מנכ"ל חברת התרופות פייזר אלברט בורלא, הממונה על המאבק בקורונה בבית הלבן, ד"ר אנתוני פאוצ'י ומנכ"ל טבע קאר שולץ, הצטרפו למצעד החיים הווירטואלי המתקיים לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה וניסחו שלטי זיכרון דיגיטליים אישיים. "כבן לניצולי שואה, לכבוד הוא לי להשתתף בשנה במצעד החיים", אמר בורלא בנאומו בכנס "רפואה ומוסר בשואה" של מצעד החיים.

"הרבה ניצולים לא דיברו מעולם על הסיוטים שעברו מרוב כאב גדול, אך הוריי דיברו על כך רבות", סיפר מנכ"ל פייזר. "הם עשו זאת כדי שנזכור. שנזכור את החיים שהלכו לאיבוד, שנזכור מה עלול לקרות כשמאפשרים לווירוס הרוע להתפשט ולתקוף ומעל הכול כדי שנזכור את ערך חיי האדם. כשהוריי דיברו על השואה הם לא לימדו אותנו לשנוא או לנקום, להפך. הם לימדו אותנו על כמה הם ברי מזל שהם בחיים. עלינו לחגוג את החיים ולהסתכל קדימה. שנאה רק תעמוד בדרכנו ולא תועיל".

 "כמי שמוביל חברה פורצת דרך, המשנה את חייהם של מטופלים רבים, אני נרגש שהשנה מצעד החיים מוקדש לגיבורים שהגישו עזרה רפואית בגטאות ובמחנות במהלך מלחמת העולם השנייה ולאלו המגישים עזרה רפואית  מסביב לעולם כיום", הוסיף בורלא. הוריו של בורלא היו מהמעטים מבין חברי קהילת יהדות סלוניקי שהצליחו לשרוד בשואה. אביו מוריס הצליח להסתיר את זהותו היהודית ואמו שרה ניצלה מקיר יורים ברגע האחרון. מתוך 50 אלף יהודי סלוניקי, רק 2,000 שרדו את השואה.

ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הבכיר שמייעץ לבית הלבן במאבק בנגיף קורונה ומנהל המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות זיהומיות, קישר בין השואה למגפת הקורונה. "בשנה האחרונה אנו עדים לסבל בלתי פוסק שנגרם על ידי מגיפה איומה. עם זאת, ראינו גם אלפי גברים ונשים בעלי אומץ לב המטפלים בחולים ובגוססים, מסכנים את בריאותם ובפעמים אחרות סובלים ממתח בלתי נסבל, תחושות של חוסר אונים וחוסר תקווה. אנו מכירים בהם כגיבורים, וכולנו מוקירים תודה על הקרבתם. בתקופה זו של יום הזיכרון לשואה, אנו זוכרים את אותם המיליונים שנלקחו על ידי רוע  בל-יתואר, ושקולם מדבר אלינו לאורך זמן. חשוב שלעולם לא נשכח".

אנתוני פאוצ'י (צילום: יח''צ מצעד החיים)
אנתוני פאוצ'י (צילום: יח''צ מצעד החיים)

גם מנכ"ל טבע העולמית, קאר שולץ, לקח חלק במצעד הווירטואלי ואמר כי "טבע משתתפת בגאווה ובענווה במצעד החיים ומצדיעה לכל ניצולי השואה ומוקירי זכרם של קורבנותיה. ההשתתפות במצעד החיים מייצגת, בשם כל עובדינו, קריאה ברורה בקול רם וברור שכולנו, כטבע אחת, לעולם לא נשכח את לקחי השואה ולא נפקיר את אלו החיים עם צלקותיה יום-יום".

קאר שולץ (צילום: יח''צ מצעד החיים)
קאר שולץ (צילום: יח''צ מצעד החיים)

מצעד החיים, שמוקדש השנה לנושא הרפואה בשואה, ישודר מחר, יום הזיכרון לשואה ולגבורה בשעה 15:00. עשרות משתתפים מרחבי העולם צולמו בטכנולוגית הדמיה תלת-ממדית מתקדמת כשהם מניחים שלט זיכרון על מסילת הרכבת בין אושוויץ לבירקנאו, מעמד שנחשב לאחד מאירועי השיא המרגשים של מצעד החיים מדי שנה. מסרי הזיכרון האישיים יועלו באתר הקמפיין של מצעד החיים Nevermeansnever.com.

במסגרת המצעד הווירטואלי מצדיעים צוותי הרפואה של היום לגבורתם של הרופאים והאחיות שהצילו יהודים בשואה, בתנאים בלתי אפשריים ותוך סיכון חייהם. המצעד השנה מתקיים בהובלת נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, הרב ישראל מאיר לאו ויו״ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז׳י הרצוג), יחד עם שורדי שואה ונציגים מבתי החולים סורוקה, שערי צדק, איכילוב ושיבא, כמו גם משלחת מד"א וארגון עזר מציון.