עיר פרעונית עתיקה, שנשארה בלתי נראית לעין הציבור במשך מאות שנים, נחשפה על ידי ארכיאולוגים שהציגו את ממצאיהם הלילה (בין חמישי לשישי). העיר נחשפה ליד כמה מהמבנים הידועים ביותר במצרים.

"העיר נבנתה לפני יותר מ-3,400 שנה בתקופת שלטונו של אמנחותפ השלישי, אחד הפרעונים החזקים ביותר במצרים", אמר הארכיאולוג המצרי המפקח על החפירות, זאהי הוואס, שהוסיף כי "הצוות החל בחיפושים אחר מקדש באזור לוקסור בספטמבר, אך בתוך שבועות מצא תצורות לבני בוץ, שהתפרסו לכל כיוון".

בחשיפתם, הציגו הארכיאולוגים ממצאים שהראו כי העיר הייתה בעלת חומות כמעט שלמות וחדרים שמלאים בכלי יום-יום, כמו גם טבעות, כלי חרס ולבני בוץ עם חותמות של אמנחותפ.

הממצאים שהתגלו במצרים (צילום: רויטרס)
הממצאים שהתגלו במצרים (צילום: רויטרס)

החפירות נעשו באזור הגדה המערבית של העיר לוקסור, ליד קברו של המלך רעמסס השני, לא רחוק מאזור עמק המלכים. פיטר לקובארה, מנהל הקרן למורשת וארכיאולוגיה מצרית אמר לרויטרס כי "מדובר בתגלית חשובה מאוד. מצב השימור וכמות הפרטים גורמים לזה להיראות כמו פומפיי מצרית, אשר מראה את הצורך הקריטי בשימור האזור כגן ארכיאולוגי".

כלי חרס שהתגלה במצרים (צילום: רויטרס)
כלי חרס שהתגלה במצרים (צילום: רויטרס)

האתר הכיל, בנוסף, מספר רב של תנורים וכבשים לייצור זכוכית, יחד עם פסולת של אלפי פסלים. בטסי בריאן, מומחית לתקופת שלטונו של אמנחותפ השלישי הוסיפה: "איתור מרכזי הייצור פותח עבורנו את הדרך לראות כיצד המצרים, תחת שליט גדול ועשיר כמו אמנחותפ השלישי, עשו את מה שעשו. זה יספק מידע על שנים רבות".