גורמים במפלגת "יש עתיד" אמרו היום (רביעי) כי יו"ר המפלגה, יאיר לפיד, מוכן להגיע להסכם עם יו"ר "ימינה" נפתלי בנט, שיאפשר לאחרון להיות הראשון ברוטציה כראש הממשלה, וכי לפיד יסכים לוויתורים נוספים כדי להחליף את שלטון נתניהו. עם זאת טענו הגורמים, כי לפיד לא מוכן לקחת את הסיכון שהגוש ימליץ על בנט כמי שירכיב את הממשלה הבאה, או אז, לטענתם, "בנט יקבל את המנדט ויברח לביבי".

הגורמים ציינו כי הם סבורים ש"לפיד יהיה מוכן לוותר על הרוטציה, אבל בנט צריך להודיע שהוא מצטרף".

הבוקר התייחסו גורמים במפלגה לחילופי המסרים עם בנט, ואמרו כי "אם הם לא ימליצו על לפיד - הם בעצם ממליצים על נתניהו ואז כל הכוח עובר אליו".

"מה שחשוב הוא שהמנדט יישאר בגוש שלנו, אחרי זה נדבר על איך", אמרו אותם גורמים, שהוסיפו: "היחיד בגוש שלנו שיכול לקבל את המנדט זה לפיד. זה או ביבי או לפיד".

בתוך כך נפגש  לפיד היום בשנית עם יו"ר כחול לבן ושר הביטחון, בני גנץ, במסגרת הניסיונות להקמת ממשלה. השניים הודיעו כי השיח ביניהם יימשך בימים הקרובים. כזכור, לפיד וגנץ נפגשו ביום ראשון, לראשונה מאז פירוק השותפות הפוליטית שלהם לפני כשנה, אך גנץ סירב להתחייב כי ימליץ לנשיא על לפיד.

אמש התלהטו הרוחות לאחר שסער קרא ללפיד "לוותר על האגו", ורמז כי יש להתאחד מאחורי בנט בתור המועמד לראש הממשלה. סער, שמפלגתו קיבלה שישה מנדטים בבחירות האחרונות, פנה ללפיד דרך רשת הטוויטר וציין: "אני כבר ויתרתי על האגו, עכשיו תורך". 

בציוץ שהפנה ישירות ליו''ר האופוזיציה, כתב סער כי "בליל הבחירות הודעתי שנפעל, ללא אגו להקמת ממשלת שינוי. היום מחובתי לומר: משחק איסוף ההמלצות לא יביא להקמת ממשלה, אלא רק ניסיון תכליתי ומהיר לביסוס רוב פרלמנטרי ריאלי. חלון ההזדמנויות מוגבל בזמן".

גדעון סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדעון סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לפיד לא התעכב והגיב: "כדי להקים ממשלת שינוי, נהיה מוכנים לויתורים כואבים. למול כל השמועות וההתרוצצויות של השבוע האחרון חשוב להבהיר: אין דבר שאני לא מוכן לבחון, אין אבן שלא נהפוך, אין אפשרות שלא נשקול כדי להקים את ממשלת השינוי ולהוציא את נתניהו מבלפור". לאחר מכן הגיב סער פעם נוספת בציוץ משלו: "הפוך, גוטה. שלב הויתורים הוא עכשיו. אחר כך עלול להיות מאוחר מדי".

כאמור, המחלוקת העיקרית בין ראשי מפלגות גוש מתנגדי נתניהו נוגעת כרגע לשאלת ההמלצות בבית הנשיא - לפיד הכריז במהלך קמפיין הבחירות כי יהיה מוכן לוותר על מקומו בראשות הממשלה לטובת החלפת נתניהו, אך מיד עם היוודע תוצאות הבחירות החל לפעול לגיבוש רוב של ממליצים עליו לראשות הממשלה, שוחח עם ראשי מפלגות, וקיבל את תמיכתן של ישראל ביתנו, מרצ והעבודה.

ב"תקווה חדשה" סבורים שרק בצירוף ימינה יש סיכוי להחליף את השלטון. לכן, הם מתנגדים למהלכים של לפיד ושל יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שמקבעים את לפיד כמועמד המוביל לקבלת המנדט, ופועלים לגיבוש הסכמות סביב יו"ר ימינה.