אמש התקיימה פגישתם של יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, וזאת על מנת לנסות ולהגיע להסכמות לקראת ההמלצות ביום שני. בהודעה המשותפת של המפלגות נכתב כי הייתה פגישה טובה ותתקיים פגישה נוספת בקרוב, ואכן למעריב נודע כי כבר היום (ראשון) צפויים השניים להיפגש בשנית.

על פי גורמים המקורבים לשניים, הפגישה ביניהם הייתה טובה, מכיוון שהם תמיד הסתדרו ביניהם ברמה האישית. הפגישה נעצרה בסביבות 2:00 עקב השעה המאוחרת, ונקבע שתימשך היום.

כזכור, יממה קודם לכן, לאחר פגישתם של בנט ונתניהו, סיכמו הצדדים להיות בקשר בהמשך ובסביבתו של בנט אמרו לאחר הפגישה כי פגישתו של בנט עם  יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תתקיים כמתוכנן.

נתניהו קורא לבנט וסער: "חזרו הביתה" (צילום: רויטרס)

גורמים ב”גוש השינוי” העריכו אמש כי יו”ר יש עתיד ידרוש מבנט התחייבות פומבית לכך שבכוונתו להמליץ על לפיד בפני ריבלין כמועמד להרכבת הממשלה. ביש עתיד חוששים שבנט יעשה תרגיל: יבקש את תמיכת לפיד רק כדי להעלות את המחיר שידרוש הוא מנתניהו תמורת תמיכה בו, והיו אף שטענו כי בנט כבר סגר הסכם עם נתניהו. גורמים בגוש אמרו כי הצהרה של בנט, בתום הפגישה, כי יסכים להמליץ על לפיד, תוכיח את רצינות כוונותיו.

ההערכה היא שלפיד יציע לבנט להיות ראשון ברוטציה בראשות ממשלת גוש השינוי, כשלפיד יהיה השני, אף שמעריכים כי ימינה לא תמליץ על נתניהו ולא על לפיד, אלא על בנט.

כאמור, פגישה זו נערכה קצת יותר מיממה לאחר פגישה ראשונה מאז הבחירות בין בנט לנתניהו, שבה נדונו האפשרויות להקמת ממשלה בראשות יו"ר הליכוד. לפי דיווחים, בנט דרש רוטציה בתפקיד ראש ממשלה, ואף לכהן ראשון, והתחייב בתמורה לצרף את גדעון סער, שיתמוך בקואליציה מבחוץ.

כהונתו של בנט כראשון ברוטציה תאפשר לסער להצטרף ולא להיראות כמי שהפר את הבטחת הבחירות שלו וחזר לשבת תחת נתניהו, וגם להתגבר על האפשרות שבג"ץ יורה לנתניהו להתפטר, מאחר שכבר לא יהיה ראש ממשלה. בזמן זה תעביר הקואליציה פסקת התגברות מיוחדת כדי להבטיח שנתניהו יוכל להישאר בלשכת ראש הממשלה החליפי.

גורם המקורב לימינה אמר: "בנט נמצא בדילמת האסיר. יש לו שתי חלופות לא טובות - הליכה עם ביבי, שסופה שיושלך על ידו ככל קודמיו, אבל לשמור על בסיס המצביעים שלו בימין, אל מול האמירה של איחוד כלל ישראל בממשלת שינוי, כפי שטען לקראת הבחירות כי זו כוונתו, מה שעלול לגרום לו לאבד את האחיזה בימין, אם ילך עם מרצ והעבודה”.

כל המגעים האלה אינם מתנהלים בשקט סביבתי: בסוף השבוע הפגינו פעילים ופעילות של תנועת אין מצב ושל ארגוני מחאה נוספים מול בתיהם של ראשי תקווה חדשה, כחול לבן וימינה, תחת הכותרת: "טובת המדינה לפני טובתכם האישית".

המפגינים ביקשו להזכיר לראשי המפלגות בגוש השינוי: "הבחירה בכם נועדה לשרת את האזרחים ולהחליף את נתניהו הנאשם בפלילים. משימות אלו עומדות לפני האינטרסים האישיים של כל אחד מכם".

המפגינים קראו לסער, גנץ ובנט למצוא את הדרך להקים את "ממשלת הריפוי" ולהמליץ על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לראשות הממשלה "כדי להוציא את ישראל לדרך חדשה".

"מי שיכשיל את המהלך לממשלת שינוי בלי נתניהו יירשם לדיראון עולם בדפי ההיסטוריה", אמרה אחת המפגינות מול ביתו של גנץ בראש העין. במקביל, הפגינה קבוצה ליד ביתו בחיפה של יו”ר הרשימה המשותפת ח”כ איימן עודה, ודרשה ממנו לתמוך בהקמת ממשלה בראשות לפיד.

חשבון המנדטים פשוט, אבל גם מסובך. המטרה היא בסופו של דבר להגיע ל־61 ולרוב שיאפשר את הקמת הממשלה, גם אם בשלב ראשון לא תהיה יציבה. אם אף אחד מהצדדים לא יצליח, האפשרות לבחירות חמישיות עלולה להיות ממשית. כך או כך, התשובה צפויה כבר ביום שלישי או רביעי השבוע. בינתיים העצבים ממשיכים להימתח. 

בנוסף, מפלגת רע"מ הודיעה כי "נכון לרגע זה, אין החלטה בעניין ההמלצה למועמד לראשות הממשלה". ההודעה מגיעה, לדברי המפלגה, "בעקבות פניות רבות כדי לברר את עמדתה של רע"מ". הדברים מגיעים בהמשך לדיווח לפיו בכירי רע"מ התכנסו להכריע על מי ימליצו בפני נשיא המדינה.