סבב ההתייעצויות של נשיא המדינה עם נציגי הסיעות לקראת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה הסתיים אמש, ועל אף הציפיות, נציגי תקווה חדשה החליטו לבסוף שלא להמליץ על איש. בתוך כך, הבוקר (שלישי) התקיימה הפגנה מחוץ לביתו של יו"ר המפלגה, גדעון סער.

נתניהו קורא לבנט וסער: "חזרו הביתה" (צילום: רויטרס)

המפגינים, פעילי מחאת בלפור, קראו לסער להתעשת ולעמוד בהתחייבותו לבוחר להחליף את נתניהו, ודרשו ממנו לשנות את המלצתו לנשיא ולהמליץ על יאיר לפיד. לדבריהם, "חייבים למצות את המגעים להקמת ממשלת שינוי כאשר המנדט להרכבת הממשלה בידיים של גוש השינוי, ובמצב הממליצים הנוכחי, הנשיא עלול להטיל את המשימה על נתניהו".

מהמארגנים נמסר עוד: "גדעון סער, תתעורר. לא נבזבז זמן בהמתנה שמשהו נרקם מאחורי הקלעים. זו תהיה בכייה לדורות אם נלך בסוף לבחירות חמישיות או לממשלה עם כהניסטים. סע עכשיו לנשיא להמליץ על לפיד ותתייצב באופן חד וברור מאחורי גוש השינוי, בלי טריקים ובלי שטיקים. עד אז לא יהיה לך שקט". 

בשיחה שערך הבוקר סגן יו"ר המפלגה, ח"כ זאב אלקין בכאן רשת ב', הסביר מה עומד מאחורי החלטתם וטען כי "אמרנו לאורך כל הדרך שכל עוד נתניהו לא לוקח הצידה ולא מאפשר למועמד אחר מהמחנה הלאומי להקים ממשלת ימין, הדרך היחידה האמיתית להשיג פה ממשלה זה להקים ממשלת אחדות בין בנט ללפיד".

עוד הוסיף: "פעלנו כדי לייצר אותה והצענו לשני הצדדים ולצערי הם חיכו עד 24 שעות לפני. ב-24 שעות זה טבעי שאי אפשר להגיע להבנות בכל הסוגיות שעל הפרק. עוד כמה ימים של משא ומתן להערכתי היו מביאים להסכמה ביניהם לכן גם רצינו שזה יקרה קודם ולכן ביקשנו מהנשיא, לפיד ובנט. ההמלצות שלנו מראש אמרנו מונחות על השולחן ברגע שיש הבנות בין בנט ללפיד ולצערי הם בחרו לא לעשות גם את זה".

כאשר נשאל האם הוא מבין שאי המלצתם מחזקת את נתניהו, אותו הם ביקשו להחליף, השיב כי "בסופו של דבר השאלה פה היא מי יכול להרכיב ממשלה ולא המנדט, הטלת המנדט על לפיד בלי שיש הבנות בינו לבין בנט לא רק שלא הייתה מקימה ממשלה אלא הייתה לוקחת אותנו אחורה".

"הצענו אפילו פתרון יצירתי אמרנו בואו כל מפלגות השינוי נבוא לנשיא ונציע לו להטיל מנדט על שניהם בסוג של ממשלה חילופין גם ההצעה הזאת נדחתה", אמר, כשהוא מתכוון ךקריאת נציגי המפלגה שלו לנשיא לזמן את נפתלי בנט ואת יאיר לפיד להידברות, שנדחתה על ידי הנשיא בטענה כי  זו התערבות פוליטית שהוא לא יכול לקחת בה חלק.

"אתם מבקשים ממני דבר שאני רואה אותו כדבר שאסור שנשיא יתעסק איתו, אלא אם מדובר בחיבור של שני מחנות, שיכול להביא לחיבור בין המועמדים. אתם מבקשים שאתווך בין שני מועמדים שהם בצד אחד של השולחן, נגד מועמד אחר שהוא בצד אחר של השולחן", הסביר אתמול ריבלין.

"הייתה פה דרך לייצר רוב אם היו מקשיבים לנו והרוב הזה היה יכול לקרות באופן אוטומטי. הצדדים לא הספיקו לעשות את זה כי הם עשו טעות ונכנסו מאוחר אבל לא מאוחר מדי לשנות את זה", אמר בנט בסיום דבריו.