תארו לכם סיפור על חירות ושחרור, עם גיבורים גדולים הנאבקים נגד נבלים חסרי תקנה, על מנת להציל חפים מפשע מחיים של סבל וייאוש. האם זה נשמע לכם כמו אחרי מסרטי מארוול או דווקא סיפור יציאת מצרים? 

ההקבלה בין הסיפורים מהווה את הבסיס להגדת הפסח המבוססת על גיבורי מארוול, אשר נכתבה על ידי הרב משה רוזנברג. הספר, שנקרא "ההגדה של גיבור העל: סיפור של סימנים ונפלאות", הוא יורשו הרוחני של ההגדה הלא רשמית של הוגוורטס, ששילבה את מיתוס הארי פוטר בסדר הפסח, אך הוא מתמקד דווקא בגיבורי העל מבית היוצר של מארוול.

כמו כל הגדת פסח, הספר מכיל את כל אירועי הסדר, כאשר גיבורי מארוול משולבים בטקסטים, בדברי התורה, בגרסאות מיוחדות לשירי החג הנשמעים במהלך הסדר וקטעי שאלות ותשובות שנכתבו על ידי תלמידיו של הרב, בבית הספר היהודי בריברדייל, ניו יורק. 

תלמידיו של רוזנברג ביקשו ממנו לשלב בטקסט שכתב את דמותו של איירון-מן, ולאחר פרוץ מגפת הקורונה, כאשר הוא החל טיפולים נגד סרטן הערמונית שתקף את גופו, משפחתו התנדבה לשבת איתו ולראות את כל סרטי מארוול על מנת לעודד את רוחו.

"לאט לאט הבנתי שהסרטים לא רק מדברים על אנשים שסוחבים נשק, הם מדברים על בעיות אנושיות", סיפר גוזנברג לג'רוזלם פוסט והוסיף כי הוא ראה על המסך שגיבורי העל "מחפשים בדיוק את אותם הדברים כמונו. הם מחפשים אחרי הזהות שלהם, אחרי חיים נורמלים. זה סיפור הקרב של טוב נגד רע ואם תחשבו על זה, זה בדיוק הסיפור של הגדת פסח".

משה רבנו עם הפטיש של ת'ור ממארוול (צילום:  SUPERHERO HAGGADAH)
משה רבנו עם הפטיש של ת'ור ממארוול (צילום: SUPERHERO HAGGADAH)

אך למרות שבראשו התגבש הרעיון, הרב נתקל בקשיים בכתיבת האגדה של גיבורי העל, שנסובו סביב עניין זכויות היוצרים: "אתה צריך להשתמש במשהו שיהיה ברור שמדובר בדמויות של מארוול, מבלי להשתמש בחומר שיפר את הזכויות שלהם". הפתרון שמצא היה שילוב בין דמויות הקומיקס, לבין עולם היהדות. כך למשל, דמותו של קפטן אמריקה זכתה לעיטור מגן דוד על המגן אותו היא סוחבת, בעוד היא מחזיקה מנורה בידה.

את האיורים המיוחדים סיפקה המאיירת אביבה שור, שהייתה אחראית גם על הלוגואים בראשיתו של כל עמוד, אך הספר מכיל בנוסף מספר תמונות גדולות יותר אשר צוירו על ידי אחת מתלמידותיו של רוזנברג. לאורך הספר שוזר הרב את ההשוואות בין הדמויות מהקומיקס לבין סיפור החג, דבר שאינו מופרך לאור כך שרעיונות ותכונות אופי יהודיות בקרב גיבורי מארוול אינם דבר חדש. רבות מהדמויות הן מפרי מוחם של יוצרים יהודיים, כמו סטן לי או ג'ק קירבי.