בכיר בממשל האמריקאי הבהיר הבוקר (שבת) כי מבחינת הממשל, אין חשיבות לשאלה מי יבצע את הצעד הראשון בחזרה להסכם הגרעין עם איראן. "העניין החשוב הוא לא מי יבצע את הצעד הראשון, אלא האם נגיע להסכמות על אילו צעדים יבצע כל אחד מן הצדדים", הסביר. עוד ציין, כי הממשל לא מצפה מטהראן שתמלא את כל סעיפי ההסכם, לפני שארצות הברית תנקוט בצעדים משלה.

"זו לא עמדתנו שאיראן תחזור לקיים את תנאי ההסכם לפני שנעשה דבר. אנו מסכימים על צעדים הדדיים, לא יודע מי תפעל ראשונה, זה יכול לקרות בו זמנית, אנחנו נהיה פרגמטיים בנושא", כך אמר הבכיר, שנותר בעילום שם.

הפיצוץ בכור בנתנז. צילום: רשתות ערביות

מאז כניסתו לתפקיד, הנשיא ג'ו ביידן ניסה לשוב לניהול משא ומתן מול איראן באשר לחזרה להסכם הגרעין. זאת, לאחר הסרת סנקציות שהוטלו על טהראן בניסיון לבלום את דרכה לפיתוח נשק גרעיני. עם זאת, טרם נקבעה פגיעה בין הצדדים, אלא שהתקשורת נעשית בעקיפין בתיווך אירופאי.

כמו כן, בעוד היה מועמד לנשיאות, ביידן צוטט לפני כשנה כשאמר: "על טהראן לחזור לעמוד בתנאי ההסכם, אם תעשה כן – אצטרף שוב להסכם". מהמשתמע מכך, כפי שהדהד לימים גם שר החוץ אנתוני בלינקן, נראה כי הציפייה היא שאיראן היא זו שצריכה לפעול ראשונה. אך על פי הבכיר, לא כך הדבר. 

ג'ו ביידן (צילום:  REUTERS/Tom Brenner)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)


לפני כשבועיים, דובר משרד החוץ האמריקאי נד פרייס הצהיר: "הסבלנות שלנו בנוגע לאיראן לא בלתי נגמרת. בכל יום שבו האיראנים לא מתייחסים לבעיה, חוסר הסבלנות שלנו עולה. המטרה הראשונית שלנו הייתה לשתף פעולה עם בעלי בריתנו כדי לקדם נושא זה. עשינו זאת והודענו שאנו מוכנים לשבת לשולחן הדיונים עם איראן. 

כמו כן, על פי דוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), איראן ממשיכה בהעשרת אורניום במפל השישי של צנטריפוגות מתקדמות מדגם IR-2 במתקן הגרעין התת קרקעי בנתנז. המפל הרביעי כבר הותקן, אבל עדיין לא הוזן באורניום. נמשכת ההתקנה של המפל החמישי.

קודמו של הנשיא, דונלד טראמפ, פרש מההסכם בשנת 2018 וחידש את הסנקציות נגד איראן, מה שעורר את זעמה וגרם לה להפר חלק מסעיפי הסכם הגרעין.