ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתח הערב (רביעי) בשעה 20:00, בעצרת הפתיחה הממלכתית בכיכר גטו ורשה ביד ושם, הר הזיכרון שבירושלים.

ראשון הנואמים, נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין, נשא דברים בפתח הטקס: "900 שורדי שואה נפטרו, רק במדינת ישראל, כתוצאה ישירה של מגפת הקורונה. הם שרדו את הגטאות ומחנות המוות. את ספינות המעפילים ומחנות המעצר. אך את קרב חייהם האחרון הם ניהלו מבוהלים ובודדים מאחורי מסכות וכפפות, צמאים למגע, הרחק מיקיריהם ומאוהביהם. הערב ליבנו איתם ועם משפחותיהם. אנו זוכרים את אומץ ליבם, ואת עוז רוחם. אנו זוכרים את מקורות ההשראה וההעצמה שהיו עבורנו, היו ועודם. יהי זכרם ברוך".

נשיא המדינה ראובן ריבלין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נשיא המדינה ראובן ריבלין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

בדבריו, האיר את החשיבות שבזכרון השואה, הלימוד והמחקר עליה והבהיר - אין לעשות בה שימוש אינסטרומנטלי: "הזיכרון ההיסטורי מצווה עלינו להוסיף ללמוד וללמד על השואה. לחקור ללא מגבלה, וללא שום מורא, להכיר את הפרטים ההיסטוריים, לדון בנסיבות החברתיות שהובילו אליה, להשתומם נוכח האמיתות שהיא גילתה לנו על המצב האנושי, להפוך כל אבן. לנסות לגעת, להבין את מה שהדעת לא תופסת. לשמר את זיכרון השואה, כזיכרון קדוש. לא לעשות בזיכרון, או בשואה, שימוש אינסטרומנטלי, ככלי – בהתאם לצרכי המקום והזמן. עם זאת, לא להניח לפצע המדמם הזה לשתק אותנו מלפעול, מלהביט אל העתיד".

עוד הוסיף הנשיא כי "לפני שמונים שנה, ביוני 1941, החלו עוצבות המבצע של הנאצים ואיתן משתפי הפעולה ועוזריהם המקומיים ברצח המוני של יהודים, בשטחי ברית המועצות והשטחים המסופחים. המטרה הייתה לפגוע בכולם. 'עד היהודי האחרון'. יקירי, שורדי השואה, אזרחי ישראל, עול הזיכרון, אותו אנו נושאים בלבבותינו, הוא חובתנו הקדושה. אם נרצה בכך ואם לאו, זיכרון השואה מעצב את זהותנו כאומה".

ריבלין דיבר בזכותם של שורדי השואה ואמר: "בשמכם נשבעתי לא להיכנע לצל שהשואה מטילה עלינו, לא לתת לאין הנורא הזה את הכוח לשתק את חיינו. לזכור ולהזכיר שמדינת ישראל איננה פיצוי על השואה ושהעם היהודי לא נולד באושוויץ. לא שם עוצבה דמותו - הרוחנית, הדתית, והמדינית".

הנשיא ריבלין נושא דברים בטקס ביד ושם (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
הנשיא ריבלין נושא דברים בטקס ביד ושם (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

הוא הבהיר כי מאותם השורדים למד ש"לא נגזר עלינו לגדול ולהתפתח מתוך השלילה, הפחד, והאימה. בשמכם הקפדתי להביע באזני בני שיחי, כי אנחנו בני העם היהודי לעולם נגן על עצמנו בעצמנו, ולא נפקיד אי פעם את גורלנו לחסדי אחרים".

בנאומו ציין גם את אירועי השנה שעברה שצוינו בארץ, במלאת 75 שנים בשחרור אושוויץ: "הייתה לי את הזכות והכבוד לארח כאן במקום הזה ממש, עשרות מלכים, נשיאים, וראשי ממשלות, שבאו מכל קצוות תבל. הבטחנו ביחד לזכור את השואה, ולהילחם באנטישמיות, בגזענות, בשנאה, בדה לגיטימציה, כל אותם אויבים קטלניים, מבית ומחוץ, שעלולים להכריע אומות, לקעקע את החירות ואת כבוד האדם. היה זה עבורי שיאו של מסע אישי מטלטל".

בסוף נאומו, הזכיר כי "בקרוב אני נפרד מתפקידי הרשמי כנשיא אבל אינני נפרד מהמחויבות שלי כאדם, כיהודי, כישראלי, לזכור ולהזכיר ולחנך לאור הערכים שאתם הנחלתם לנו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא את דבריו מיד לאחר נשיא המדינה. הוא התתייחס בתחילת נאומו בחיסונים של ניצולי השואה נגד הקורונה: "את מליוני החיסונים לארץ החלטנו לחסן קודם כל את האוכלוסייה המבוגרת שכוללת כמובן אתכם ניצולי השואה. אנחנו כואבים את מותם של 900 ניצולי השואה, לחלק הצלחנו להגיע לניצולי השואה בזמן אבל היו מי שגם החיסונים הציפו אותם בחששות ובחרדות שמקורם בזוועות שעברו".

בנימין נתניהו נושא דברים בטקס ביד ושם (צילום: ראובן קסטרו)
בנימין נתניהו נושא דברים בטקס ביד ושם (צילום: ראובן קסטרו)

נתניהו בחר לספר את סיפורה של בֶּלָה פְרוֹינְד, בת להורים שעברו את השואה שקיבלה את החיסון נגד הקורונה מן הפראמדיק פָאדִי דְקֶדֶק ממזרח ירושלים: "אמה נשלחה לאשוויץ ובהמשך לברגן בלזן. בבירקנאו ניצבה מול מנגלה שביצע בה נישואים רפואיים מזעזעים ובכל זאת הם שרדו והקימו משפחה בישראל". 

הוא המשיך: "לפני חודשיים בלה ראתה בשוק מחנה יהודה ניידת מד"א שהגיעה לחסן את העוברים והשבים. גל של אימה הציף אותה, המחשבה על דקירת המזרק החזירה אותה לטראומה משפחתית שהשטן שולח את ידו לגופה. אבל בשוק במחנה יהודה בלה נתקלה לא במלאך המוות אלא במלאך מסוג אחר. פאדי ראה את הלבטים המייסרים שלה, הקשיב לסיפורה ואמר לה 'בלה, אל תחששי, לא יקרה לך כלום'. אני בעצמי אחסן אותך. למרות הטראומה בלה התחסנה בהצלחה בזכותו".

ראש הממשלה הוסיף: "אזרחי ישראל, את כוחות החיים שטבועים בעמנו ראינו אתמול רעייתי ואני במפגש מרטיט לב שקיימנו עם מדליקי המשואות הערב - הָלִינָה פְרִידְמָן, שָׂרָה פִישְמָן, מַנְיָה בִּיגוֹנוֹב, זְהָבַה גְאַלְאֶל, יוֹסִי חֵן, רוֹזָה בְּלוֹך וּשְמוּאֵל נָעָר. לכל אחד ואחת משורדי השואה סיפור בלתי יואמן, סיפור נפלא, נורא ונשגב יחד. רעייתי שרה אמרה להם אתמול 'כולכם משמשים פה לששת המיליונים אחינו שלא זכו להניצל כמוכם'".

בני גנץ בטקס ביד ושם (צילום: ראובן קסטרו)
בני גנץ בטקס ביד ושם (צילום: ראובן קסטרו)

את אבוקת הזיכרון העלה מ"מ יו"ר הנהלת יד ושם רונן פלוט. במהלך העצרת הועלו שש משואות של שורדי השואה שמואל נער, זהבה גאלאל, יוסי חן, הלינה פרידמן, שרה פישמן ומניה בּיגוּנוֹב ונציגת שורדי השואה, רוזה בלוך, נשאה דברים. כמו כן הוקרנו סרטונים עם סיפורם של מדליקי המשואות. מי שהפיק וביים את הסרטונים הוא שלמה חזן.

בעצרת השתתפו הזמרים דוד דאור ומשי קליינשטיין, וכן משמר כבוד של צה"ל מחטיבת הצנחנים. השחקן דין מירושניקוב הקריא קטעי קריאה. את הערב הנחתה הילה קורח.

שמואל נער משיא משואה בטקס ביד ושם (צילום: ראובן קסטרו)
שמואל נער משיא משואה בטקס ביד ושם (צילום: ראובן קסטרו)
חיילים בטקס ביד ושם (צילום: ראובן קסטרו)
חיילים בטקס ביד ושם (צילום: ראובן קסטרו)