תוכנית התשתיות של הנשיא ג’ו ביידן צופנת משמעות מבחינתה של ישראל, גם אם לא תבוצע כולה מבחינה מעשית או לא תיושם בשטח בדיוק כפי שהנשיא שואף. תכנונה המפורט, היעדים המצוינים, הסכומים המוקצבים והתעוזה שהוכיח הנשיא בפרסום תוכנית בהיקף היסטורי כזה - וזאת בראשית כהונתו - כבר הציבו את ביידן כמנהיג עם סיכויים טובים להידמות לנשיאים גדולים אחרים ששינו את פניה של ארצות הברית. עם תדמית כזאת, שבאה לידי ביטוי בכל מאמר שפורסם באמצעי התקשורת בארצות הברית לאחר פרסום התוכנית, מנהיגים בישראל צריכים לחשוב ברצינות איך לנהוג, כיצד להגיב, מה לעשות או לא לעשות בעת שמתהווה מערכת יחסים חדשה עם הבית הלבן ועם הממשל החדש.  

התוכנית השאפתנית, שלהגשמתה המעשית במשך שמונה שנים מבקש ביידן שני טריליון דולר, אמורה לשפר תשתיות תחבורה, כבישים, גשרים, תשתיות חשמל ומים בארצות הברית. “זו השקעה של פעם בדור”, הצהיר הנשיא בהציגו את התוכנית בנאום מיוחד. ביידן הדגיש כי מדובר בניסיון לנצל את המשבר הכלכלי הקטסטרופלי שנגיף הקורונה גרם למשק האמריקאי כמנוף לבניית כלכלה ומשק חדשים. פרשנים בארצות הברית מיהרו להשוות את תוכניתו של ביידן לתוכנית “הניו דיל” של הנשיא פרנקלין דלאנו רוזוולט, שהצילה את ארצות הברית מבחינה כלכלית בשנות ה־30 של המאה הקודמת. ביידן עצמו אמר כי מדובר ב”השקעה האמריקאית הגדולה ביותר ביצירת מקומות עבודה מאז מלחמת העולם השנייה”.

מה שהנשיא לא אמר, אבל משתמע באופן ברור מתוכניתו, הוא שביצועה יבלום את דהירתה של סין למעמד מעצמת־העל והמתחרה הרצינית ביותר של ארצות הברית בכלכלת העולם. רק המאמצים ליישומה של התוכנית, הצפויים מצד הבית הלבן לאחר אישורה בקונגרס ובסנאט, יניבו מיליוני מקומות עבודה ויחסלו את האבטלה העצומה שנגיף הקורונה גרם. מעמדו של הנשיא ביידן יתעצם ולא רק בזירה הפנימית, אלא ארצות הברית צפויה לשקם את מעמדה המשפיע גם בזירה הבינלאומית.

לכל זה תהיה השפעה עקיפה אבל נוכחת על היחסים בין ישראל לבית הלבן. הממשלה החדשה שתקום בישראל תהיה חייבת כאחד מהנושאים הראשונים והחיוניים בסדר יומה - לגבש מדיניות זהירה ביחס לקו מול הבית הלבן. במיוחד קריטית חשיבה מקורית מצדה של ישראל בכל הנוגע לעתיד הסכם הגרעין עם איראן.

תוכנית התשתיות של הנשיא ביידן עדיין בחיתוליה. צפוי לנשיא מאבק קשה בסנאט לאישורה. אבל היא כבר חיזקה את מעמדו בארצות הברית ובעולם. דווקא כבעלת ברית מסורתית, לישראל חשובים יחסים איתנים עם נשיא כזה. ד