אני בת 28. החברה הכי טובה שלי, מאז בית הספר היסודי, נכנסה למערכת יחסים הרסנית, ואני לא יודעת איך לסייע לה. היא הכירה גבר שמבוגר ממנה ב־20 שנה, התאהבה בו ועברה להתגורר איתו. הוא הרחיק אותה מהחברים, מהמשפחה, ואפילו ממני תוך כדי שהוא דואג להגיד לי שאני השפעה רעה עליה. היא החלה להתקרב לדת בצורה קיצונית, ואני לא יודעת איך לסייע לה. האם שווה להעביר לה מסר שאם היא תרצה להתנתק ממנו, אני יכולה לעזור לה?

"יצא לי להיתקל לא מעט במצבים כאלה, ומהניסיון שלי אני יודע שהמסר שאת רוצה להעביר הוא מאוד פטרוני ורק יעשה את הפעולה ההפוכה וירחיק ביניכן יותר. אל תשפטי אותה, זה רחוק מאוד ממה שהיא צריכה לקבל מחברת הילדות שלה בתקופה הזו. להפך, זה יגרום לה להרגיש יותר מאוימת ויחבר בינה לבין הגבר הזה יותר".

"אני הייתי מציע שתנצלי את ההזדמנות בשביל להעביר לה הודעה מסודרת שבה תכתבי לה בצורה הכי אותנטית שאפשר שאת מבינה את הסיטואציה שנוצרה, ומכבדת את ההחלטות שלה, אבל בו זמנית מאוד מתגעגעת אליה. תכתבי לה שאת מבינה שכנראה לא היית שם בשבילה מספיק, ושזה כואב לך מאוד, ולכן את תהיי זמינה בשבילה בכל שעה, ושמתי שהיא רק תרצה לדבר איתך - את תהיי שם, כי שמורה לה פינה חמה בלב שלך".

"בו זמנית אני רוצה שתביני שזו הבחירה שלה, וזו לא הבחירה שלך. את לא צריכה לרצות שהיא תחזור לחיים הקודמים שלה, את פשוט צריכה לרצות שיהיה לה טוב. מעבר לזה, צאי מנקודת הנחה שאת אף פעם לא יודעת מה באמת קורה אצל אנשים בחיים. לכי תדעי לאן המציאות שלה הייתה הולכת אם היא לא הייתה פוגשת אותו. את צריכה לאחל לה את כל הטוב ולהשאיר את הדלת שלך פתוחה, ובמידת הצורך היא כבר תדע בדיוק לאן להגיע".


 
אני בן 33, נשוי ואב לתינוק. אני עובד במשרה מלאה, והשנה התחלתי ללמוד תואר ראשון. אני נמצא בקריסה. אין לי זמן לישון או לשבת עם אשתי ועם הילד, אני לא יודע איך אני אצליח לעבור עוד שנתיים כאלה, ולמרות שאני מאוד עקשן ואני מבין שאני עושה את זה לטובת איכות החיים שלי בהמשך, אני עדיין מאוד מותש. מה דעתך?

"אתה יודע מה ההבדל בין התמדה לנחישות? בן אדם בעל יכולת התמדה הולך קדימה ולא מוותר גם אם זה מוביל אותו לעברי פי פחת או למקומות שבהם הוא לא רוצה להיות. לאנשים מתמידים יש כוח סבל, והם ממשיכים עם העקשנות שלהם בכל מחיר, שזה מדהים, אבל לא רלוונטי".

"בעוד שאדם בעל נחישות הוא אדם שמתמיד יחד עם שמירה על איכות חייו. אדם שבמקום לראות את העקשנות מול העיניים שלו, רואה את ההגשמה שלו. אתה באמת חושב שאתה יכול לנהל את החיים שלך במשך שלוש שנים כשאתה עובד בעבודה תובענית תוך כדי לימודים, ועם זמן מוקצב להתייחס למשפחה הקטנה שבנית לך? איך תצליח לשרוד את התקופה הזו עוד שנה קדימה? איך תצליח לעשות את זה פיזית אם אתה אומר שאתה לא מצליח לישון כמו שצריך? מעבר לזה, אני בכנות שואל אותך: בשביל מה הבאת ילד לעולם?".

"אתה לא חושב שתכה על חטא על כך שבשנים הכי רלוונטיות לא באמת היית שם בשבילו? הרי אתה לא נמצא בחיוך הראשון, אין לך זמן לראות אותו גדל. תהיה כן עם עצמך, תשוחח שוב עם אשתך ותגיע להחלטות שבאמת מתאימות לך".

לפני שלושה חודשים יצאתי לפנסיה, ומאז אני מתלבט מהי הדרך הכי טובה להשקיע את הכסף שלי. חסכתי כ־200 אלף שקלים. האם לדעתך כדאי לפתוח תיק השקעות או אולי דווקא חכם יותר להשקיע את הכסף בתחום הנדל"ן?

"בסכום כזה, תיק השקעות טוב זה הדבר הכי רלוונטי וכדאי עבורך. הרי אם תלך לכיוון של נדל"ן, אתה תהיה חייב לקחת עוד משכנתה, ולדעתי במצב שלך זה מיותר. קל וחומר אם אתה רוצה ליהנות מהפירות של ההשקעה היום, ולא בעוד עשור או יותר. פנה לחברת השקעות, שב עם מנהל השקעות טוב ותבקש לבנות תיק בהתאם לכל הצרכים שלך".