הפעיל החברתי ויו"ר מפלגת מען, מוחמד דראושה, שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל בתכניתו ב-103FM על ה"קול הערבי" בבחירות האחרונות. הוא הסביר את הסיבות להיחלשות הרשימה המשותפת, לעלייה המפתיעה של מפלגת רע"מ ומדוע החברה הערבית אינה נותנת אמון בהנהגה שלה.

הוא פתח את דבריו בהסבר על הירידה בקולות המצביעים של הרשימה המשותפת: "אף אחד לא העריך שהמשותפת תיחלש עד כדי כך. חשבנו שתגיע לשבעה או שמונה מנדטים, והירידה לשישה הייתה הפתעה גדולה מאוד. בדיעבד אפשר להסביר את זה בכך שהמשותפת לא עבדה ביום הבחירות".

עוד הוסיף כי "הם הסתמכו על הסקרים המחמיאים שלהם וזנחו את השטח. לא הייתה פעילות של הנעת והסעת בוחרים כפי שהציבור הערבי רגיל שקורה ביום הבחירות", הסביר הפעיל. "בדרך כלל יש מערך שינוע מאורגן מאוד, בעיקר בידי אנשי חד"ש. הפעם הם כנראה סמכו על האנשים של ד"ר אחמד טיבי, סמכו על האנשים של בל"ד, רצו לחסוך קצת כסף".

כשנשאל האם המצביע הערבי לא הגיע לקלפי כיוון שה"צמרת" נמנמה את השטח, הוא הבהיר כי "זאת סיבה אחת, אבל לא היחידה. הסיבה השנייה הייתה חוסר אמון במנהיגות שהבטיחה אחדות בקול הערבי. הפיצול פגע במוטיבציה להצביע. הציבור הערבי לא הבין מדוע מתפצלים ולמה הריב הפנימי. פתאום הפכו את הלהט"בים לנושא המרכזי בחברה הערבית, והוא לא כל כך עניין את הציבור הערבי. זאת לא הייתה סיבה למחלוקת ולא היוותה באמת סיבה רצינית לצאת להצביע".

דראושה הסביר בעצם כי "רע"מ ניצלה את הסיפור הלהט"בי, שהם יודעים שהוא משני בחברה הערבית, והשתמשו בו בבחירות". לדבריו, הדבר גרם לאיבוד קולות במחנה.

בהמשך השיחה קבע כי "בין הבחירות הקודמות לעכשיו עזבו למעשה 210 אלף קולות את שתי המפלגות הערביות והתנהגו בצורה משונה. 140 אלף לא הצביעו בכלל והשאר התחלקו בין מפלגות יהודיות".

בסוף דבריו התייחס לקמפיין הליכוד בחברה הערבית. הוא אמר כי מפלגת הליכוד לא קיבלה את המנדטים שעליהם נלחמה בחברה הערבית, כיוון ש"בסופו של דבר פעלה להעביר את הקולות לרע"מ, בעיקר בנגב".