הסכם עבודה אינו גובר על חוקי מגן של משפט העבודה. חוק שעות עבודה ומנוחה הינו חוק קוגנטי ולכן החרגת עבודתו של העובד מהחוק על סמך החלטתו החד צדדית של המעסיק הינה חסרת כל נפקות משפטית. אלא אם כן המבחנים האובייקטיבים שנקבעו בפסיקה ההלכתית של בית הדין הארצי לעבודה חלים על עבודתו של העובד.

האם חוק שעות עבודה ומנוחה חל על עובד במשרת אמון מיוחדת ולא ניתן לפקח על שעות עבודתו?

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין אלון כהן, לחץ/י כאן

הייעוץ והייצוג המשפטי בתיק ייקבעו אם העובד יזכה בפיצויים או יספוג הפסד צורב
הייעוץ והייצוג המשפטי הנכון בתיק ייקבע את גורלו, בין אם העובד יזכה בכספים משמעותיים עבור עבודה בשעות נוספות או לחלופין יספוג הפסד צורב עם קבלת הוצאות משמעותיות.

בית הדין הארצי לעבודה אינו מתערב בשאלות שבעובדה ולכן אי התאמת סוג העבודה למבחנים שנקבעו בפסיקה ו/או התעלמות ממבחנים אלו עלולה לסכל כל סיכוי לפיצוי.

בית הדין הארצי דן בסוגייה של "מנהל" מטבח שהמעסיקה הגדירה אותו כעובד במשרת אמון מיוחדת ולכן שללה ממנו שעות נוספות. בית הדין הארצי לעבודה קבע באופן חד משמעי כי עבודתו אינה עולה בגדר חריג זה ולכן חוק שעות עבודה ומנוחה חל עליו (ר' ע"ע 43343-02-19 מרדכי חן נ' מרכז תורני אלוני הבשן- הכותב ייצג בתיק זה את העובד).

מהם החריגים לתחולת חוק שעות עבודה ומנוחה?
סעיפים 30(א)(5)ו- 30(א)(6) לחוק שעות עבודה ומנוחה מתייחסים לחריגים אלו. 

  • סעיפים 30(א)(5)- קובע שני חריגים: 
  1. עובדים בתפקידי הנהלה. 
  2. עובדים בתפקידים הדורשים מידה מיוחדת של אמון אישי.

ישנם מקרים ששני החריגים משתלבים אחד בשני היות ועצם המיקום בשכבת ההנהלה הבכירה מקרין על האמון האישי.

  • סעיף 30(א)(6) לחוק- עובדים שתנאי עבודתם אינם מאפשרים למעסיק כל יכולת לפקח על שעות העבודה והמנוחה שלהם.

המאפיינים שנקבעו בפסיקה ביחס למידה מיוחדת של אמון אישי
אלו המאפיינים המרכזיים שנקבעו בפסיקה בעניין מידה מיוחדת של אמון אישי: 

  1. חשיפה למידע מיוחד- חשיפה למידע רגיש שהוא נחלתם של מעטים שלעיתים כולל סודות מסחריים.
     
    חשוב להבהיר, כי בגדר חריג זה לא יכלל לצורך העניין פקיד זוטר בבנק שנחשף לחשבונות של הלקוחות ומטפל באופן ישיר בכספיהם מכיוון שמידע זה אינו נחלתו בלבד אלא זמין לכל עובד בבנק.
  2. שכר גבוה- ברוב המקרים קריטריון ה"מידה מיוחדת" של אמון אישי נבחן באמצעות רמת השכר. מבחן זה מקבל משנה תוקף כאשר מדובר בעובדים השייכים לשכבת הניהול של המפעל, אולם ישנם מקרים שבהם העובד אינו נמנה על ההנהלה הבכירה של המפעל אולם שכרו הגבוה יכול לשמש סממן לתפקיד הדורש מידה מיוחדת של אמון אישי.
  3. אחריות מיוחדת ואפשרות להחליט באופן עצמאי- זהו מקרה בו המעסיק נותן לעובד חופש פעולה בקבלת החלטות, בביצוען, בפרקי זמן בלתי מבוקרים ובלתי מוגדרים לצורך העבודה ולצורך המנוחה.
  4. מהות התפקיד- תפקיד שדורש עבודה בשעות לא שגרתיות ובמסגרת לא קבועה של שעות. מדובר בתפקידים שבהם העובד נדרש לעמוד לרשות העבודה שעות רבות ללא מסגרת שעות קבועה על פי דרישות המעסיק או בשל טיב התפקיד.
  5. אמון אישי כלפי מי- העובד מבצע תפקיד הדורש מידה מיוחדת של אמון אישי כלפי מעסיקו, או מי שמזוהה אישית עם המעסיק כמו מנהל או בעל מניות. יכול להיות שהאמון האישי יהיה כלפי מושא העבודה ולאו דווקא במסגרת היחסים שבין העובד למעסיקו.
     
    חשוב להדגיש שתכליתו של סעיף זה היא החרגתם של עובדים שאינם זקוקים להגנתו של החוק בשל המידה המיוחדת של אמון אישי הכרוך בתפקידם.

לעניין סעיף 30(א)(6) לחוק שעות עבודה:

בית הדין הארצי לעבודה קבע לעניין סעיף זה כי מדובר במאפיינים תעסוקתיים היוצרים אילוץ שאינו מאפשר התווית מסגרת שעות עבודה ולא מקום בו התווית מסגרת שעות העבודה אפשרית אך הצדדים העדיפו שלא לדקדק בהגדרתה ולא לפקח על יישומה.

עורך הדין אלון כהן (צילום: משרד עו''ד עורך הדין אלון כהן)
עורך הדין אלון כהן (צילום: משרד עו''ד עורך הדין אלון כהן)

המודלים שפיתח בית הדין הארצי לעבודה
בית הדין הארצי פירט שני מודלים: הראשון, חוסר יכולת לפקח על שעות העבודה בשל צרכים משתנים ותכופים. השני, חוסר יכולת לפקח על מידת העבודה במסגרת תחום שעות העבודה שהוגדרה.

על עובדי חוץ יכולים להתקיים שני המודלים או אחד מהם. בכל מקרה החלת מי מבין המודלים או שניהם יחד מחריגים את עבודתו של עובד זה מחוק שעות עבודה ומנוחה.

החריגים של חוק שעות עבודה ומנוחה הינם אובייקטיבים ולכן עובד ומעסיק לא יכולים להתנות עליהם בהסכם ביניהם. מעסיקים שנוהגים בניגוד לחוק ולפסיקה עלולים להיחשף לתביעות כספיות משמעותיות ולקנסות מנהליים כבדים ולכן חשוב להיוועץ עם עורך דין לדיני עבודה שבקיא בתחום.

משרד עורכי דין אלון כהן בעל ניסיון רב בייעוץ וייצוג מעסיקים ועובדים בסוגיות מעין אלו ובכלל הסוגיות של משפט העבודה: פיצויי פיטורים, פדיון חופשה שנתית, הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, ייצוג בשימועים, החלת יחסי עובד - מעסיק, הפרשי שכר, פנסיה, ניסוח הסכמי עבודה ובניית תיק עובד למעסיק ועוד.

למשרדנו ניסיון רב בניתוח הסכמי עבודה, תלושי שכר וכל חומר משפטי רלוונטי לבחינת התיק. אנו עורכים את כל התחשיבים וכימות הרכיבים הרלבנטיים, כולל רכיבי שכר בלתי ממוניים כקבוע בפסיקה, לצורך מיצוי מירבי של מרכיב הפיצוי ו/או הפחתת חיובים.

משרדנו מדורג כאחד מהמשרדים המוערכים בארץ בתחום משפט העבודה לפי דירוג bdi לשנת 2020.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.