החלטות שקיבלה מועצת שטרסבורג מעוררות זעם רב בקרב הלוחמים באנטישמיות ובקיצוניות האסלאמית במדינה. ראשית, המועצה דחתה הצעה לאמץ את ההגדרה הבינלאומית של האנטישמיות, כפי שנוסחה על ידי כוח המשימה הבינלאומי בנושא ואומצה על ידי רוב המדינות המרכזיות במערב ומוסדותיהן, כולל הפרלמנט הצרפתי וערים כמו פריז וניס. בעקבות זאת, ראש העירייה ז'אן ברסגיאן ממפלגת הירוקים ספגה מחאות וגינויים, בין היתר מצד שגרירות ישראל בצרפת.

וכאילו לא די בכך, באותה ישיבה ממש אישרה מועצת העיר את עקרון ההשתתפות הכספית בהקמתו בעיר של המסגד הגדול באירופה, איוב סולטן, ביוזמת הארגון מילי גורוס, זרוע אסלאמית באירופה של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.

הארגון הפרו־טורקי הוא בין אלה שלא חתמו על האמנה של נאמנות לחוקי הרפובליקה, מה שגרר תגובה נזעמת של הממשל ונזיפה מהנשיא עמנואל מקרון. הוא הצהיר שעל פי המידע שבידיו, טורקיה מתכוונת להתערב במערכות הבחירות הקרובות בצרפת ובגרמניה, באמצעות תעמולה והפעלת לחץ על ידי הקהילות הטורקיות.

רג'פ טייפ ארדואן (צילום: רויטרס)
רג'פ טייפ ארדואן (צילום: רויטרס)


צרפת נמצאת בעימות חזיתי עם טורקיה מאז שארדואן כינה את מקרון בכינויים מעליבים, ובכך עודד פעולות טרור אסלאמיסטיות. צרפת החליטה להתעמת גם עם התוקפנות והפגנת הכוח הצבאית של טורקיה בים התיכון נגד יוון וקפריסין, ובמעורבות באמצעות שכירי חרב וספינות במלחמת האזרחים בלוב.

מקרון חתם על ברית הגנה עם יוון ושלח את ספינותיו להפגנת כוח מול הצי הטורקי בים התיכון, ולתמרונים משותפים עם ישראל, יוון וקפריסין. פסגת האיחוד האירופי בסוף השבוע דנה בסנקציות אפשריות נגד טורקיה, אך ללא תוצאות.