נאמר זאת כך: אם בנט יכול להיות ראש ממשלה עם שבעה מנדטים, למה מנסור עבאס לא יכול עם ארבעה? וברצינות: איש חכם, שיחק אותה בענק, הפך את סדר היום על פיו ועשה הסטוריה.

בלי קשר לאופן שבו תסתיים סאגת ביבי כן/לא, האירוע מדהים. המוני בית ישראל המתינו, כוססי ציפורניים, לנאומו של ראש התנועה האיסלמית בישראל והאזינו לו בלב פתוח ונפש חפצה.

בראיה הסטורית, זוהי מורשת נתניהו האמיתית, בלי שהתכוון. עובדה מוגמרת. נתניהו הוא משגיח הכשרות של הימין והעובדה שבליכוד לא פצחו מיד בצווחות הרגילות (כמו "האם אתה מכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי???!!!") היא לא פחות מדרמה.

עבאס לא חידש הרבה. ראשי הציבור הערבי בישראל אומרים את מה שאמר אתמול כבר שנים ארוכות. הבעיה היא בנו. אנחנו לא מקשיבים. הימין מצווח מיד גוועלד, הביביסטים מפציצים מיד בצרור השאלות הבלתי נמנע על התמיכה בטרור, חיבוק המחבלים, חוק הלאום ושאר ירקות. והנה, ראו זה פלא. כל זה התפוגג. החשוד המיידי הפך לאב בית הדין. התנועה האיסלמית התיישבה לנו באמצע הסלון. חזון אחרית הימים.

הרבה אחרי שנשכח את הכאוס הפוליטי של 2021, נאום עבאס בחול המועד פסח ייכנס להסטוריה ויש לו סיכוי להשפיע על שינוי אמיתי שיתן מענה להתקרבות הדרמטית בין יהודים לערבים בישראל. ברור שזה לא באמת יקרה תחת נתניהו (הוא הרי שואף להקים ממשלה לכמה שבועות כדי להפטר מגנץ), אבל אולי בסוף זה יקרה.