מנכ''ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, ערך היום (חמישי), תדריך לתקשורת בשעה 17:00. במהלך התדריך סיפר לוי כי משרד הבריאוץ המליץ לוועדת השרים לענייני הקורונה לפתוח את כיתות ד' ללא קפסולות, בדומה למתווה הקיים בכיתות ג'. לדבריו, במידה ויראו כי אין עלייה בתחלואה בעקבות הפתיחה, יוכלו להחיל את המתווה על כיתות נוספות.

לוי פתח את דבריו וחשף את נתוני התחלואה העדכניים למדינת ישראל: "ללא ספק אנחנו נמצאים במצב של ירידה בתחלואה, ירידה שהולכת ומתקדמת ואשר יוצרת איזשהו ייצוב במספר המאומתים, המאושפזים ובמספר החולים הן בבתי החולים והן בקהילה. היום התגלו כ-288 חולים מאומתים, כאשר מספר הבדיקות עמד על כ-50 אלף, שיעור המאומתים הוא 0.5%".

לדבריו, ישנם 451 חולים מאושפזים, כאשר 290 חולים מוגדרים במצב קשה ו-163 מונשמים. "אני חייב לציין פה, שמקרב החולים שמצבם קשה או קריטי, המונשמים, נשים בהריון או יולדות ומאושפזות, כ-80% אינם מחוסנים. התחלואה הקשה וההנשמה, נפוצה יותר בקרב אלו אשר לא התחסנו. באשר לחיסונים - כ-5.3 מיליון אזרחים בישראל התחסנו. מתוכם כ-4.9 מיליון התחסנו מנה שניה. בקרב הצעירים בני ה-16 עד 18, יש 55% מתחסנים ומחלימים. מספר שנוך יותר מן המצופה", הוסיף המנכ''ל.

"מאידך גיסא - באוכלוסייה המבוגרת מגיל 50 ומעלה אנחנו ב-92% מחוסנים. זו הייתה משימה שהצבנו לעצמנו כי זה הגיל שבו אנשים חולים בצורה מורכבת יותר או נפטרים, ואנחנו רואים שהחיסון יפה. אנחנו צריכים להוסיף עוד מחוסנים בכל המגזרים, בעיקר בערבי והחרדי ובעיקר בערי הפריפריה וביישובים ובעיקר בקרב המגזר הצעיר יותר שאינו פטור יותר מסכנת המחלה".

לוי המשיך ואמר כי "היום בלילה, עברו התקנות החדשות. התקנות נתנו יותר מרווח והקלות. יותר צופים במופעי תרבות, במופעי ספורט, יותר אפשרויות לבצע ספורט יחידני או קבוצתי תחרותי, גם בגילאי בתי הספר. השתתפות באימונים בבריכות שחיה, בהפרדה בין אימונים לבין הפעילות בתו ירוק כולל בחדרי כושר".

"עברנו לשינוי גם בנושא החינוך. היום אני מקווה, נפתח גם כיתות ד', זאת לאחר שיח רציני בין הפרויקטור לבין ועדי ההורים ולאחר דיון עמוק ורציני שלנו עם השר יולי אדלשטיין, הוחלט שכיתות ד' תיפתחנה ללא קפסולות כמו כיתות ג' ולאחר שנראה את ההתנהגות בכיתות ג' ו-ד' למספר ימים, תבוטלנה הקפסולות בכיותת ה' ו-ו'".

עוד אמר לוי: "ניתן את האפשרויות לחוגים ולהכשרות אחרות. נוכל להפעיל מגן חינוך בשביל התינוקות והילדים. אנו מקווים בקרוב לחסן אותם. באשר לכיתות יא'-יב' נאפשר להם להתכונן לקראת בחינות הבגרות. כדי לסכם את הדברים עד כאן, אני רוצה לומר שללא ספק יש סיבה לאופטימיות, יש סיבה לחייך. התחלואה בירידה, פותחים יותר ויותר פעילויות גם במערכת החינוך, אבל אנחנו צריכים לזכור שלמרות שהמגיפה בירידה, אך היא עדיין כאן. אנחנו עם קרוב ל-2.5 מיליון ילדים שאינם מחסונים, 800 אלף מבוגרים שאינם מחוסנים, אנחנו עדיין צפויים לתחלואה. ההתנהגות הנכונה היא שמירת מרחק, עטיית מסיכה ובידוד לשבים מחול שאינם מחלימים. המוטציות ברחבי העולם עדיין קיימות. מקווה שנוכלל להגיע לחיסון עדר טוב יותר ונקווה שנשנה את מהלך המחלה. זו התקווה של כולנו".

המנכ''ל סיפר כי החשש שלו מעלייה בקרב צעירים הוא גבוה מכיוון ש"כולל כיתות יא'-יב', הם סבורים שהמחלה מאחורינו, הם לא ייפגעו ואם כן אז המחלה תהיה קלה. אנחנו לומדים את זה, מקיימים הסברה נגד הדעות הללו ואנחנו בהחלט מודאגים לכך שלא הגענו לרמת החיסון שאנו רוצים. רמת החיסון היא כן גבוהה ויפה, ראה חג הפסח האחרון ומה שעתיד להיות ביום הזיכרון לחללי צה"ל ופעולות האיבה, זאת בניגוד למה שעשינו בשנה שעברה שפגענו במשפחות השכולות ובאתוס הלאומי הכ"כ חשוב לנו".

כאשר נשאל על כמות החיסונים אשר נמצאת בימים אלו בישראל השיב: "כרגע יש מספיק חיסונים בישראל כדי לחסן את המחלימים והמבוגרים שטרם התחסנו. בחיסוני הילדים נצטרך לתגבר. לצערי, ההסכם עדיין לא נחתם עם פייזר ומודרנה משום שעדיין לא אושר התקציב לרכש נוסף של חיסונים, לרבות שנת 2022. ככל שנידרש, לרבות חיסונים שאולי יעברו שינוי נגד הוריאנטים, נשתמש גם במודרנה. אין עכשיו מספיק חיסוני מודרנה בארץ, אך מתכננים את כל הדברים האלה. הדבר החשוב - לבוא להתחסן, חשוב שאנחנו נעשה ריצ'ינג אאוט במקומות שממעטים להתחסן בהם וחשוב להגיע למצב שבו נוכל לחתום על כל ההסכמים שכרגע ממתינים אליהם, על מנת להבטיח את מקומה של ישראל ולהשאיר אותה במצב יוצא הדופן שהיא נמצאת בו זה עתה".