בית המשפט העליון קבע היום (חמישי) בהרכב של שלושה שופטים כי שר החינוך יואב גלנט יוכל לבחון מחדש את עצם הענקת פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך ממכון וייצמן, שתמך בתנועת החרם על ישראל, ובחרם על אוניברסיטת אריאל. השופטים כתבו בין היתר כי "בנסיבות שנוצרו, בשים לב לעמדת שר החינוך בדבר הצורך בפרק זמן נוסף לבחינת העניין, לרבות מתן אפשרות להידרש להתייחסותו של פרופ' גולדרייך לדברים בטרם קבלת החלטה סופית; ובשים לב לעמדת היועץ המשפטי לממשלה לכך שמדובר בשאלה "לא טריוויאלית" שעשויה לדרוש ליבון משפטי שיש קושי לבצעו לנוכח סד הזמנים".

כאמור, הם ציינו כי הדיון בבג"ץ נערך היום, כאשר הטקס אמור להיות מצולם ביום ראשון הקרוב. "בהינתן כל אלה, אנו סבורים כי יש לאפשר לשר החינוך לחזור ולעיין בדברים ולקבל החלטה בתוך חודש ימים מהיום. זכויות הצדדים שמורות ביחס לכל החלטה שתתקבל. רשמנו לפנינו כי ככל שיוחלט להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס, ניתן יהיה לעשות כן בטקס פרסי ישראל שייערך בשנה הבאה או במועד מוקדם יותר לפי בחירתו של פרופ' גולדרייך", כתבו, תוך שהם מציינים כי על המדינה להשיב תוך 30 יום.

מאז היוודע דבר זכייתו, פורסמו אמירות מעוררות סערה שאמר בעבר - לצד כאלו חדשות. בין היתר, פורסם כי בסוף החודש שעבר חתם על עצומה נוספת של אנשי אקדמיה מהארץ ומהעולם הקוראת לאיחוד האירופי לא לאפשר לתוכניות מחקר הממונים על ידה לשתף פעולה עם אוניברסיטת אריאל.

פרופ' עודד גולדרייך (צילום: דנה רון, ויקיפדיה (https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Oded_Goldreich.jpg#mw-jump-to-license))
פרופ' עודד גולדרייך (צילום: דנה רון, ויקיפדיה (https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Oded_Goldreich.jpg#mw-jump-to-license))

במקרה אחר צוטט בראיון כשהוא מתייחס בזלזול לראש הממשלה נתניהו לשר גלנט. "רבים מידידיי וחברי הביעו חששות מעוגמת נפש הכרוכה בלחיצת ידם של שני מנוולים ראשיים - ראש הממשלה ועושה דברו, שר החינוך", צוטט החוקר, "עוגמת נפש זאת הינה זניחה ביחס לעוגמת הנפש שיש לי כל יום ממדיניות הממשלה, וזאת מבלי לציין את הסבל הממשי החמור יותר של רבים שהם קורבנות ישירים של אותה מדיניות נפשעת ומטומטמת".

לאחר הפרסומים הללו, ומספר מקרים נוספים, שר החינוך שלח מכתב לחברי ועדת פרס ישראל בדרישה כי יבחנו מחדש את מועמדתו של גולדרייך והנושא הגיע לפתחו של בג"ץ

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, יו"ר ארגון שורת הדין: "בית המשפט העליון הציל את אזרחי ישראל ממבוכה ומבושה לצפות בטקס חגיגי המעניק את פרס ישראל לאדם שאינו מתנער מתנועת חרם אנטישמית, ובפעילותו מביע תמיכה בהמשך פעילותה. BDS מתהדרת בהגנה על זכויות אדם, אך למעשה פועלת אך ורק כנגד ישראל וקוראת להשמדתה. פרס ישראל הוא פרס הוקרה שהמדינה נותנת לטובי בניה, ולא יעלה על הדעת לתת אותו למי שחושב שתנועה שמטרתה להחליף את המדינה היהודית במדינה פלשתינית היא תנועה לגיטימית. טוב עשה בית המשפט העליון שלא דחק בשר לתת את הפרס ללא בדיקה יסודית של העניין".

תנועת "אם תרצו" שחשפה את העצומה האחרונה ולפיה פרופ' גודלרייך תמך בחרם על אוניברסיטת אריאל, מסרה: "למרות ששופטי בג"ץ כלל לא היו אמורים להתערב בשיקול דעתו של שר החינוך בדבר הענקת פרס ישראל, הרי שהחלטתם לצדד בשר גלנט ולא לאפשר לפרופ' המכפיש את מדינת ישראל ומקדם חרמות אקדמיים עליה לזכות בפרס המיוחל, נכונה בהחלט. מדינת ישראל לא צריכה להרים על נס את עוכריה, אלא להוקיע אותם. אסור שגולדרייך יקבל את פרס ישראל גם בעתיד".

תנועת "אם תרצו" שחשפה את העצומה האחרונה ולפיה פרופ' גודלרייך תמך בחרם על אוניברסיטת אריאל, מסרה לאחר החלטת בג"ץ לעכב לו את הענקת פרס ישראל: "למרות ששופטי בג"ץ כלל לא היו אמורים להתערב בשיקול דעתו של שר החינוך בדבר הענקת פרס ישראל, הרי שהחלטתם לצדד בשר גלנט ולא לאפשר לפרופ' המכפיש את מדינת ישראל ומקדם חרמות אקדמיים עליה לזכות בפרס המיוחל, נכונה בהחלט. מדינת ישראל לא צריכה להרים על נס את עוכריה, אלא להוקיע אותם. אסור שגולדרייך יקבל את פרס ישראל גם בעתיד".

כזכור, הוועדה החליטה להעניק את הפרס לגולדרייך על פועלו המחקרי בנושא סיבוכיות חישובית. השר גלנט גילה כי גולדרייך חתום על פנייה לפרלמנט הגרמני לבטל את ההכרה בתנועת החרם על ישראל, ה-BDS, כתנועה אנטישמית. בנוסף גילה גלנט, כי הפרופ' גם הגדיר את חיילי צה"ל כפושעי מלחמה. יצוין כי בג"ץ קבע בעבר כי לשר החינוך אין כל סמכות להתערב בהענקת הפרס, או לקשור בין התבטאויות כגון אלו לבין מתן הפרס.