לוח אבן מסתורי בן 4,000 שנה מתקופת הברונזה המוקדמת הוא המפה התלת־ממדית העתיקה ביותר שזוהתה עד היום באירופה. כך עולה מממצאי מחקר חדש.

הלוח, המכונה בצרפתית Saint-Bélec Slab, שנמדד באורך של כ־2 על 1.5 מטרים ובעובי של 16 סנטימטרים, מציג על גביו תחריטים תלת־ממדיים של חבל ברטאן (בריטאני) במערב צרפת, הכוללים דרכים, יישובים, נהרות ושדות.

הלוח התגלה לראשונה בצרפת בשנת 1900 על ידי הפרהיסטוריון פול דו שאטלייה (Paul du Chatellier) בתל קבורה עתיק בעיירה Leuhan. עם זאת, בשל מגבלות הטכנולוגיה באותה התקופה, החוקרים לא יכלו לקבוע מהי משמעות התחריטים, ושיערו כי מדובר בייצוג אנושי חסר צורה או בתמונה של חיה.

מאז נמכר הלוח למוזיאון הצרפתי לארכיאולוגיה לאומית ואוחסן במרתף של טירה סמוכה במשך יותר ממאה שנים. רק באחרונה החליטו ארכיאולוגים צרפתים ובריטים לחקור את הלוח מחדש.

החוקרים, מאוניברסיטת בורנמות' בבריטניה, מהמכון הלאומי הצרפתי למחקר ארכיאולוגי, המרכז הלאומי הצרפתי למחקר מדעי ואוניברסיטת מערב ברטאן, הצליחו לאשר כי התחריטים אכן תואמים ל־80% מהשטח המקיף את נהר אודט שבחבל ברטאן באורך 18 קילומטרים. החוקרים הסיקו זאת לאחר שביצעו סריקות תלת־ממד ברזולוציה גבוהה של הלוח בשנת 2017.

"יש כמה מפות כאלה מגולפות באבן בכל רחבי העולם. באופן כללי, הן רק פרשנויות. אבל זו הפעם הראשונה שמפה מתארת אזור בקנה מידה ספציפי", כתבו החוקרים במחקרם, שפורסם בכתב העת הצרפתי Bulletin de la Société Préhistorique Française.