סערה פוליטית: נאומו של נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין הבוקר (רביעי) שפתח את סבב הפגישות עם ראשי הסיעות הצפויות למסור את מועמדן לראשות הממשלה, עורר סערה בגוש הפוליטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששיגר ביקורת קשה כלפי האזרח מספר אחת. בבית הנשיא ובגוש מתנגדי נתניהו לא נותרו חייבים.

בהודעה משותפת שמסרו יו"ר הכנסת יריב לוין, שר האנרגיה יובל שטייניץ והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה נאמר: "הנשיא לא קובע את תוצאות הבחירות! אסור לו להיות שחקן פוליטי".

יריב לוין נועל את הכנסת ה-23 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יריב לוין נועל את הכנסת ה-23 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

עוד נמסר כי: "מאז הקמת המדינה, כל נשיאי ישראל נתנו את ההזדמנות הראשונה להרכבת הממשלה למועמד שקיבל את מספר הממליצים הגדול ביותר - וכך צריך להיות גם הפעם".

ריבלין השיב אש: "הדברים שהופנו כלפי הנשיא על ידי שרים ויו"ר הכנסת, אינם מוסיפים כבוד לאומרם ומוטב היה להם, שלא יאמרו. כפי שאמר לפני שעה קלה נשיא המדינה, השיקול המרכזי שינחה אותו בבחירת המועמד עליו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, הוא סיכוייו של המועמד להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. כך עשו כל נשיאי ישראל לדורותיהם וכך פעל הנשיא בכל מערכות הבחירות הקודמות".

שרת התחבורה מירי רגב צייצה בתגובה אליו: "תגובת הנשיא ריבלין מוכיחה שוב כי התנהלותו אינה ממלכתית ונובעת משיקולים זרים". חה"כ ד"ר שלמה קרעי מהליכוד צייץ כי "על הנשיא לפסול את עצמו": "קשריו האישייים וחובו של הנשיא לגדעון סער, משימתו של האחרון להפלת נתניהו, יחד עם איבתו של הנשיא למועמד בעל הסיכוי הגבוה ביותר, נתניהו, שהוכחה בפעם הקודמת כשסירב להטיל עליו את המלאכה ולמרות הכל הצליח בסופו של תהליך, מחייבים את הנשיא להעביר את תפקיד הטלת הרכבת הממשלה על הבא בתור לפי החוק".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הגיב אף הוא בטוויטר למתקפת שרי הליכוד על הנשיא: "התקפת הליכוד על נשיא המדינה היא הוכחה נוספת שיש שתי אפשרויות - או המשך שלטונו של נתניהו והתקפה פרועה על מוסדות המדינה או הצטרפות לגוש השינוי והחלפת השלטון".

יאיר לפיד במטה יש עתיד (צילום: אלעד גוטמן)
יאיר לפיד במטה יש עתיד (צילום: אלעד גוטמן)

יו"ר מפלגת תקווה חדשה גדעון סער מסר: "ההתקפה הפרועה של הליכוד על נשיא המדינה ימים לפני החלטתו לפי סמכותו הקבועה בחוק, היא שלב נוסף במערכה שמנהל נתניהו נגד כל סמלי וסממני הממלכתיות. נתניהו מעוניין בשלטון מוחלט ונצחי תוך רמיסת כל מערכות המדינה. הגיע הזמן שיזוז הצידה ויאפשר לישראל לחזור לעצמה".

יו"ר כחול לבן ושר הביטחון, בני גנץ, צייץ: "אין מוסד ממלכתי שראש הממשלה ושותפיו לפשע לא ירמסו - מה שהתחיל במשטרה, נמשך בפרקליטות ובבית המשפט העליון, מגיע עכשיו גם לנשיא המדינה. הנשיא ריבלין, כפי שעשית תמיד, המשך לבצע את תפקידך ביושר, בהגינות, ובאופן ממלכתי, תוך שאתה שוקל את כל השיקולים בהטלת המנדט, בדיוק כפי שמורה לך החוק".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה: ‏"‏המתקפות על הנשיא באמת עוברות כל גבול. כאילו יש פה חבורה שמבחינתה אין שום אפשרות אחרת חוץ מנתניהו - ואך ורק נתניהו. לא חשוב מה תוצאות הבחירות, מצידם שנלך לבחירות גם עוד אלף פעם, וכל מי שמנסה לרמוז אחרת - יחטוף".

כזכור, הנשיא אמר בנאומו כי: "השיקול המרכזי שינחה אותי בבחירת המועמד עליו אטיל את מלאכת הרכבת הממשלה הוא סיכוייו של חבר הכנסת הנבחר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת".

עוד אמר: "כולי תקווה שנבחרי הציבור ישכילו לשמוע את העם בישראל, ישכילו לשמוע את תביעתו לחיבורים לא שגרתיים, לשיתופי פעולה חוצי-מגזרים, לעבודה עניינית ומסורה למען אזרחי ישראל כולם".