שמונה ימים לאחר שהפך ללשון המאזניים אחרי שמפלגתו קיבלה ארבעה מנדטים בבחירות האחרונות לכנסת, יו"ר רע"מ, חבר הכנסת מנסור עבאס, נושא הערב (חמישי) נאום מיוחד בנצרת. "אני מושיט יד בשמי ובשם חבריי בציבור הערבי שבחר בנו, כדי לייצר הזדמנות לחיים משותפים בארץ הקדושה והמבורכת לבני שלושת הדתות ושני העמים", אמר עבאס והוסיף: "אנחנו לא שייכים לאף גוש, זה הזמן לשינוי". בניגוד להערכות לא חשף יו"ר רע"מ על איזה מועמד ימליץ לנשיא לתפקיד הרכבת הממשלה הבאה.

"אזרחי ישראל, ערב טוב, אני מברך אתכם באווירת חג הפסח וערב חודש הרמדאן ונושא תפילה של תקווה לחתירה בלתי מתפשרת לחיים משותפים על בסיס כבוד הדדי ושוויון אמיתי", אמר עבאס בפתח דבריו. "המכנה המשותף של כולנו גדול ממה שמפריד בינינו. הקוראן הקדוש מנחה אותנו. אני מנסור עבאס, איש התנועה האסלאמית, ערבי מוסלמי גאה, אזרח מדינת ישראל שעומד בראש התנועה הפוליטית הבכירה בחברה הערבית, דוגל באומץ רב בחזון של שוויון הדדי שיתוף וסובלנות בין העמים. אני מושיט יד בשם הציבור הערבי שבחר בנו כדי לייצר הזדמנות לחיים משותפים בארץ הקדושה המבורכת לבני שלושת הדתות ושני העמים".

הוא ציין כי "רע"מ חרטה על דגלה לקדש את החיים ולתעב את האלימות נגד כל אדם בשל השתייכותו הפוליטית, הלאומית או הדתית. אני עומד כאן ומבקש לומר שהגיעה העת, זה הזמן להקשבה לאחר, להתרת הנרטיב ולחיפוש המשותף. המציאות משתנה ואנחנו מסרבים להכיר בכך. מדינת ישראל משנה את פניה והיא מסרבת לפקוח את עיניה. אנחנו לא חייבים להסכים על הכל, בוודאי שנהיה חלוקים בלא מעט נושאים, אבל אנו חייבים לתת לעצמנו ולילדנו את ההזדמנות להכיר איש את רעהו".

"לכל אחד ואחת מאיתנו יש שם תרבות, סיפור, חוויות ונרטיב, ואם לא נשכיל עכשיו למוטט את הגזענות נשאיר לדור הבא מציאות מורכבת, מסוכנת ובלתי אפשרית", אמר יו"ר רע"מ והוסיף: "בניגוד לכל הפוליטיקאים שעסקו בפסילות מימין ומשמאל, אני לא פסלתי איש. הגישה שלי היא מה כן ופחות מה לא. אני מייצג ציבור שלם שמהווה למעלה מ-20% מתושבי המדינה וסובל מבעיות קרדינליות בכל תחומי החיים, מביטחון אישי ועד קורת גג. יש לנו הזדמנות לעשות שינוי לחברה אזרחית גדולה. נדרשת בעת הזאת מנהיגות ואחריות שתיצור אמון רב מגזרי כדי שנצעד קדימה לקראת עשור טוב יותר".

עוד אמר עבאס, כי "אם הכביש בעייתי, הוא לא מזהה אם הנוסע ערבי או יהודי. אם חסרה מיטה ב'סורוקה' זה יכול לפגוע ביהודי מבאר שבע או בערבי מרהט. אם השכן שלי רעב אז אני ומשפחתי בסכנה ואם אני לא חי בשלום בתוך המדינה לא אוכל לחתור לשלום עם שכניי. זו העת לחתור למכנה המשותף וליצור מציאות אחרת עבור כל האזרחים במדינה. תיאורים רבים ימשיכו לעלות גם אחרי נאומי זה. לשון מאזניים, ממליך המלכים, אינני מסתנוור, אינני חלק מגוש הימין או השמאל, אני מייצג את מי שנתן בי אמון בציבור הערבי".

לסיום אמר, כי "קרב ההמלצות מבחינת רע"מ הוא אחר. אני ממליץ לכולנו לשנות את המציאות. אנחנו כאן כדי להביט קדימה ואנחנו מצפים שאחרים - שמאל, ימין - יאמצו את הגישה שלנו. חדשנות היא במידה רבה יצירת שינוי באקלים קיים. אנחנו חיים באותו אקלים, זה הזמן לשינוי".

יו"ר כחול לבן בני גנץ פנה לעבאס לפני הנאום אותו נשא האחרון הערב בנצרת, וביקש ממנו "שלא יפקיר את 160 אלף האזרחים אותם הוא מייצג למזימת אפריל של ביבי". 

"זה יהיה סופך הפוליטי, וטרגדיה פוליטית לכל אזרחי ישראל", כתב גנץ בפייסבוק והוסיף: "אזרחי ישראל הערבים הם אזרחים שווי זכויות שנפגעו בין השאר רק בשנים האחרונות משורה של פעולות שהוביל נתניהו. זה לא השתנה, וזה לא ישתנה. עכשיו, כשהוא צריך אתכם, הוא יספר סיפורים ויבטיח הכל. הוא משקר. אני מתחייב בפניכם, לאחר שדיברתי עם כל החברים לגוש השינוי - החברה הערבית רק תרוויח אם תוקם פה ממשלה אחרת, ישרה".

מוקדם יותר אמר עבאס בראיון לסוכנות הידיעות אנאדולו, שתיארה אותו כ"ממליך המלכים הערבי הראשון בישראל": "אתמוך במועמד לראשות ממשלה בתמורה לשיפור תנאי האזרחים הערבים והפסקת ההדרה נגדם. הקווים האדומים שלנו הם הזכויות שלנו, בין אם זכויות לאומיות ובין אם אזרחיות. אנחנו לא מנהלים משא ומתן או מתפשרים על זכויות אלה. אולי לא נצליח להשיג את כולן, אבל לא נפקיר אותן. אני עדיין מתלבט. אנו עומדים באותו מרחק משני המחנות".

מחמוד פריג' מכפר קאסם, בלוגר של רע"מ והתנועה האסלאמית, כתב אתמול בפייסבוק: "אין ספק שהנאום עבר דרך יו"ר הכנסת יריב לוין ודרך נתן אשל. עבאס צפוי לשאת נאום היסטורי לאוזן הישראלית הימנית".

לדבריו, עבאס צפוי לקרוא לפתיחת רע"מ לכלל הקהילה הערבית ולכל המאמינים בפרגמטיות של עשייה פוליטית, ויעמוד על הכלים הפוליטיים המשותפים של נציגי כל הדתות לצורך שמירה על אורח החיים המסורתי והשמרני. להערכתו, אף שעבאס לא ימליץ במפורש על נתניהו, הוא רואה בו כבעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכבת ממשלה, ועשוי לדרוש את תיק הנגב והכרה בכפרים הלא מוכרים.

בימין התגובות מעורבות. הרב חיים דרוקמן אמר ברדיו קול חי: "גם אם סער היה אומר בלשון נדר לא לשבת עם נתניהו, נדר אפשר להתיר. הוא כבר ויתר על ראשות הממשלה, הוא לא יכול לוותר על האמירה שלא יישב עם ביבי? רע"ם לא מכירה בזכות קיומה של ישראל כמדינה יהודית. למה להיות עקומים ולהישען עליהם".

מנגד אמר ראש ישיבת הסדר מעלה אדומים הרב יצחק שילת: "זו הזדמנות לפתוח דף חדש ביחסי ישראל והערבים. עבאס הצהיר שהוא רואה עצמו כערבי אזרח ישראל ומביע רצון להיות שותף בהנהגה. זה אינטרס שלנו, שנוכל להרגיע את הפשיעה".

חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי, אמר אתמול: "האופציה היחידה היא ממשלת נתניהו עם הישענות על רע"מ מבחוץ. על סער וגנץ להיכנס לממשלה כזו".