ישראל היא אומנם מדינה קטנה וצעירה, אך היא רוויה באתרי זיכרון והנצחה. ארצנו הקטנטונת טומנת בחובה אלפי מצפורים ואנדרטאות, שהוקמו להנצחת זכרם של חללי צה"ל שנפלו במערכות ישראל. חלק מהאנדרטאות הוקמו על ידי צה"ל והמדינה, אך לא מעט מהן הוקמו על ידי בני משפחה וחברים של הנופלים, שרצו להנציח את זכר אהובם.

לעתים, כשאנו מטיילים בשטח ומגיעים לעמדת תצפית יפהפייה, אנחנו לא שמים לב שמאחורי המקום יש סיפור מרתק. רגע לפני שאנחנו קופצים לחגיגות יום העצמאות של מדינת ישראל, הנה כמה אתרים שמשלבים סיפור מרגש עם פנינת טבע שלא כדאי לפספס.

פארק סיירת שקד
הפארק מוקדש לחללי הסיירת שמנתה עשרה לוחמים ושפעלה נגד חוליות מודיעין מצריות ומחבלים באזור הנגב החל מ־1955. הפארק משתרע על 6,000 דונם בתוך גיא שמאפיין את נופי הנגב. הפארק, שניטע בסוף שנות ה־80, כולל אנדרטה מרשימה שבמרכזה סלע גדול ועליו סיפור תולדות היחידה, אתר המדמה שדה מכשולים שבו ניתן לראות את שמות החללים ופסל ברזל של "נושא הלפיד" שיצר צביקה דרדיקמן, אחד מיוצאי הסיירת.

הפסל משתלב בטבעיות בגשר הרכבת הבריטי שנמצא במקום. בימים אלה הגשר שוחזר - כך שמאוד כדאי להגיע למקום ולהתרשם מעבודות השיקום. מהגשר ניתן לצאת לסיור קצר. 200 מטר דרומה מהגשר נמצא גיא עם מחשוף סלע, שבו יש בורות מים פתוחים. בימים של שיטפונות, הבורות מתמלאים במי גשמים.

איך מגיעים: נוסעים לכיוון אופקים. חוצים את העיר בכביש 2335, אחרי היציאה ממנה ממשיכים עוד כשני קילומטרים. פונים שמאלה לפי השילוט לפארק.

פארק סיירת שקד (צילום: ללא קרדיט)
פארק סיירת שקד (צילום: ללא קרדיט)

אנדרטת נתיב הל"ה
אנדרטת הל"ה נמצאת סמוך לקיבוץ נתיב הל"ה שבעמק האלה. האנדרטה הוקמה לזכרם של חיילי שיירת הל"ה שנהרגו בקרב מול ערביי האזור. חיילי השיירה נהרגו בקרב אכזרי בתחילת מלחמת העצמאות. האנדרטה שהוקמה לזכר הנופלים בנויה משלושה מפלסים שחצובים בהר.

בין המפלסים מחברים שביל ומדרגות. במפלס התחתון ניתן לראות רחבת אבן גדולה, מעליה נמצא המפלס השני עם מצבת אבן שעליה מוטבע לוח הנושא את שמות הנופלים. במפלס העליון יש שני משולשי בטון. מעליהם ניתן לראות את האותיות למ"ד וה"א, ומצדן 35 עמודי בטון.

איך מגיעים: בפנייה לקיבוץ נתיב הל״ה נוסעים כ־150 מטר ופונים ימינה לאזור החניה הסמוך לאתר.

אנדרטת נתיב הל''ה (צילום: ד''ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי)
אנדרטת נתיב הל''ה (צילום: ד''ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי)

מצפור ג׳בל חופריה
בגבול ישראל־ירדן, כשני קילומטרים מעין יהב, נמצאת גבעת החול ג'בל חופריה. על הגבעה ישנה עמדת תצפית מקורה, שמספקת תצפית פנורמית אל הרי אדום, רכס חצבה, נחל ערבה ועין יהב. המצפור יושב בחלקו הדרומי של נתיב "דרך השלום", והגישה אליו נוחה וקלה.

את הגבעה, שנמצאת במיקום אסטרטגי בסמוך לגבול, תפסו כוחות צה"ל בשנות ה־70, לאחר שמלך ירדן גירש את אש"ף לדרום לבנון. אז, בהוראת שר הביטחון משה דיין, עזרו כוחות הצבא לירדנים.

איך מגיעים: נוסעים בנתיב “דרך השלום״, שאליו אפשר להיכנס מעין יהב. נוסעים כשני קילומטרים לצד החממות ובעקבות השילוט.

חץ שחור
אתר זיכרון ומורשת שהוקם על ידי עמותת חץ שחור, שמורכבת מלוחמי הצנחנים, לזכר פעולות התגמול שהתקיימו בשנים 1956־1953. מהאנדרטה, שהוקמה לזכר 11 פעולות שונות שעשו הצנחנים, כולל מבצע קדש, ניתן לקיים תצפית על רצועת עזה.

בדומה לאנדרטאות אחרות, גם כאן ישנם לוחות הסבר ועמדות האזנה, המספרות את סיפור הלוחמים לאורך השנים. מזרחית לאנדרטה ישנו מבנה המוקף עצים. המבנה זכה לשם "בית שביתת הנשק" והוא אירח את המשלחות שדנו בשביתת הנשק מטעם הצבא הישראלי, הצבא המצרי ונציג האו"ם, לאחר מלחמת העצמאות. בסמוך לאנדרטה יש שולחנות פיקניק ומתקני שעשועים.

איך מגיעים: נוסעים על כביש 232. אחרי הכניסה לקיבוץ מפלסים יש לפנות ימינה בעיקול לפי השילוט לאתר.

חץ שחור (צילום: דורון הורוביץ)
חץ שחור (צילום: דורון הורוביץ)

בשביל הנופלים
כדי להנגיש לציבור הרחב את האתרים הרבים, המיזם הלאומי "בשביל הנופלים" יערוך לאורך השבוע הקרוב עשרות סיורים חינמיים ברחבי הארץ. באמצעות הסיורים ניתן יהיה להכיר את סיפור חייהם של הנופלים - נוף ילדותם, האזור האהוב עליהם בארץ, מקום נפילתם.

הסיורים מועברים על ידי מורי דרך, מדריכי טיולים ונציגי המשפחות השכולות, בערים, אנדרטאות גבורה, בתי עלמין צבאיים ומסלולי טבע ומורשת קרב.

בין הסיורים: "משמר הירדן סיפורה של מושבה" - סיור בעקבות סיפורה של המושבה ההיסטורית משמר הירדן, שנעלמה מהמפה. סיור שייצא מצומת מחניים ויסתיים בגשר בנות יעקב להכרת המושבה ואנשיה, שהגנו בגבורה על הבית, דרך סיפורי האחיזה האיתנה בקרקע והחלוציות. "להגן על לב העולם" - סיור בעקבות הקרבות שבמרחב העיר העתיקה שבירושלים בתש"ח.

הסיור ייצא משער יפו ויעבור בסמטאות העיר העתיקה ובנקודות התצפית. "כשטבע האדם מוביל לשותפות גורל" - סיור שיתחיל בבית יד לבנים בדלית אל־כרמל ויסתיים בבית העלמין בעוספיה, יתמקד בהיכרות עם הדת הדרוזית, ובניה שמשרתים נאמנה את המדינה ואת צה"ל. "כוח עברי במדבר החשוף" - סיור במתחם הקטר בבאר שבע בעקבות שחרור העיר במלחמת העצמאות.

החל מהיום ועד 14 באפריל. בקבוצות של עד 50 אנשים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות. להרשמה לסיורים: bishvilhanoflim.org.il

סיור באתרי הנצחה (צילום: באדיבות שביל הנופלים)
סיור באתרי הנצחה (צילום: באדיבות שביל הנופלים)

חאן שער הגיא
האתר הלאומי חאן שער הגיא מנציח את מורשת מבקיעי הדרך ומלווי השיירות לירושלים הנצורה במלחמת העצמאות. האתר, שהוכרז בשנת 1979, כולל מרכז מורשת שבו אפשר ללמוד באופן חווייתי על סיפורם של לוחמות ולוחמי הפלמ"ח ומלווי השיירות שפרצו את הדרך לירושלים.

שער הגיא, המוכר גם בשמו "באב אל־וואד", נחשב לציר אסטרטגי, מאחר שהוא יושב על צוואר בקבוק טופוגרפי. בזכות התנאים האזוריים הצליחו הערבים להציב מארבים לשיירות של היישוב העברי. בתקופת המלחמה לוחמי הפלמ"ח פעלו להשיג שליטה באזור ולמנוע את תקיפת השיירות.

המסלול באתר כולל חמש תחנות: סרטון עדויות לוחמים, עמדת דרך, עמדת אלחוט, עמדת אספקה, תחנה חווייתית המדמה נסיעה ברכב משוריין ומיצג סיום שבו המבקרים גם יוכלו לבחון את ערכיהם ביחס לערכי הלוחמים.

איך מגיעים: האתר נמצא מדרום לכביש 1. בווייז: חאן שער הגיא.

חאן שער הגיא (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
חאן שער הגיא (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)

תל יזרעאל
בתל יזרעאל, המשקיף אל נופי העמק, נמצאת אנדרטת זיכרון לחללי הפלמ"ח שנהרגו במלחמת העצמאות במהלך קרב זרעין. על האנדרטה, שמעוצבת בצורה של פירמידה, ניתן לראות את שמותיהם של 22 הנופלים מהפלמ"ח.

בסמוך לה יש מרפסת שממנה ניתן להשקיף על הנופים הפתוחים. ההגעה אל האנדרטה ומרפסת התצפית נוחה ונעשית באמצעות שביל מונגש. לצד השביל והאנדרטה פזורים גם שלטים שעליהם מוטבעים פסוקים מהתנ"ך שקשורים באזור.

אפשר לשלב ביקור באנדרטה עם סיור בעין יזרעאל, שנמצא מתחת לתל. כאן כבר המסלול לא מונגש, אך מדובר בסיור קצר שמתאים לימים חמים - כי בסופו נמצא מעיין קריר שהיה חלק מנחלתו של נבות היזרעאלי.

בדרך אל המעיין ניתן לראות שרידים של מבנים עתיקים. הדרך למטה עוברת דרך שער בקר שנמצא מצפון לאנדרטה. המעיין עצמו מסתתר בלב חורשת צבי - חורשת אקליפטוס שקרויה על שם צבי כרמלי. המעיין כולל בריכה ונקבה, ולצדן יש שולחנות פיקניק.

איך מגיעים: מצומת מגידו יש לנסוע מזרחה על כביש הסרגל. בצומת הסרגל פנו ימינה לכביש 675, אחרי כעשרה קילומטרים פנו שמאלה ליזרעאל ואז מיד ימינה לתל יזרעאל. המשיכו עד למתחם החנייה.  

אנדרטת תל יזרעאל (צילום: מיטל שרעבי)
אנדרטת תל יזרעאל (צילום: מיטל שרעבי)