שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן הודיע הערב (שישי) כי ממשל הנשיא ג'ו ביידן יבטל את הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על פאטו בנסודה, התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, ועל גורמים נוספים בבית הדין.

לפי דיווח של ברק רביד בוואלה!, גורמים אמריקאים ציינו כי בלינקן שוחח מוקדם יותר הערב עם שר החוץ גבי אשכנזי ועדכן אותו לגבי ההחלטה.

כזכור, לפני כחודש דווח כי במהלך שיחת הטלפון שנערכה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ביידן, ביקש נתניהו מהנשיא שלא לבטל את הסנקציות, ברקע האישור שהעניק בית הדין לפתיחה בחקירה נגד ישראל ביהודה ושומרון ובעזה. לפי הדיווח, ביטול הסנקציות עשוי לגרום לתובעת בנסודה לפרש את המהלך כסימן לכך שארה"ב אינה מתנגדת לפתיחת חקירה שכזו נגד ישראל. 

עוד דווח כי סוגיית הסנקציות נגד בית הדין אף עלתה בשיחת טלפון בין שר החוץ אשכנזי לבין בלינקן, וכן בשיחות נוספות בין בכירים במשרד החוץ הישראלי והאמריקאי שנערכו בתקופה האחרונה, בהן ניסו הישראלים להסביר כי ממשל ביידן יכול להשתמש בסנקציות כמנוף לחץ נגד בנסודה, שיאפשר למנוע ממנה לפתוח בחקירה נגד ישראל או נגד ארה"ב סביב המלחמה באפגניסטן. עם זאת, נראה כי ההכרזה היום מסמלת שהמאמצים לא השפיעו על החלטת ממשל ביידן בסופו של דבר.