רשת עולמית של אנשי קשר לגיוס הון, אפשרות לקנות ולמכור חברות ולאתר השקעות פוטנציאליות, מיזמים משותפים ולקוחות חדשים.
לשם כך הארגון נותן חסות לאירועים שמתקיימים לאורך השנה, שבהם החברים יכולים להיפגש ולעשות עסקים זה עם זה. פעם בשנה נערך כנס המושך בין 300 ל־400 משתתפים, שאף הוא נועד בין היתר ליצירת קשרים עסקיים בין החברים.

כבר בסדנה הראשונה של הקבוצה חתמו יועצת ההשקעות טטיאנה וישנבסקאיה ופאיז אל־מעזמי, היועץ הבכיר לשייח' ג'ומה בן מקטום ג'ומה אל־מקטום, בן למשפחת המלוכה של דובאי, על הסכם עבודה משותף שיביא 100 מיליון דולר כהשקעות ישירות לאיחוד האמירויות במהלך 12 החודשים הבאים.

השייח', פטרונו של Abrahamic Business Circle, אמר: "החברים העולמיים בארגון, כולל הקהילות העסקיות היהודיות והערביות, חלקו כולם חזון של סובלנות, שגשוג ושלום כלכלי, שמתאים לחלוטין לסביבה הקוסמופוליטית והרב־תרבותית של איחוד האמירויות הערביות".  

ב־5 באפריל תעניק הקבוצה חסות לכנס הבריאות הראשון של איחוד האמירויות הערביות שייערך בדובאי. מדובר במפגש שנועד לחברי הנהלה מבתי חולים, רופאים, חברות תרופות, חברות השקעות, מוסדות פיננסיים, חברות ביטוח בריאות וחברות אספקה רפואית. יותר מ־200 חברות ישתתפו בכנס בחסות "הג'רוזלם פוסט", ה"חאליג' טיימס" וחברות וארגונים מובילים נוספים.

"אנו מצפים לכ־350 איש", אומר נגל. "מדובר באירוע די גדול, בהתחשב בכך שאנחנו עדיין בתקופת קורונה". הוא מספר כי לכנס יגיעו גם אורחים מישראל, בהם אנשי המרכז הרפואי הדסה והמרכז הרפואי לילדים שניידר. עבור נגל, הכנס הוא דוגמה נוספת לאופן שממחיש כיצד Abrahamic Business Circle מעורב ישירות ביצירת רשת עסקית גלובלית.

באירוע יתקיימו מפגשים בנושאים שונים, בהם השקעה בבריאות, האיכות המתקדמת של הטיפול הרפואי בילדים, תיירות רפואית בין איחוד האמירויות הערביות לישראל וחדשנות דיגיטלית ברוקחות. פרס מיוחד יוענק בכנס לעמותת Save A Child's Heart מישראל, שמאז 1995 טיפלה ביותר מ־5,700 ילדים הסובלים ממחלת לב מולדת.

גם כנס הבריאות ייערך בחסות השייח' אל־מקטום. נגל מסביר כי תמיכתו "מראה גם כי הפוליטיקה של המדינה הזו פתוחה לכל היהודים ברחבי העולם ולכל הלאומים". הוא מוסיף שכיהודי שמתגורר בדובאי הוא לא חווה דעות קדומות.

לדבריו, יחסים עסקיים לבביים יכולים בסופו של דבר להוביל לקשרים אישיים הדוקים בין עמים. "אנו רואים בדיפלומטיה כלכלית כלי ליצירת קשרים ארוכי טווח בין אוכלוסיות של מדינות ודתות שונות", הוא מסביר. לדעתו, מערכות יחסים עסקיות מובילות בסופו של דבר ליחסי אנוש קרובים יותר. "וזה מה שאנחנו רוצים לקדם", הוא אומר.

הפרויקט השיתופי החדש של נגל הוא "מרכז הטכנולוגיה הדיגיטלית". "אנו רוצים ליצור מרחב שבו אנשי עסקים ומדענים מכל העולם יוכלו לעבוד יחד בשיתוף פעולה. אנו רוצים ליצור קמפוס טכנולוגי כאן בדובאי, שבו אנשים יוכלו לחיות ולעבוד יחד - יהודים, מוסלמים, הינדים, כולם". נגל ושותפיו מחפשים משקיעים לקמפוס, שעתיד להתחיל את פעילותו עוד השנה.

נגל מעודד את הישראלים להצטרף ל־Abrahamic Business Circle ומסביר כי חברות ישראליות יכולות להרחיב בכך את הטווח העסקי של פעילותן. "אנחנו מאמינים שלכל חברה ישראלית צריך להיות משרד בדובאי, כי אנחנו נמצאים בלוקיישן המרכזי ביותר", הוא מציין. "נכון לעכשיו, אם יש לך חברה בישראל, אינך מסוגל לייצא לפקיסטן, למשל, שזה שוק עם אוכלוסייה של 212 מיליון איש. אני יכול לשרת אותם כאן מדובאי, אבל אתה לא יכול לשרת אותם מישראל. יש לנו לוגיסטיקה נהדרת ויש לנו מערכת בנקאית נהדרת. אני חושב שדובאי יכולה להיות הדלת לעולם או להרבה מדינות שלישראלים כרגע אין גישה נוחה אליהן".

ב־Abrahamic Business Circle יש כמה חברי מועצה מייעצים מישראל, בהם רינה ריגר, אשת עסקים שהייתה האחראית על ענייני החוץ בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בין השנים 2000־2003. הוא מצפה כי הסכמי אברהם יובילו לכניסת הייטק ישראלי לאמירויות ויהפכו את איחוד האמירויות לאחד ממוקדי הטכנולוגיה בעולם.

נגל צופה כי היקף הסחר בין שתי המדינות יגיע לכ־5 מיליארד דולר בשנה. "יש כאן פוטנציאל גדול במדינה כמו דובאי, שבה 205 לאומים שונים חיים יחד. הם עושים משהו נכון כאן, כי למעשה אנחנו חיים בשלווה יחד".

נגל מייעץ לישראלים שרוצים לעשות עסקים באמירויות להיות שקופים וישרים בהתנהלות העסקית שלהם. "נסו להבין קצת את התרבות המקומית ולבנות מערכת יחסים אישית", אומר נגל.  

"נשמח שיותר ישראלים יצטרפו לארגון", הוא מוסיף. "אנו רוצים אותם כי מבחינתנו הם גשר בין העמים. אם יתקיים כאן עסק אמיתי, יירקמו יחסים אמיתיים".