בעקבות החלטת נשיא המדינה אתמול להעניק את המנדט להרכבת הממשלה לראש הממשלה בנימין נתניהו, יחל נתניהו במגעים להרכבת קואליציה וכבר קבע פגישה להיום עם ראשי סיעות הגוש שלו. אולם במקביל מופנים הזרקורים לכיוון "לשון המאזניים", יו"ר ימינה נפתלי בנט, ששבר אתמול שתיקה בדברים שנשא בישיבת סיעתו.

בשיחות סגורות גורמים בליכוד אומרים כי "אומנם נאומו של בנט גרם לאופטימיות זהירה ביותר, אך ככל הנראה המחיר שהוא ידרוש תמורת הצטרפותו לממשלת נתניהו עלול להיות גבוה מדי, וההתקדמות לא תחול לפני שיו"ר ימינה ימצה עד הסוף את האפשרות להגיע להבנות עם יאיר לפיד. עד כה כל המגעים שהתקיימו עם אנשי ימינה לא התקדמו ולו במילימטר". 

גורם נוסף בליכוד סיפר כי הדעה הרווחת בסיעה היא כי "בנט נוטה לסגור עם לפיד, וכל דבריו היפים על העדיפות לימין ועל הערכים הם הצגה בלבד, כדי להכין את הקרקע מול קהל מצביעיו". בקבוצות פנימיות של פעילי הליכוד כבר נשמעו הקריאות להפעיל לחץ ציבורי ופוליטי על בנט ובכירי ימינה נוספים. מספרו של בנט הופץ באותן הקבוצות והפעילים קראו "להציף אותו בהודעות".

במקביל, חברים בכמה מפלגות מדווחים על הניסיונות שנעשים על ידי גורמים שונים בגוש נתניהו לקיים עמם מגעים כדי לגייס עריקים לטובת השגת הרוב הנדרש. כך בכנס של ישראל ביתנו שלשום בשפרעם סיפר סגן ראש העירייה כי קיבל פנייה משר בכיר בליכוד, שביקש לארגן לו פגישה עם ח"כ מטעם ישראל ביתנו חמד עמאר. הפגישה התקיימה, ובמהלכה הוצע לעמאר "לעבור לליכוד, לקבל שריון ברשימת הליכוד למשך שתי קדנציות ותפקיד שר בממשלה שתקום". עמאר סירב ודיווח על הפנייה ליו"ר מפלגתו אביגדור ליברמן. גם בכחול לבן מספרים על הניסיונות לפנות לכמה מחברי סיעתם כדי לגבש שליש מחברי הסיעה שירצו להתפצל ולתמוך בגוש נתניהו. לפי שעה הניסיונות לגייס עריקים בגוש השינוי לא נשאו פרי. 

יו"ר מפלגת תקווה חדשה, גדעון סער, אמר אתמול שקיימות שתי אפשרויות מציאותיות להקמת ממשלה: "ממשלה של המחנה הלאומי בראשות אדם אחר שיכולה לקום. אני יודע שזה ראיון רדיקלי, אבל כדאי גם להתחיל להסתגל אליו. האפשרות השנייה היא ממשלת שינוי או אחדות פריטטית עם הסדרים מיוחדים, שיאפשרו לתקווה חדשה לעמוד על הערכים, על העקרונות ועל השקפת העולם שלנו". סער חזר והבהיר כי בשבועיים מאז הבחירות הוא ואנשי מפלגתו עשו מאמצים רבים להקמת ממשלה. הוא הבטיח כי מפלגתו תמשיך במאמצים להרכיב ממשלה ולמנוע בחירות חמישיות.

גם ליברמן העלה בפתח ישיבת סיעתו את האפשרות שח"כ אחר מהליכוד יוכל להרכיב את הממשלה ולפתור את הפלונטר הפוליטי. עם זאת הוא הבהיר מיד כי האפשרות הזאת אינה מציאותית, משום שנתניהו לא יפנה את מקומו. "במקום זה נתניהו מציע שוחד לכל ח"כ אפשרי ובונה את עתידו על עריקים", אמר. "זה שוחד פר אקסלנס". אמש עלו דיווחים כי המגעים בין יש עתיד לימינה הופסקו ולא צפויים להתחדש בימים הקרובים. על פי הדיווחים, בסביבתו של לפיד קיים כעס על בנט, שלא מוכן להתחייב ללכת עם הגוש.