זאת לא סין. לא רק. זאת רוסיה. "הסכם השותפות האסטרטגית" שנחתם בשבת בין סין לאיראן, הצית בישראל גל של פרשנויות והערכות, שבחלקן הגדול ביטאו וחשפו גזענות בהיקף פרוע. חמור מזה, תוכן התגובות גילה כי אין שום מודעות, שום התייחסות, שום הכרה לאיום האמיתי, לא רק להמשך קיומו של הסכם הגרעין הישן והידוע – אלא  להתחזקותו של ההסכם ולהאצת ודרבון התעצמות מעמדה של איראן באיזור.

לאיום  הזה יש שם. קוראים לו רוסיה. ליתר דיוק, ולדימיר פוטין. בשום תגובה, בשום מאמר פרשנות, בשום הערכה שפורסמו בישראל בעקבות ההסכם שנחתם בין סין לאיראן, רוסיה לא מוזכרת. קיימת ומורגשת דריכות ודאגה לצעדים הצפויים מצד הבית הלבן ומחלקת המדינה של ממשל הנשיא ג'ו ביידן בנוגע לעתידו של הסכם הגרעין.

מדיווחים אחרונים עולה כי ארה"ב לא בהכרח תמתין לצעד ראשון מצד טהרן אלא, תנקוט יוזמה ראשונית במטרה לחדש מ"ומ על הסכם הגרעין. דיווח זה, גם אם יוגשם, לא ממעיט, לא מרכך במלוא הנימה את מעמדה, את כוונותיה, את מזימותיה של רוסיה כמי שתעשה הכל לשמור ולשמר את הסכם הגרעין, תיזום ותוביל מהלכים ללכת לקראת טהרן, למלא את רצון שליטי איראן ושאיפותיהם לעתיד הסכם הגרעין.

לארה"ב ולעמיתותיה מעצמות המערב, הסכם הגרעין שהן חתומות עליו הוא כאב ראש, גורם מציק וטורד מנוחה. עבור ולדימיר פוטין, הסכם הגרעין, שרוסיה חתומה עליו, הוא בסיס להידוק יחסים, יסוד לשיתוף פעולה, בסיס לתיאום עמדות  בין מוסקבה לטהרן.

כל זה בא לידי ביטוי מעשי בסוריה, המתבוססת בדמה במלחמת אזרחים, שבימים אלה מלאו עשר שנים להתפרצותה. רוסיה ואיראן משתפות פעולה באופן הדוק כמעט בכל מהלך בסוריה. רוסיה מונעת כל יוזמה, מסכלת כל ניסיון לערער את שלטונו של אסד. בד-בבד רוסיה מקפידה לא לפגוע במעמדה של איראן בסוריה.

זה לא הכל. רוסיה צפויה להציע לאיראן עסקת נשק ענקית. בשיחות בקרב שגרירים ודיפלומטים בכירים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק נשמעים זה כבר דיווחים על קיומם של מגעים חשאיים בין רוסיה לאיראן שבהם נידונה ונשקלת בין שתי המדינות עסקת נשק ענקית, שתכלול מטוסי קרב חדישים, טילים ומערכות נשק מתקדמות. "פוטין רק ממתין  לרגע המתאים מבחינתו להודיע על עיסקת נשק שהוא מציע לאיראן", אמר לא כבר דיפלומט מערבי בכיר בשיחה שלא לייחוס.

לדברי דיפלומטים, היחסים המעורערים  שהוחרפו באחרונה בין הנשיא ג'ו ביידן לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין,  (ביידן כזכור, הסכים לכינוי פוטין 'רוצח') מהווים מבחינת הקרמלין גורם מעודד לעסקת נשק עם איראן. "פוטין יראה בעסקה כזאת חיזוק למעמד של ראש מעצמה מתריס ויריב מול הנשיא ג'ו ביידן", אמר הדיפלומט.

איך תגיב ישראל לעסקת נשק כזאת? שאלה טובה. ראש הממשלה בנימין נתניהו מתהדר ביחסיו הידידותיים עם פוטין  ונוהג מדי זמן לעלות לרגל לקרמלין לפגישה עם פוטין. שר החוץ אשכנזי ביקר לפני שבועיים במוסקבה ונועד לשיחה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לאברוב. מעניין על מה נסובה השיחה? ודאי שלא על תמיכתה האיתנה, המתמשכת והמתעצמת בין רוסיה לאיראן.