ג'עפר פרח, מנהל 'מרכז מוסאוא - לזכויות האזרחים הערביים בישראל', שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב־103fm על המקרה בחיפה אמש בו נורה למוות מוניר ענבתאווי בן ה-33 על ידי שוטרים שניסו לעצור אותו בטענה שניסה לדקור אותם. פרח, המלווה את משפחתו של ענבתאווי, סיפר כי אימו של המנוח האשימה את עצמה במותו של בנה - בגלל שהתקשרה לשוטרים, וטען כי מדובר בתופעה מערכתית שהמשטרה "מטייחת", לדבריו.

פרח סיפר כי היה מהראשונים שהגיעו לזירת האירוע הקשה. "תוך 15-20 דקות לאחר האירוע הייתי במקום, אני זה שמסרתי לאמא ולאחות את הבשורה על מותו", סיפר פרח. "האמא אישה מבוגרת שמרותקת למיטה. היא ישבה במיטה, הבן הגיע אליה וביקש כסף. היא התקשרה לאחותו שתקנה לו את הדברים כדי לא לתת לו מזומן ואז הוא התחיל לאיים על עצמו".

"הוא עמד למטה בכניסה לבית וחיכה לאחותו כשהשוטרים הגיעו. הוא התחיל לאכול תפוח והחזיק סכין עם התפוח. כשהשוטרים הגיעו הוא עמד בכניסה לבניין ולא התפרע, אפשר לראות את זה גם בסרטונים", הוסיף. "האמא התקשרה למשטרה כשהבחור היה בחוסר שקט. צריך לזכור, יש לו ילדה וזאת לא פעם ראשונה. לפני חודש היה בבית חולים פסיכיאטרי. מדי פעם יש לו חוסר שקט ומגיעים לקחת אותו לטיפול".

פרח סיפר כי "אני פגשתי את האמא אח"כ והיא אמרה לי 'אני הרגתי את הבן שלי, לא הייתי צריכה לקרוא לשוטרים'. היא האשימה את עצמה בכך שהתקשרה למשטרה. לפי מה שהבנתי ממנה זאת לא פעם ראשונה שהיא מבקשת את עזרת המשטרה לקחת אותו לטיפול רפואי. היא חשבה שהשוטרים ישתלטו עליו ויפנו אותו לטיפול".

הוא הוסיף ותיאר: "השוטרים הגיעו ונכנסו לבניין סמוך. הוא עמד ליד פתח הבניין ולא זז משם ואז השוטרים הבינו שזה הבניין שלו. אחד השוטרים הגיע אליו והשני עמד קצת במרחק. התחיל ויכוח עם השוטר, אחד מהם שלף אקדח. הוא נלחץ ואז התקרב לכיוון השוטר השני, ששלף משהו, לא ברור אם זה שוקר או אקדח. התפתח ביניהם עימות ובמקום להשתלט עליו כמו שכל שוטר צריך לעשות באירוע כזה, זה הסתיים בכמה כדורים".

על כך שניתן לראות בתיעוד האירוע כי המנוח הניף סכין על השוטר, אמר פרח: "אני לא טוען שהשוטר לא חש באיום, אלא שהוא מיומן לסיים אירוע כזה ללא ירי. יכול להשתלט עליו, להפעיל שוקר, להפעיל גז מדמיע".

הוא הדגיש: "אני רואה בחיפה שלא מדובר באירוע בודד אלא כבר בכמה אירועים שבהם כנראה רוח המפקד אומרת 'אירוע כזה תסיימו אותו בכדורים'. כשהגיעו אליו בני המשפחה וראו את הגופה הם הבינו שלא מדובר בכדור אחד, אלא בכמה כדורים שנורו לפלג גופו העליון. אם כבר היה צורך להשתמש בנשק היה אפשר לירות לרגליים שלו, לא היו חייבים לירות מספר כדורים לפלג הגוף העליון".

"לצערי אני נתקל גם במקרים של אזרחים יהודיים, כולל אדם חולה שנורה. ראינו את האירוע של סלומון טקה. בחיפה ראינו שלושה אירועים אחד אחרי השני שהסתיימו במותם של אזרחים ערבים. אני עצמי ראיתי איך שוטרים במשטרת חיפה נוהגים באלימות כלפי אזרחים ערביים, לי עצמי שברו את הרגל".

פרח הדגיש כי מדובר בתופעה מערכתית שחוזרת על עצמה. "אני חושב שיש משהו מסריח בתוך המערכת שעד היום מח"ש לא מצליחים להגיד לשוטרים 'אתם אנשי מקצוע אתם צריכים לטפל באירוע כזה באופן מקצועי'. אירועים כאלה לא צריכים להסתיים בהריגה. אנחנו ב'מוסאוא' מטפלים ב-48 אירועים כאלה ואנחנו רואים כל הזמן שזה לא רק חוזר על עצמו אלא שיש מערכת שלמה של טיוח, מהשוטר בעצמו עד המפקדים שלו, ורואים אח"כ את החקירה שמתנהלת".

הוא הוסיף וציין: "היום יש הרבה מצלמות בכל מיני אזורים ובחלק גדול מהמקרים יש סרטונים ובכל זאת מח"ש סוגרת את התיקים. אלה תיקים מסובכים שדורשים חקירה מקצועית. המשפחה ועו"ד מטעם 'מוסאוא' המייצג אותה ביקשו שרופא מטעם המשפחה יצטרף לצוות שמנתח את הגופה באבו כביר".

ממשטרת ישראל נמסר: "השוטרים הוזעקו למקום בעקבות דיווח שהתקבל במשטרה אודות אדם משתולל המהווה סכנה לסביבתו. כשהגיעו למקום ופגשו בו, החשוד שעט בפתאומיות וללא כל סיבה לעבר השוטר בריצה מהירה כשהוא אחוז אמוק, שלף סכין וניסה ליטול את חיי השוטר. השוטר ניסה לחמוק מהתוקף ללא הצלחה, ולאחר שהחשוד הצליח לדקור אותו, פצע אותו והיווה סכנה ממשית ומיידית לחייו - נאלץ השוטר לבצע ירי במטרה לנטרלו. האירוע נחקר ע"י המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים".