בתי בת 23, היא משוחררת טרייה מהצבא, וקשה לה להסתגל למצב החדש. היא מאוד ביקורתית כלפי עצמה, וכאשר היא מקבלת ביקורת היא מגיבה לכך בצורה קיצונית. אחרי שהשתחררה היא הלכה ללמוד לפסיכומטרי, ולאורך כל תקופת הלימודים השוותה את עצמה לאחרים והרגישה שהיא לא מספיק טובה, עד שלבסוף היא כלל לא ניגשה למבחן. כיצד ניתן לסייע לה לבנות את הביטחון העצמי שלה?

“בתך פרפקציוניסטית. היא מפחדת מהכישלון שלה, ולכן היא לא מעזה ולא עושה דברים עד הסוף, אם היא לא יכולה להבטיח את הצלחתה. פרפקציוניזם כזה הוא בסדר כל עוד הוא לא פוגע בחיי היומיום, אבל ההתנהגות שאת מתארת כן פוגעת באורח החיים שלה. ההתנהגות הזאת ככל הנראה הייתה קיימת שם תמיד, שכן לא מדובר במשהו שנוצר פתאום.

היא סובלת מדימוי עצמי נמוך, ולכן היא חייבת שהכל יהיה מדויק כדי שתוכל לקבל אישור מהסביבה ולהרגיש טוב עם עצמה. ביטחון עצמי נובע מהיכולת שלנו לאשר את עצמנו בתוך הסביבה, לקבל את הדברים שלא הצלחנו לעשות ולהאמין שנוכל לתקן אותם. בתך אינה יודעת לאשר את עצמה, ומכיוון שההתנהגות הזו פוגעת בה והיא סובלת מכך, צריך למצוא את הדרך הנכונה לעזור לה.

אפשרות אחת יכולה להיות באמצעות פסיכולוג קליני, במיוחד אם הבעיה שממנה היא סובלת היא בעיה תפקודית. פסיכולוג יכול לסייע אם היא סובלת מהפרעה שמונעת ממנה לתפקד. מעבר לכך, ישנן אפשרויות נוספות כמו מאמנים אישיים וסדנאות שיכולות לעזור במרחב ההתנהגותי.

אם יש מישהו שיעבוד איתה על זה, לאט־לאט היא תוכל לרכוש לעצמה יותר ביטחון, לנסות יותר ולפרוץ את גבולותיה. מדובר בעבודה התנהגותית. כאשר עובדים עם מאמן אישי, הוא הופך להיות שותף שלה בתהליך, הוא מעניק לה כלים ומלווה אותה כאשר היא עושה פעולות. כך יכולים להתפתח אצלה ביטחון ומסוגלות”.

קופת חיסכון (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')
קופת חיסכון (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')

אני רווק בן 33. עליתי לארץ לפני עשור עם אמא שלי, הגענו לארץ בלי כסף, ובשנים האחרונות הצלחתי לחסוך כ־320 אלף שקלים. אמא ירשה לאחרונה סכום כסף גדול, והיא רוצה להעביר לי 700 אלף שקלים, אך היא מבקשת ממני שאשתמש בכסף כדי לקנות בית להשקעה. אני תמיד חשבתי שעדיף לפתוח תיק השקעות, וכעת אני לא יודע מה לעשות. מהו לדעתך השימוש הנכון לעשות עם סכום הכסף שיש ברשותי?

“אני בעד להשקיע את הכסף ברכישת דירה. נכון, בתנאים מסוימים השקעות אחרות יכולות להניב יותר כסף, אך זהו לא הכרח. נדל”ן הוא השקעה סולידית, ואם עושים השקעה טובה, זו יכולה להיות הזדמנות מצוינת, ולא צריך לפחד מזה. אם יש ברשותך מיליון שקלים, מומלץ שתרכוש דירה בעלות של מיליון שקלים ובלי לקחת משכנתה.

אתה לא רוכש דירה שתגור בה, ואין צורך בווילה עם שבעה חדרים, לכן כדאי לרכוש דירה שלא עולה יותר ממיליון שקלים, וכך ליהנות מהתשואות שלה כבר מהיום הראשון. אם תקנה בית יותר גדול ותיקח עליו משכנתה, לא תוכל ליהנות מהתשואות, ואז מתי תיהנה מההשקעה הזו? אפשר לרכוש דירות בסכומים של מיליון שקלים באזורים טובים להשקעה ולאו דווקא בפריפריה, וליהנות מתשואה נאה של בין 4,000 ל־5,000 שקלים בחודש. עם הכסף הזה אתה סוגר את שכר הדירה שלך, ואתה יכול לחיות טוב”.

זוג בחובות (צילום: Shutterstock)
זוג בחובות (צילום: Shutterstock)

אני בן 35, נשוי עם שלושה ילדים. בגלל הלוואות שלקחנו לאורך השנים, אני ואשתי הגענו לחוב של 180 אלף שקלים לבנק. אני שוקל לקחת את כספי הפיצויים שנצברו בקרן הפנסיה שלי כדי לכסות את החובות שלנו. האם זהו הצעד הנכון?

“לא, זהו לא הצעד הנכון. כספי הפיצויים שנצברו בקרן הפנסיה שלך הם התנאים הסוציאליים שלך, אם תשתמש בהם כעת, אתה תזרוק חלק משמעותי מהתנאים הסוציאליים שלך. החיים לא פשוטים, אתה לא יכול לדעת מה יקרה מחר בבוקר או בעוד שנה. אתה עלול לאבד את העבודה שלך ולא למצוא את עצמך לאורך תקופה ארוכה, ואז הכספים האלו יהיו מאוד חשובים בשבילך.

לכן אני לא בעד להשתמש בכספי הפיצויים כדי לסגור חובות. אז מה כן אני ממליץ לעשות כדי לסגור את החובות שנצברו בבנק? הדבר הטוב ביותר הוא לבחון את כל האפשרויות שיש לך ולאשתך להלוואות מתוך הכספים שצברתם בקופות גמל ובקרנות השתלמות שיש ברשותכם.

הכספים שנצברו בתוך אותן קופות וקרנות הם כספים ששייכים לכם, ולא למעסיקים שלכם. מומלץ לבדוק כמה הלוואה אתם יכולים לקחת מתוך הכסף שצברתם, ואולי תוכלו לגייס את סכום הכסף שאתם חייבים.

בכל קופה יש תנאים אחרים, אך למשל בקרן השתלמות ייתכן שקיימת אפשרות לקחת בהלוואת בלון כ־78% מהכסף שצברתם. בהלוואת בלון לוקחים ממך אחוז אחד של ריבית שנתית, שזה כלום לעומת הריבית שאתה משלם עכשיו לבנק, ולכן ההחזר על ההלוואה הוא מאוד קטן. זו האפשרות הכי טובה, ובעזרתה תוכל גם לשמור על כספי הפיצויים שלך בלי לגעת בהם”.