הדיכוי של המחאה נגד ההפיכה הצבאית במיאנמר הגיע בסוף השבוע לשיא חדש: יותר מ־100 בני אדם נהרגו מאש כוחות הביטחון. בקהילה הבינלאומית הביעו זעזוע מההסלמה הבוטה, והממשל האמריקאי כינה את החונטה "שלטון של טרור".

החונטה הזהירה את התושבים שלא לצאת לרחובות בשבת, היום הלאומי של הכוחות המזוינים, ואיימה כי הם "עלולים להיות בסכנה של ירי בראש ובגב". למרות זאת, אלפי מפגינים יצאו כדי למחות שוב נגד ההפיכה הצבאית – והתגובה הייתה אכזרית.

בעוד השלטון ממשיך בחגיגות עם מצעד צבאי בבירה נייפידאו בנוכחות דיפלומטים זרים, חיילים ושוטרים פתחו באש לעבר המפגינים בעשרות יישובים ונמסר על לפחות 114 הרוגים - המספר היומי הגבוה ביותר מאז ההפיכה.

אחד המקרים המזעזעים ביותר התרחש בעיר מנדליי, שם ירו חיילים לעברו של איי קו (40), גרמו לפציעתו ואז הניחו אותו על ערימת צמיגים בוערים וצפו בו כשהוא נשרף למוות. נוסף לכך, ירו החיילים לעבר מי שניסו לסייע לקורבן.

יום הדמים במיאנמר עורר תגובות נזעמות בקהילה הבינלאומית. שרי הגנה מ־12 מדינות, בהן ארה"ב, בריטניה, יפן וקוריאה הדרומית, פרסמו הודעת גינוי על "השימוש בכוח קטלני נגד אנשים בלתי חמושים".

בתוך כך, גם באו"ם גינו את החונטה. בהצהרה משותפת, שני בכירים בארגון, אליס וואירימו נדריטו, היועצת המיוחדת של הא"ום למניעת רצח עם, ומישל באצ'לט, נציבת האו"ם לזכויות אדם, דחקו בצבא מיאנמר "להפסיק מיד להרוג את האנשים שעליהם מוטלת החובה לשרת ולהגן".

הפקידים גם "גינו בחריפות את ההתקפות הנרחבות, הקטלניות, השיטתיות ההולכות וגוברות נגד מפגינים שלווים, כמו גם הפרות חמורות אחרות של זכויות האדם מאז שתפס את השלטון ב-1 בפברואר 2021".