ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי ארצות הברית עודכנה על ידי ישראל כי היא זו שעומדת מאחורי הפגיעה בספינת הביון של משמרות המהפכה האיראניים בים האדום. עוד דווח, כי התקיפות נעשו בתגובה לפגיעה בספינות בבעלות ישראלית. ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, האלוף במיל' עמוס ידלין, התייחס הבוקר (רביעי) בגל"צ לדיווח ואמר כי "ישראל מזהה שיש לה יכולת לעזור לבנות הברית החדשות שלה".

"היינו כל הזמן בים, זו מערכה בין ישראל ואיראן אל מול הרבה מול יעדים - הגרעין, ההתבססות בסוריה, הטילים המדויקים", אמר ידלין. "המערכה מתנהלת גם באוקיינוס ההודי, שם נפגעו האוניות הישראליות, וזה גם באוויר ובסייבר. עדיין שני הצדדים מאוד נזהרים לא לגלוש לעימות כולל, אפילו לא להטביע את האוניות או לגרום לפגיעות בנפש". 

לדבריו, "התכנון היה לפגוע באיראנים ולסכל את התבססות שלהם. הרעיון הוא לחבל, לשתק, לעכב פעילויות, אבל לא לגלוש לעימות. בקרת הסלמה כדי לא להגיע לעימות מלא. יש עוד נקודה מאוד מעניינת והיא שהאינטרסים חופפים לאלו של האמירויות והסעודים שנלחמים בחות'ים. ישראל מזהה שיש לה יכולת לעזור לבעלת הברית החדשות שלה, וזו נקודה מאוד חשובה". 

לדבריו, "האחראי על התיק האיראני בממשל ארה"ב ישב בווינה והאיראנים השפילו אותו וסירבו לדבר איתו. באותו יום הגיע שגריר אמירתי לישראל והייתה תקיפה באותו יום בים התיכון. כל הדברים האלה קשורים אחד לשני. מדברים על הסכם משופר, אבל צריך להבין שהאיראנים לא מוכנים לדבר על הסכם ארוך יותר. יש דיון על השלבים שבהם יחזרו להסכם המקורי שישראל חושבת שהוא מאוד בעייתי". 

הוא הוסיף כי "מי שהיה במקסימום לחץ זה היה ממשל ביידן אל מול האיראנים. מה שקורה מאז שהתחלף הממשל הוא שהאיראנים הפסיקו לפחד והם מצאו דרכים לעקוף את הסנקציות".