יום העצמאות ה-73 למדינת ישראל ייפתח, כבכל שנה, בטקס הדלקת המשואות המזורתי בהר הרצל בירושלים. השנה ייערך הטקס בסימן "אחווה ישראלית", והמדינה תצדיע לאזרחים ולאזרחיות שפועלים לטיפוח החוסן החברתי במדינה ולהעמקת המשותף והמאחד. כבכול שנה, רגע השיא בטקס יהיה הדלקת 12 המשואות, על ידי 13 אזרחים ישראלים וצעירה בת 19 ממקסיקו, שתשיא את משואת התפוצות.

בין מדליקי המשואות ישנם שלושה אנשי רפואה, שעמדו בשנה האחרונה בחזית המאבק במגפת הקורונה. ד"ר דרור דיקר, מנהל מחלקת הקורונה בבית חולים השרון, איבד השנה את אמו יהודית, שהלכה לעולמה בגיל 94. בהחלטה אישית לא פשוטה, הוא החליט שלא לשבת שבעה כמקובל ובחר שלא לעזוב את בית החולים ולהישאר במחלקה ולהמשיך לעסוק בהצלת חיי מטופליו.

ד"ר דיקר עובד בבית החולים שנים ארוכות ומילא בו מגוון תפקידים – ממסיע אלונקות ועד למנהל מחלקה. לפני משבר הקורונה הוא התמחה ברפואה מונעת בקהילה ובפרט במחלות לב וכלי דם ובמנית השמנה. בנוסף, הוא מרצה בכיר בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. "פועלו של ד"ר דיקר הוא מופת של אהבה בימי קורונה", צויין בנימוקי בחירתו.

מצפון ועד דרום: החגיגות וההופעות בערב יום העצמאות

ד''ר דרור דיקר, ניהל את אחת ממחלקות הקורונה הראשונות וצפוי להדליק משואה (צילום: שמוליק שלוש)
ד''ר דרור דיקר, ניהל את אחת ממחלקות הקורונה הראשונות וצפוי להדליק משואה (צילום: שמוליק שלוש)

גם האחות נארג'ס אבו יאמן והאח מאהר איבראהים ישיאו משואות ביום העצמאות. אבו יאמן (54), תושבת הכפר ראמה בגליל המערבי ובת העדה הדרוזית, היא בעלת תואר ראשון בסיעוד ותואר שני במינהל ומערכות בריאות.משנת 1989 היא משמשת כאחות בריאות הציבור ובתקופת משבר הקורונה ניהלה את הצוותים השונים, ובמקביל תחת חסותה נמשכו השירותים בתחנות טיפות חלב גם בשיא המגיפה.

רארג'ס אבו יאמן שתדליק משואה (צילום: אלבום משפחתי)
רארג'ס אבו יאמן שתדליק משואה (צילום: אלבום משפחתי)

מאהר איברהים, תושב דבוריה, שלמרגלות הר תבור, הוא אח במחלקה פנימית א' בבית החולים העמק בעפולה, שהוסבה למחלקת קורונה. הוא התפרסם לפני חודשיים, כאשר שימח את משפחתו של חולה קורונה שנפטר במחלקה - וקרא עימו את תפילת שמע ישראל, רגעים ספורים לפני מותו.

"משפחתו של החולה, מטופל חרדי בן 74, לא הספיקה להגיע כדי להיפרד ממנו, ברגעיו האחרונים קראתי שמע ישראל, תפילה קצרה, ממה שאני יודע לידו", סיפר איברהים, "הוא נפטר והמשפחה לא הספיקה להיפרד ממנו. ברגעיו האחרונים הוא כבר לא היה בהכרה, אבל לאורך האשפוז היה איתנו".

המקומות בהם תוכלו לצפות במטס חיל האוויר לכבוד יום העצמאות ה-73

מאהר איברהים שידליק משןאה (צילום: דוברות בית חולים העמק)
מאהר איברהים שידליק משןאה (צילום: דוברות בית חולים העמק)

מדליק משואה נוסף הוא יעיש גיאת, יליד תימן בן 102, המתגורר באשקלון. הוא "מורי" (מלמד) ובעל חנות תבלינים מאשקלון, הרוקח בחנותו תרופות טבעיות, על פי שיטת הרמב"ם וידע שצבר והועבר אליו מדור לדור.

"יעיש, נציג הדור הוותיק ויליד תימן, רוקח באהבה לפי שיטת הרמב"ם לטובת הכלל והפרט", ציינו השרים הממונים על הטקס – שרת התחבורה מירי רגב ושר התרבות והספורט חילי טרופר.

מדליק המשואה יעיש גיאת (צילום: פרטי)
מדליק המשואה יעיש גיאת (צילום: פרטי)

וממדליק המשואה הקשיש ביותר - לצעירה ביותר. עפרי בוטבול, תלמידת כיתה י"ב בת 18 מאופקים, מתנדבת בארגון סח"י – סיירת חסד ייחודית, ומלווה במסגרת התנדבותה קשיש בודד. במהלך תקופת הקורונה נפל הקשיש בביתו והגיע למצב של אפיסת כוחות. בוטבול המלווה אותו ברמה היומית, גילתה זאת, ותוך הפגנת תושייה הזעיקה את כוחות ההצלה, אשר פרצו לדירתו והצילו את חייו.

"הרוח הטובה של עופרי, חברותיה וחבריה, מייצגת את האחווה הישראלית, על פיה נעשות פעולות לטיפוחו של החוסן החברתי שלנו", אמרו השרים. 

עפרי בוטבול (צילום: יח''צ)
עפרי בוטבול (צילום: יח''צ)

נציג צה"ל בטקס יהיה רב-סרן מאור כהן, ראש מדור שירות ייחודי ביחידת מיטב. במסגרת תפקידו, רס"ן כהן אמון על הליך הגיוס של אוכלוסיות מיוחדות לצה״ל, ביניהן אוכלוסיית המתנדבים. בהודעת דובר צה"ל נכתב כי "הוא פועל מתוך שליחות ומלווה באופן אישי כל מלש״ב המתנדב. בשנה וחצי האחרונות בהן הוא מכהן, גיוס המתנדבים לצה״ל עלה בכ-25 אחוזים". 

עוד ציינו בצה"ל כי "מעבר לשירותו הצבאי, רס"ן כהן הקדיש את עשר השנים האחרונות לעבודה עם ילדים חולי סרטן. הוא ידוע בכינויו 'איש הלגו' ומהווה מושא הערצה לילדים רבים ולבני משפחותיהם. רס"ן כהן התחיל את התנדבותו בהקמת חוג לבניית לגו אחת לשבוע, ומאז הרחיב את התנדבותו לחלוקת ערכות לגו בשעות הערב".

רס''ן מאור כהן (צילום: דובר צה''ל)
רס''ן מאור כהן (צילום: דובר צה''ל)

נציגת המשטרה בטקס תהיה רפ"ק עדן טפט הבטינש, ראש תחום קהילת יוצאי אתיופיה במשטרת ישראל. עדן נולדה באתיופיה ועלתה לישראל בגיל 9. בשנת 2000, בראשית האינתיפאדה השנייה נרצח בן-דודה פקד יוסף אסראסה ובעקבות האירוע הטראומטי, החליטה עדן להתגייס למשטרת ישראל לשירות מבצעי במג"ב ולאחר 10 שנים עברה לשרת כקצינת חקירות ושימשה במגוון תפקידים מרכזיים.

במסגרת תפקידה הנוכחי היא אחראית על הקשר בין המשטרה וקהילת יוצאות ויוצאי אתיופיה. תפקיד המחייב היכרות ישירה עם המסורת והתרבות של קהילות יוצאות ויוצאי אתיופיה בישראל. במהלך תקופת הקורונה עסקה רפ"ק הבטינש בפעילות הסברתית בקרב יוצאות ויוצאי אתיופיה, לצורך הנגשת המידע על מחלת הקורונה ועידוד החיסונים.

לצד זאת, פעלה עדן להבטחתם של סלי מזון למעוטי יכולת וליוותה צעירים רבים מקרב יוצאי אתיופיה בימים מורכבים אלה. פעילותה בתקופה זו מייצגת את פעילותם של שוטרים ושוטרות רבים, העושים לילות כימים לשמירה על בטיחותם וביטחונם האישי של אזרחיות ואזרחי ישראל תוך אחריות וערבות הדדית.

רב פקד עדן טפט הבטינש (צילום: דוברות המשטרה)
רב פקד עדן טפט הבטינש (צילום: דוברות המשטרה)

משיאת משואה נוספת היא ציפי הרפנס, (44), מנהלת תיכון אמי"ת טכנולוגי בבאר-שבע מזה 8 שנים ,שהביאה לידי ביטוי בשנת הקורונה את האחווה הישראלית לא רק בתפקודה למופת כמנהלת בית ספר בעת המאתגרת הזאת, אלא גם עת שנודע לה שתלמידה צפוי לעבור השתלת כליה וליוותה אותו לאורך כל השיקום ואף התנדבה למשמרות שמירת לילה לצדו והפכה לחלק בלתי נפרד ממשפחתו הקרובה.

הרפנס נמצאת בתחום ההוראה מזה 25 שנה, לתיכון אמי"ת טכנלוגי בבאר שבע הגיעה לפני כ-8 שנים לאחר שנים רבות באולפנת אמי"ת אוריה בעיר בה ניהלה וריכזה את מקצוע מדעי המחשב. תלמידה של הרפנס, שעבר את הליך ההשתלה בהצלחה קיבל את תרומת הכליה באמצעות ארגון ״מתנת חיים״ מיסודו של הרב ישעיהו הבר ז״ל שנפטר השנה ממגיפת הקורונה. העמותה מציינת  בימים אלה 1000 תורמים ונתרמים. סיפורם של ציפי ותלמידה מגלם בתוכו את שרשרת החסד הישראלית של נתינה בגוף ובנפש ומכל הנשמה.

ציפי הרפנס (צילום: צבי תקשורת)
ציפי הרפנס (צילום: צבי תקשורת)

גם שירה איסקוב, שכמעט נרצחה על ידי בעלה, תדליק משואה, יחד עם עדי גוזי, שהצילה את חייה באותו יום. גוזי, 33 נשואה ואם לשלושה. עברה להתגורר במצפה רמון בשנת 2010 עקב שירותו של בן-זוגה בבסיס באזור. במהלך ראש השנה האחרון הצליחה גוזי להציל בתושייה רבה את שירה איסקוב מניסיון רצח אותו ניסה לבצע בעלה לשעבר של שירה. בפעולתה היא סיכנה את חייה והפגינה אומץ וערבות הדדית. לאחר המעשה הפכה גוזי לקול בולט במאבק באלימות כנגד נשים ופעולותיה עוררו הערכה רבה בציבור.  גוזי התייחסה לבחירתן של השתיים להשיא משואה משותפת בסרטון קצר, בו אמרה כי זהו אחד הרגעים המרגשים ביותר בחייה.

שירה איסקוב בתוכנית ''עובדה'' (צילום: צילום מסך, מתוך ''עובדה'',קשת 12)
שירה איסקוב בתוכנית ''עובדה'' (צילום: צילום מסך, מתוך ''עובדה'',קשת 12)

איסקוב, 33, הייתה קרבן למעשה אלימות אכזרי וקשה מצד בן-זוגה לשעבר שניסה לרצוח אותה לעיני בנם התינוק. בעקבות האירוע נפצעה באורח אנוש והחלימה לאחר הליך שיקום מאתגר שעברה. במהלך הליך השיקום, בעוד היא מחלימה מפצעיה, החליטה שירה לקום ולהיחשף לציבור הרחב על מנת לעזור לעוד נשים שחיות במעגל האלימות לקום ולעשות מעשה ולהעלות את נושא האלימות כנגד נשים לסדר היום הציבורי. שירה נלחמה והתעקשה על מיצוי הדין עם התוקף תוך חשיפת שמו, נאבקה על קבלת אפוטרופסות על ילדם המשותף ועל סיום נישואיה. 

השרים רגב וטרופר מסרו "שמחנו להודיע לשירה איסקוב ולעדי גוזי על בחירתנו בהן להשיא משואה משותפת ביום העצמאות ה- 73 למדינת ישראל. שירה ועדי, שכנות, שהיו זרות, הפכו ביום גורלי אחד, לסמל של אחווה ישראלית בחוד החנית של המאבק באלימות נגד נשים".

עדי גוזי (צילום: צילום מסך פייסבוק)
עדי גוזי (צילום: צילום מסך פייסבוק)

משואה ידליק גם אייבי מוזס (71), מאלפי מנשה, שאיבד את אשתו עפרה ואת בנו טל, שהיה בן 5 בלבד במותו, שנרצחו בפיגוע בקבוק תבערה לפני 34 שנה. מוזס עצמו נפצע בפיגוע וסובל מכוויות בכל חלקי גופו, אולם הצליח להציל שניים מילדיו שנפגעו קשה. 

מוזס היה ממקימי ארגון נפגעי פעולות האיבה ועמוד בראשו בהתנדבות כבר 30 שנה. בעת משבר הקורונה פעל מוזס לסייע למשפחות החברות בארגון בסלי מזון, במימוש זכויות וסיוע משפטי ואף בסיוע נפשי ובנוסף, במשך שנים היה ממובילי המאבק להקמת היכל הנצחה ממלכתי לזכר נפגעי פעולות האיבה בהר הרצל"מוזס מבטא את תעצומות הנפש של מי שיבדו את יקיריהם, חוו פגיעה ישירה בגופן והצליחו, אל אף העובד והמכאוב הנצחי, לקום מההריסות ולהקים ארגון שכל כולו סמל של נתינה ואחווה ישראלית", צויין בנימוקי הבחירה.

אייבי מוזס (צילום: דניאל מליחי)
אייבי מוזס (צילום: דניאל מליחי)

הרב איתן שנרב איבד את בתו רינה ז"ל בפיגוע בדולב ב-2019. שנרב, בן ה-48, נמנה עם מייסדיה של עמותת גמילות החסדים "חסד בלוד" שהוקמה על ידי חברי הגרעין התורני בעיר לוד. מזה עשרים השנים האחרונות, פעילה העמותה בסיוע לאנשים במצוקה ובחלוקת מזון לנזקקים. במהלך השנתיים האחרונות הצטרפו לפעילות העמותה מאות מתנדבים חדשים ופעילותה הורחבה והפכה לכלל ארצית. במקביל, שונה שם העמותה ל"קול רנה" לזכרה של בתו רנה, שנרצחה בפיגוע במעיין "עין דני", הסמוך ליישוב דולב.

בהודעה משותפת לשרים טרופר ורגב, נמסר: "שמחנו להודיע לרב איתן שנרב על בחירתנו בו להשיא משואה ביום העצמאות ה- 73 למדינת ישראל. הרב שנרב הוא ממייסדיה של עמותת חסד ענפה, שהחלה את דרכה בעיר לוד לפני שני עשורים ומאז התעצמה והתרחבה לתחומים נוספים של נתינה לפרט ולכלל. הרב שנרב ששכל את בתו, רנה ז"ל בפיגוע, פועל על פי האמונה כי 'עולם חסד יבנה' היא דרך חיים".

הרב איתן שנרב, אביה של רנה שנרב ז''ל (צילום: אלבום משפחתי)
הרב איתן שנרב, אביה של רנה שנרב ז''ל (צילום: אלבום משפחתי)

מדליק משואה נוסף הוא הזמר שלומי שבת, מהיוצרים הוותיקים והאהובים במוזיקה הישראלית, ריגש השנה ישראלים רבים כשהחלים מקורונה ואף היה במצב קשה, אולם סופו של דבר החלים.

שלומי שבת על רקע העיר ירושלים (צילום: סשה גבריקוב)
שלומי שבת על רקע העיר ירושלים (צילום: סשה גבריקוב)

את משואת התפוצות תשיא גבריאלה שטריגלר לו, יהודייה בת 19 ממקסיקו, שנבחרה בעקבות השתתפותה בארגון "Shalom Corps - חיל השלום היהודי". עוד בתיכון הפכה גבריאלה לפעילה חברתית בולטת בקרב צעירי הקהילה היהודית במקסיקו ובשנת 2019 אף התגוררה בישראל למשך מספר חודשים במהלכם הוסמכה כסייעת הומניטרית. כפעילה בחיל השלום היהודי, גבריאלה לוקחת חלק פעיל בעשרות פעילויות התנדבות למען הקהילה היהודית ולמען כלל החברה, הן בתחומי העשייה המקומית, והן בעשיה חוצת גבולות. 

גבריאלה שטריגלר לו (צילום: צילום פרטי, cadena)
גבריאלה שטריגלר לו (צילום: צילום פרטי, cadena)

הטקס ייערך ביום רביעי, ב' באייר תשפ"א, 14 באפריל 2021 בשעה 20:00. ינחו אותו יעל בר זוהר ודידי הררי.