חברת פייזר הודיעה היום (רביעי) כי החיסון נגד הקורונה שפיתחה, בטוח לשימוש ויעיל גם עבור צעירים בני 16-12. זאת, על בסיס כך שהובילו לפיתוח כמות נוגדנים מספיקה דיו בקרבם של בני הנוער שנבדקו. ב"וואלה!" דווח כי במשרד הבריאות הודיעו כי יאשרו את החיסון לגיל 12-15 רק לאחר אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA: "ההתנהלות בחיסון המבוגרים תמשיך גם לבני הנוער ואחר כך לילדים. אנחנו נערכים לחסן מיד לאחר קבלת האישור".

בהמשך להודעת פייזר הודיעה "מכבי שירותי בריאות" כי כאשר תתקבל הנחייה ממשרד הבריאות, ניתן יהיה להתחיל בחיסון מאות אלפי ילדים בתוך ימים בודדים. ב"מכבי" הדגישו את חשיבות החיסון של קבוצת גיל זו במהירות וביעילות על מנת להגביר את החסינות של מדינת ישראל מפני הנגיף. בקופה נערכים במקביל לפעולות הסברה משמעותיות בקרב ההורים על מנת לעודד התחסנות רחבה ככל הניתן ויתדרכו בנושא את הצוותים הרפואים בדגש על רופאי הילדים.

סיגל דדון-לוי, ראש חטיבת התפעול במכבי ומנהלת מבצע החיסונים: "מדובר בבשורה חשובה בעיצומו של חג החירות שמקרבת אותנו צעד נוסף לעבר חירות אמיתית מהמגיפה. אנחנו נערכים רפואית ולוגיסטית למבצע חיסונים מותאם לגילאים אלו לצד המשך עבודה מאומצת לעידוד התחסנות בקרב המבוגרים שטרם התחסנו. אנשי הצוות הרפואי שלנו בכל הארץ ישמחו לתת מענה נרחב לשאלות ההורים בכל הנוגע לבטיחות ויעילות החיסון בקרב ילדים, כפי שעולה היום מהדיווח של חברת פייזר".

מ"שירותי בריאות כללית" נמסר כי "'כללית' ערוכה למתן חיסוני קורונה לגילאי 15-12 לאחר קבלת אישור ה-FDA ועם הינתן אישור משרד הבריאות לפתוח בחיסון קבוצת גיל זו. לכללית מערך של כ-130 נקודות חיסון בכל רחבי הארץ שיורחב במידת הצורך. המבצע ילווה בפעילות הסברה שיובילו רופאי הילדים, מומחים ברפואת זיהומים וצוותי סיעוד מבתי החולים ומרפאות הקהילה של כללית, וכל זאת על מנת להביא להיענות גבוהה וביצוע מהיר של החיסונים".

מנכ"ל "כללית", פרופ' אהוד דודסון אמר, כי "הודעת חברת פייזר כי החיסון יעיל ובטוח לגילאי 15-12 מעודדת ומשמחת. ישראל, ובראשן 'כללית', הובילה את מבצע החיסונים היעיל והמהיר בעולם. נוכל להמשיך ולשמור על הישג זה בכל קבוצות הגיל שלגביהן יאושר החיסון. ב'כללית' לבדה כ-300,000 בני נוער בגילאי 15-12 ומתן החיסון לקבוצות גיל זו יגדיל את הכיסוי החיסוני בישראל ויאפשר המשך תקין של פעילות המשק ומערכת החינוך".

מנכ"ל חברת פייזר, אלברט בורלא, הודיע מוקדם יותר כי החברה מתכננת לבקש את אישור החירום מה-FDA לשימוש בחיסון עבור בני נוער, והוסיף כי הוא מקווה כי מבצע החיסונים יחל לפני תחילת שנת הלימודים הבאה. "בשבועות הקרובים נפנה לרגולטורים ברחבי העולם, בתקווה להתחיל לחסן קבוצת גיל זו לפני תחילת שנת הלימודים הבאה".

חיסון קורונה של פייזר. צילום: רויטרס

המחקר שערכה החברה, מספק עדות ראשונה לכך שניתן יהיה לחסן גם צעירים יותר. במחקר השתתפו 2,260 בני נוער בטווח הגילים 12-15. 18 מתוך חברי הקבוצה שקיבלו חיסון פלצבו – חלו בקורונה, בעוד אלו שחוסננו – לא חלו, כך נמסר בהצהרת החברה.

על פי החברה, התגובות לחיסון היו טובות, עם תופעות לוואי שהיו דומות לאלו שהתגלו בקרב בני ה-16-25. עם זאת, מטעם החברה לא ציינו מה היו תופעות הלוואי, אך אלו שהתגלו בשלבי הניסיון בקרב האוכלוסיה הבוגרת יותר, כללו תגובות קלות עד בינוניות, ובהן: כאבים מקומיים, כאבי ראש, חום ועייפות.

בנוסף, במחקר זה נבחנה תת קבוצה של בני נוער, על מנת למדוד את רמת הנוגדנים שנוצרו כחודש לאחר מנת החיסון השניה, ומצאו תוצאות דומות לאלו שהשתתפו במחקר בקרב בני ה-16-25.

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין אמר בתגובה להודעה של פייזר, כי "הודעת פייזר היא בשורה נהדרת לאזרחי ישראל. אין דבר מתבקש יותר כעת מאישור מהיר של רכש חיסונים נוסף, כדי שנוכל להיות ערוכים לחיסונים מיד עם אישור ה FDA".

מהאיגוד לרפואת ילדים נמסר, כי "משמסתמן שהחיסון של פייזר יעיל ובטוח גם לילדים מגיל 12 ולאחר שיתקבלו בהמשך אישור FDA ואישור משרד הבריאות - האיגוד יצטרף למשרד הבריאות למבצע יעיל ואחראי לחיסון ילדי ישראל מגיל 12. באיגוד כבר קבעו לפני כחודשיים שורה של מחלות רקע בילדים המאפשרות חיסון הילדים הללו כבר כעת. האיגוד קורא להורים לילדים עם מחלות רקע לפנות כבר כעת לרופאי הילדים המטפלים ולברר האם ילדיהם יכולים להתחסן באישור החריג".

ד"ר ארז גרטי, אימונולוג ממכון דוידסון לחינוך מדעי, התייחס גם הוא לתוצאות הניסוי של חברת התרופות. "בניסוי השתתפו 2,260 בני נוער, כמחציתם בקבוצת הביקורת שקיבלה חיסון דמה (פלצבו). בניסוי נמדדו בטיחות ויעילות החיסון. במהלך הניסוי נדבקו 18 בני נוער בקורונה - כולם בקבוצת הביקורת. בנוסף נמדדו רמות נוגדנים גבוהות בקבוצת הניסוי ולא זוהו תופעות לוואי שונות מאלו של קבוצת הגיל 16-25", אמר ד"ר גרטי. 

עם זאת אמר, כי "חברת פייזר הצהירה שנמדדה לחיסון 100% יעילות, אך חשוב להדגיש שבגלל שהניסוי נערך בקבוצה קטנה יחסית, יכול מאוד להיות שרמת היעילות מעט נמוכה יותר. המשמעות שעולה מהניסוי היא שככל הנראה החיסון מתנהג באותה הצורה אצל בני נוער כמו אצל מבוגרים וכעת חברת פייזר צפויה לפנות ל-FDA בבקשה לאישור".