גמילה מחיתולים, או פרידה מתיתולים, זה אחד הנושאים המלחיצים והמבלבלים ביותר בהורות. בטח אם סבלתם מדחיינות גמילה במשך כל הסגרים שעברו עלינו. עכשיו, עם בוא האביב, זו הזדמנות מצוינת להתחיל לגמול את הקטנטנים שלנו מחיתולים. אושיית האינסטגרם מעיין רייכמן מספרת איך עשתה את זה.

אני רוצה לספר לכם איך גמלתי את הבן שלי בפעם הראשונה. הבן שלי (היום בן שנה וחצי) היה תינוק "מפושפש" מלידה. זאת אומרת שבגיל 8 חודשים הוא היה מתפנה 100% בשירותים, בלי פספוסים. כל מי שפגש אותנו היה בהלם מוחלט והתקשה להאמין למה שהוא רואה. 

הסרטון שסחף עשרות אלפי הורים:

שיטת "פשפושים" היא שיטת גמילה קדומה שמתבססת על העובדה שתינוקות נולדו בלי חיתולים והם בעצם נולדו גמולים. כדי להבין מתי הם רוצים להתפנות צריך להיות קשובים להם. השיטה נקראת גם ״שיטת הקשב״. התינוקות מסמנים לנו מתי הם צריכים להתפנות ואנחנו עוזרים להם כשהם מבקשים. 

אצלנו זה עבד מדהים ועזר לנו בהמון רבדים, מעבר לגמילה, ושימש כפתרון לכאבי הגזים ולבכי לא מוסבר. מאושרת מהעובדה שהבן שלי הוא תינוק גמול, התחלתי לחפש גנים. מכל הגנים קיבלתי את אותה התשובה ״אצלנו לא מקבלים גמולים בגיל הזה״. עצובה ומתוסכלת, הבנתי שאצטרך לוותר על תינוק גמול לטובת גן וכך עשיתי.

כיום הוא בן שנה וחצי (כבר לא בגן אך רשום לספטמבר הקרוב לגן), ולכן התוצאה היא שעכשיו אצטרך לגמול אותו בפעם השנייה. כדי לקבל הכוונה לגמילת פעוטות ראיינתי את נעם פרל, יועצת הגמילה מהצוות של לינוי בולוצ׳ניקוב (לינוי סליפ).

איך יודעים מתי כדאי להתחיל? 
"מבחינת בשלות פיזיולוגית התינוקת נולדים בשלים מגיל אפס. הם הרי נולדים בלי חיתול ואנחנו מרגילים אותם לחיתול. לכן, ניתן למצוא סימנים מקדימים בכל גיל. זה אפשרי לגדל תינוק בלי חיתול מהרגע הראשון, ובכלל בכל גיל לגמול.

כן כדאי לחפש, לצד הבשלות הפיזיולוגית, גם בשלות קוגניטיבית ומוטורית. זה אומר ילד שיודע להתבטא, לתקשר, לסמן כשיש לו צרכים, ילד שמתנסה בעצמאות. רוב הפרמטרים האלה יבואו לידי ביטוי באזור גיל שנתיים".

כיצד נראים את הפרמטרים הללו?
"הפעוט צריך לדעת ולהבין מהי התחושה שהוא מרגיש כשיש לו צרכים. הם צריכים לזהות את התחושות ולהיות מספיק מחוברים לעצמם בשביל להבין מה קורה להם בגוף. מבחינת עצמאות אני מצפה לראות ילד שאוכל לבד, שעוזר בבית, שנותנים לו להרגיש שהוא חלק מהבית.

בנוסף, כדאי שהילד ידע להוריד בעצמו את המכנסיים שלו. טריק מגניב לוודא בשלות לגמילה הוא כאשר הילד מסוגל לקפוץ בשתי רגליים. אם הוא מצליח לקפוץ בשתי רגליים, זאת אומרת שהשרירים של הסוגרים בשלים לגמילה". 

איך נראית הגמילה בפועל?
1. שלב ההכנה. ההכנה היא מאוד חשובה. כשבוע-שבועיים לפני תחילת הגמילה נתחיל להקריא ספרים שקשורים לגמילה. נגיד בהזדמנויות שונות לילד "איזה ילד גדול אתה, עוד מעט כבר לא תצטרך חיתול". נעודד עצמאות כמה שיותר לפני תחילת הגמילה ונסביר לפעוט מה הולך לקרות. 

2. שלב האימון. נוריד לפעוט את החיתול בפעם אחת, ומהרגע שמורידים, לא מחזירים. אנחנו נצפה לבריחת צרכים בכל הבית. מהסיבה הזאת נמגן את הבית, נגלגל שטיחים ונכסה את הספות. כדאי להלביש תחתונים ומכנסיים ולא להשאיר בעירום, כדי ללמוד את התחושה כשלובשים תחתונים ומכנסיים.

מעיין רייכמן והבן ''המפושפש'' אדם (צילום: זאנה צ׳וב)
מעיין רייכמן והבן ''המפושפש'' אדם (צילום: זאנה צ׳וב)

ילדים לא אוהבים הפתעות. צריך לשמור להם על שגרה וסדר יום קבוע. נסביר להם מה הולך לקרות. בימים הראשונים יהיו הרבה פספוסים וזה חלק מזה. מומלץ להתחיל את האימון עם סיר. 

זה הרבה יותר נוח לקטנטנים להיות עם רגליים על הקרקע, מאשר מקטין אסלה שבו הרגליים באוויר.

3. שלב ההתמודדות. אם תעשו מהגמילה משהו גדול, זה יהפוך למשהו גדול. 


אני יודעת שהפעוט שלי יפספס וזה בסדר כי הוא צריך ללמוד. אם אני כל רגע אשאל אותו אם הוא צריך להתפנות אני הופכת את זה לעניין. זה יהפוך להיות בית שמתעסק רק בגמילה. וזה גם אומר שאני לא נותנת לו הזדמנות. מצד אחד אני מעודדת עצמאות, ומצד שני לא משחררת אחריות. 

בימים הראשונים כדאי לשים לב לתחושות של הילד. אם אני רואה שהילד מתאפק, צריך להגיד לו ״אני רואה שיש לך פיפי תזכור שמעכשיו עושים בסיר, אם אתה צריך עזרה תגיד לי, ואני אעזור לך״.

איך מתייחסים לפספוסים?ֿ המטרה היא לעורר מוטיבציה. לא צריך למחוא כפיים, אלא להגיד "לא נורא פעם הבאה תצליח, אני סומכת עליך". 

4. יציאה מהבית. חשוב לעודד סתגלנות. לוודא שהפעוט עושה צרכים לפני יציאה מהבית. תפקיד ההורים לעשות עצירה יזומה בבית לצרכים לפני יציאה.  

ואיך מתנהלים בנסיעה? מומלץ לשים משטח החתלה חד פעמי מתחת לתינוק במושב הבטיחות. ולהציע עצירות צרכים יזומות.

5. גמילה בגן. הגן הוא שחקן פעיל בסיפור הזה. הילדים שלנו בגן רוב היום. הגן חייב לשתף פעולה. 
זאת אומרת שצריך לדבר עם הגננת מראש, להתייעץ איתה, לשמוע מה יש לה להגיד. היא צריכה להבטיח לנו שהיא יכולה לתמוך בתהליך הזה, ולהיות שם בשביל הבן שלי כשהוא יפספס, והוא יפספס.

מה עושים אם הגננת לא מסכימה לגמילה כרגע? ניתן לנסות משא ומתן, אבל מצד שני גם לא להיות תקיפים מדי. לא כדאי להגיע לחיכוכים עם הדמות המטפלת המשמעותית בחיים של הילדים שלנו. 

לכן, כשמתחילים גמילה צריך לקחת את הימים הראשונים שלה בבית. כדאי לשריין סוף שבוע ארוך לגמילה בבית. יש לבסס גמילה בבית ואז לתת לגן להמשיך. גם כשמבססים תהליך גמילה יהיו פספוסים, בטח מחוץ לבית ששם הילד לא שולט בסיטואציה.

6. השלב האחרון גמילת לילה. גמילת לילה היא תהליך פיזיולוגי. עם הזמן הפעוטות ילמדו להתאפק בלילה. כדאי לחכות עם גמילת לילה בהתחלה. עד גיל 5 פספוסים בלילה לא נחשבים להרטבת לילה,  וזה תקין. כשנראה לאורך זמן ארוך שהחיתול בבוקר יבש, ניתן להוריד את החיתול בלילה.