משרד החוץ האיראני הודיע היום (שישי) כי ביום שלישי הקרוב תתקיים בווינה פגישה בין איראן לבין המעצמות החתומות עמה על הסכם הגרעין, בעניין האפשרות לחזרתה של ארצות הברית להסכם. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'אווד זריף, צייץ כי מטרת הפגישה היא הסרת הסנקציות מעל איראן, והוסיף כי אין צורך בפגישה בין איראן וארצות הברית.

משרד החוץ האמריקאי הודיע בהצהרה משלו כי ארה"ב הסכימה להתקדם לקראת משא ומתן עקיף עם איראן כחלק מהמאמצים לחדש את הסכם הגרעין, וכי בים הנושאים הראשונים שיעלו לדיון יהיו צעדים שאיראן תצטרך לנקוט כדי לחזור להתחייבויותיה בהסכם, לצד צעדים להקלת הסנקציות מצד ארצות הברית.

בתגובה, הטלוויזיה הרשמית באיראן דיווחה כי "טהרן מסרבת לקיים מו"מ עקיף עם ארה"ב". בהמשך, הבית הלבן בירך על פגישת איראן והמעצמות ומסר כי מדובר בצעד ראשוני אך בעל פוטנציאל להיות פורה. עם זאת בבית לבן לא צופים מו"מ ישיר בקרוב והוסיפו: "היינו ברורים לגבי הצעדים שעדיין נדרשים כדי לחדש את שיחות הגרעין". 

מוקדם יותר היום בכיר באיחוד האירופי סיפר ל"רויטרס" כי משלחת אמריקאית תהיה בווינה ביום שלישי, בזמן השיחות בין איראן למעצמות, וציין כי המשלחת "צריכה להיות מוכנה למו"מ עקיף", אך הדגיש כי לא יתקיימו שיחות ישירות בין ארה"ב ואיראן. הוא הוסיף כי הצדדים מגבשים רשימת דרישות למשא ומתן על התחייבויות הגרעין הסרת הסנקציות הכלכליות מעל איראן, וציין כי הוא "בטוח שנוכל להגיע לפשרה עד יוני. זה יהיה חדשות גרועות מאוד, אם לא נוכל לפתור זאת בתוך חודשיים". 

שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, אמר לאחר פרסום דבר הפגישה כי הוא מברך על קיום השיחות, אך הוסיף כי לאיראן "אין יותר זמן לאבד" והיא צריכה להיות רצינית בכוונותיה.

כאמור, בהיעדר משא ומתן ישיר על החזרה להסכם הגרעין, השיח בין הממשל האמריקאי לאיראן מתקיים באמצעי התקשורת. היוזמות בשלב זה באות בעיקר מצד ארה"ב – לאחר שאיראן חתמה על הסכם כלכלי־צבאי עם סין.

האתר האמריקאי פוליטיקו דיווח כי ארה"ב תציע לאיראן הצעה חדשה במטרה לשבור את הקיפאון ולהיכנס למשא ומתן ישיר: איראן תתבקש לעצור חלק מפעילותה הגרעינית, ולהפחית את העשרת האורניום לרמה של 20%, ובתמורה יקלו האמריקאים בחלק מהסנקציות. אחד הגורמים ששוחחו עם האתר הדגיש כי פרטי ההצעה החדשה עדיין מתגבשים.

הגורמים אמרו כי מטרת ההצעה היא להוביל לפריצת דרך בשיחות עם איראן כבר השבוע, ואחד מהם הוסיף כי "מטרת ההצעה היא ניסיון להביא לתחילתו של שיח בין הצדדים".  בכיר בממשל ג'ו ביידן סירב להתייחס לפרטי המגעים, אך הסכים לומר כי "הודענו שאנחנו מוכנים לחזרה הדדית להסכם. היינו פתוחים גם לשיחות עם השותפים הבינלאומיים שלנו על הדרך הטובה ביותר להשיג את החזרה הזו, כולל באמצעות סדרת צעדים ראשונים והדדיים". 

אלא שהתשובה האיראנית הגיעה במהירות. גורם איראני בכיר שצוטט ברשת טי וי פרס אמר שאיראן לא תפחית את העשרת האורניום ל־20% ולא תבצע שום שינוי בפעילותה הגרעינית לפני שיוסרו כל הסנקציות נגדה. הגורם הוסיף ואיים כי טהרן תצמצם אפילו עוד יותר את התחייבויותיה בהסכם הגרעין אם ארה"ב לא תסיר מיד את כל הסנקציות נגדה. "ממשל ביידן מאבד זמן", הזהיר הגורם הבכיר.