קרן פרס בראשית הודיעה, יחד עם הזוכה בפרס לשנת 2021 סטיבן שפילברג, כי את מענקי הפרס יקבלו עשרה ארגונים ללא כוונת רווח הפועלים בחזית המאבק באי הצדק הגזעי והכלכלי בארה"ב.  

"אמריקה ניצבת בפני משבר ובאחריותנו לפעול עכשיו כדי שאמריקה תוכל להיות אמריקה שוב 'הארץ שמעולם לא הייתה - ובכל זאת חייבת להיות'", אמר שפילברג בצטטו חלק משירו של המשורר לנגסטון יוז. הוא הוסיף כי "היהדות וההיסטוריה היהודית מתחילים בשני נרטיבים: בראשית ויציאת מצרים. אלו סיפורים על יצירה ושחרור מדיכוי, על גילוי הקול המוסרי ועל כבוד האדם. מכאן באות המצוות האתיות המצוות עלינו לעבוד למען עולם צודק ושוויוני יותר". 

המענקים ימומנו על ידי כספי הפרס בסך מיליון דולר ומתרומה נוספת על סך מיליון דולר, שהעניקו שפילברג ורעייתו קייט קאפשו.

פרס בראשית, שכונה על ידי מגזין טיימס "הנובל היהודי", מכבד אנשים יוצאי דופן על הישגיהם המקצועיים הבולטים, תרומתם לאנושות ומחויבותם לערכים יהודיים. השנה נבחר שפילברג והמשיך את מסורת קודמיו בתרומת כספי הזכייה. 

"יש לי את הכבוד להימנות בין זוכי פרס בראשית", אמר שפילברג והוסיף כי "החלטנו, קייט ואני לתרום לארגוני צדק חברתי יהודיים ושאינם יהודיים, שנמצאים בחזית המאבק למען אמריקה שוויונית יותר. אנו מעריצים אותם על כנותם ומוסריותם, ומפצירים בכל אלה שחולקים איתנו את החזון הזה להצטרף אלינו, כדי שעבודת הארגונים הללו תמשיך לגדול".

סטיבן שפילברג (צילום: רויטרס)
סטיבן שפילברג (צילום: רויטרס)

הארגונים אשר ייהנו מכספי התרומות של פרס בראשית ושפילברג הם: 

Black Voters Matter, Avodah, Collaborative for Jewish Organizing;, Dayenu – A Jewish Call to Climate Action, Jews of Color Initiative, Justice for Migrant Women, National Domestic Workers Alliance, Native American Rights Fund, One Fair Wage ו-Religious Action Center of Reform Judaism. 

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שלח לשפילברג מכתב ברכה על זכייתו וכתב: "אני שואב השראה מהדרכים שבהן יהדותך גרמה לך להיתקל בכוחות השנאה וחוסר הסובלנות, ולהתמודד איתם בעזרת כוח הריפוי של האמת והאהבה. זהו מאבק נצחי והוא מטרה ראויה, שאליה אני מצטרף בגאווה".

"במשך שנים המחויבות של אמריקה לחופש, צדק ושוויון היוותה דוגמה לעולם, כיום, איננו יכולים עוד לקבל את האידיאלים האלה כמובנים מאליהם", אמר סטן פולובץ, מייסד שותף ויו"ר קרן פרס בראשית. "היסודות הדמוקרטיים שלנו מאותגרים ומשבר הקורונה הגביר עוד יותר את הפערים החברתיים והכלכליים. החלטתו של סטיבן שפילברג למקד את הפרס בשאיפה לצדק גזעי וכלכלי, משקפת את הצורך הדחוף שלנו לפעול". 

החתן הראשון של פרס בראשית מייקל בלומברג, לשעבר ראש עיריית ניו יורק העניק את כספי הפרס לסטארטאפים העוסקים ביזמות חברתית על בסיס ערכים יהודיים. המוזיקאי יצחק פרלמן בחר להשתמש בכספי הפרס לתוכניות לשיפור חייהם של אנשים עם מוגבלות. הפסל והפעיל החברתי אניש קאפור השתמש בפרסו ב-2017 למימון ארגונים הפועלים להקלת משבר הפליטים. בשנת 2018 מימנה קרן פרס בראשית ארגונים לא ממשלתיים לזכויות נשים בארה"ב ובישראל לכבוד רות ביידר גינסבורג, זוכת פרס מפעל חיים של קרן בראשית.