לקהילה היהודית הגדולה בניו יורק אין קונסול ישראלי כללי כבר קרוב לשנה. בישראל זה לא ידוע וגם לא אכפת לאף אחד, גם לא למי שנמנה עם החלק בממשלה שמתפקידו לדעת, לדאוג ולעשות משהו בנידון, כמו משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ. ספק גדול אם רבים מהיהודים החיים באיזור המטרופולין בכלל מודעים לעובדה שאין לישראל קונסול כללי. 

יהודים בכירים ופעילים בחיי הקהילה מרגישים בחסרון של מקור מידע ועדכונים על המתרחש בישראל שקונסול כללי היה עבורם. אבל איך אמר אחד מהם בשיחה פרטית, "מה שהולך היום בישראל כל כך מביך ומביש שיותר טוב לא לדעת ולא להיות מעודכן".

מדובר בחוסר מתמשך של נציג ישראלי רשמי המייצג ומסמל את נוכחותה של מדינת ישראל בקהילה באיזור המטרופולין, שבו מתגוררת אוכלוסייה של מיליון וחצי יהודים –  היקף שווה בגודלו למספר היהודים בשיקגו, פילדלפיה, וושינגטון וסן-פרנסיסקו. קהילה שבתחומי יהדות והקשרים עם ישראל היא החשובה, המשפיעה והמובילה בתפוצה האמריקאית המונה כשישה מיליון יהודים.

ליהודים בישראלים יש היום דאגות חמורות ומציקות יותר מאשר העדרו של קונסול כללי בניו יורק. כמו למשל העדר ממשלה. אבל עובדה עגומה זאת איננה מפחיתה, איננה מרככת ו-ודאי שאיננה מעיבה את חומרת חוסר התקדים של מצב שלישראל אין תקופה ארוכה נציג רשמי הבכיר ביותר בקהילה היהודית הגדולה ביותר.  

גם בלעדי נוכחות של קונסול כללי, הקונסוליה ממלאה את תפקידיה הקונסולריים ומספקת את השירותים שהיא אמורה וצריכה לספק לישראלים המתגוררים באיזור המטרופולין וליהודים הזקוקים לעזרתה. אבל צריכים להכיר ולהיות מודעים לאופן, ליעילות ולידענות שבו מילא את תפקיד הקונסול בניו יורק דני דיין שפרש לפני שנה, כדי להבין את הנזק, ההפסד והקלקול שחסרון של נציג ישראלי בכיר כמו קונסול בקהילה הגדולה גורם לשני הצדדים, לישראל ולקהילה המקומית.  

דני דיין טיפח באופן עקבי ומעורב ביותר את הקשר עם מגזרים שונים בקהילה בלי יוצאים מהכלל. כמי שנולד וגדל בארגנטינה, גילה דיין פעילות מיוחדת ויצירתית בקרב מנהיגות אוכלוסיית המהגרים ההיספנים באיזור המטרופולין. דיין ייצג באופן מכובד את עמדותיה המדיניות של ישראל. דני דיין ננזף פעם על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא אהב את מאמצי הקרבה והפיוס שלו עם מנהיגי התנועה הרפורמית בארה"ב.

מה קורה היום בכל התחומים האלה? מה שלא נעדר מצוות הקונסוליה בניו יורק הוא דובר. לפני חודשים אחדים הגיע לניו יורק דובר חדש בתקן מלא. אבל לא שומעים ממנו, לא מקבלים ממנו שום הודעה לעיתונות, שום דיווח. מבחינת דוברות ותקשורת הדובר לא קיים. מצב מביך מורגש במיוחד בהשוואה לאחראית לשעבר על הדוברות בקונסוליה, שגילתה נוכחות פעילה ויעילה, יזמה אירועים תקשורתיים וסיפקה כותרות. 

מגפת הקורונה האפילה במידת-מה את חסרונו של קונסול כללי. אבל ההתמודדות עם תוצאות נגיף הקורונה בישראל ופגיעתה הקשה ביישוב היהודי בניו יורק יצרו והדגישו את הצורך, החשיבות והערך של שותפות בצרה, של אחוות אחים, של גילויי עזרה הדדיים. לא רק שמעשית זה לא קרה. בשנה האחרונה,  התעצמו והתעמקו הקרע והנתק בין ישראל לקהילה בניו יורק, שהגיעו בעצם למציאות של שני עמים. בישראל ובתפוצה בארה"ב. זאת לא גוזמה.  

זמן רב לפני התפרצות הקורונה, התחילה, נמשכה והתעצמה הגישה של זלזול, ביטול והתעלמות מהקהילה היהודית בניו יורק. "אנחנו יודעים שהאחריות המרכזית של הקונסול הכללי היא לעבוד עם הקהילה בניו יורק ובאמריקה. לבנימין נתניהו לא אכפת מיהודי ניו יורק ואמריקה. הוא לא מגלה שום פעילות בתחום הזה כי לדעתי היחסים עם היהודים לא חשובים לו בכלל. מה שאכפת וחשוב לו הם היחסים עם האוונגליסטים, עם הרפובליקנים וחברים יהודים מיליארדרים", אמר בשיחה עמו, אריק יופה, מי שכיהן כנשיא התנועה הרפורמית, מוכר ומוערך כפעיל ומעורב ביותר בחיי הקהילה.

בכיר יהודי מוכר שביקש לא לפרסם את זהותו אמר, "האשמה על המצב השערורייתי של העדר קונסול בקהילה כמו בניו יורק נופלת גם על ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם על שר החוץ גבי אשכנזי. אשכנזי אשם שלא מינה קונסול כללי בניו יורק כאשר אפשר היה, לפני שהממשלה נכנסה לסחרור ואם לא היה לו מועמד משלו הוא היה חייב להעביר את התפקיד לוועדת המינויים שתמנה דיפלומט מקצועי בכיר. שניהם נהגו בזלזול באינטרסים הכי חשובים למדינת ישראל".