נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הציג אמש (רביעי) תוכנית בשווי של שני טריליון דולר לחיזוק הכלכלה הכוללת בניית תשתיות. ביידן כינה את התכנית "מאמץ שינוי", שיכול ליצור, לדבריו, את "הכלכלה העמידה והחדשנית ביותר בעולם". ביידן הסביר כי התכנית תשפר את רמת השכר, שירות האינטרנט, מי השתייה וזמני הנסיעות.

"זו לא תכנית שמתעסקת בקצוות", אמר ביידן בנאום סמוך לפיטסבורג, והוסיף: "זו השקעה של פעם בדור".

לפי התוכנית העלויות יקוזזו על ידי הגדלת מס חברות מ-21 ל-28 אחוזים, בעיקר מחברות רב לאומיות שמרוויחות רווחים מעבר לים. הנשיא הטיל את ההעלאות כאמצעי לעודד חברות להשקיע ולייצר יותר בארצות הברית. "ההוצאה בתוכנית תתרחש במשך שמונה שנים", אמר והוסיף כי "העלאות המס יתקזזו מההוצאת, מה שמוביל להפחתה בסופו של דבר בגירעון התקציבי". 

בכירים בבית הלבן אמרו כי שילוב ההצעה עם זיכוי הוצאות למיסוי יתורגם לכדי 20,000 מיילים של כבישים שייבנו מחדש, תיקונים בעשרת הגשרים החשובים ביותר מבחינה כלכלית במדינה, הסרת צינורות עופרת מאספקת המים של המדינה ורשימה ארוכה של פרויקטים אחרים אשר נועדו ליצור מיליוני משרות בטווח הקצר ולחזק את השוק האמריקאי בטווח הארוך.

קורונה בארצות הברית (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: Reuters/BRENDAN MCDERMID)
קורונה בארצות הברית (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: Reuters/BRENDAN MCDERMID)

רפובליקנים וקבוצות עסקיות מתחו ביקורת על הצעות המס הללו, כאשר הם מאותתים בספקנות או התנגדות מוחלטת. לצד זאת ביידן ביקש  לקבל תמיכה משתי המפלגות בקונגרס, ואמר כי התוכנית תהיה "לא דומה לשום דבר שראינו או עשינו מאז שהקמנו את מערכת הכבישים המהירים והמירוץ לחלל לפני עשרות שנים". הוא הוסיף כי מדובר ב"השקעה האמריקאית הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה".

גורמים רשמיים אמרו כי אם יאושרו, ההוצאות בתוכנית יסתיימו בקיפאון של עשרות שנים בהשקעות פדרליות במחקר ובתשתיות - ויחזירו את השקעות הממשלה באזורים אלה, כחלק מהכלכלה, לרמות הגבוהות ביותר מאז שנות השישים.

ההצעה היא למעשה החלק הראשון של מה שיהווה שחרור דו-שלבי של סדר היום השאפתני של הנשיא לשפץ את הכלכלה שעלול לשאת בעלות כוללת של עד ארבעה טריליון דולר לאורך עשור.