הממלכה באבל: הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו, בעלה של אליזבת השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת, ואביו של יורש כס מלכות בריטניה, צ'ארלס, נסיך ויילס, הלך היום (שישי) לעולמו בגיל 99.

ארמון בקינגהאם פרסם הודעת דוברות רשמית בדבר מותו, בה נכתב כי "הוד מעלתו הלך לעולמו בשלווה הבוקר בארמון ווינזדור". הוא הותיר אחריו ארבעה ילדים: הנסיך צ'ארלס, הנסיכה אן, הנסיך אנדרו והנסיך אדוארד.

גופתו של הנסיך תוצב בטירת ווינזדור לפני ההלוויה שתיערך בקפלת סנט ג'ורג', אשר תהיה מצומצמת ולא ממלכתית בעקבות מגיפת הקורונה. נוסף על כך, ארונו לא יוצב בפני הציבור, כך החליטו היום בבריטניה. "גופתו תוצב בטירת ווינזדור לקראת ההלוויה בקפלת סנט ג'ורג'. הדברים עולים בקנה אחד עם משאלת לבו של הוד מלכותו", אמרו היום  גורמים בממלכה. "הסדרי ההלוויה תוקנו בעקבות מגפת הקורונה, ומתבקש בצער שאנשי הציבור לא ישתתפו באף אחד מאירועי ההלוויה".

הנסיך פיליפ בצעירותו (צילום: AFP via Getty Images)
הנסיך פיליפ בצעירותו (צילום: AFP via Getty Images)

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, ספד לפיליפ: "האומה מודה לנסיך על חייו. אנו משתתפים בצערה של המלכה ומתאבלים עם כל משפחת המלוכה. נזכור את תרומתו החשובה לחייה של המלכה".

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "מורשתו של הנסיךתחיה לא רק דרך משפחתו, אלא גם דרך מעשי הצדקה שלו. ג'יל ואני שומרים בלבנו את אנשי הממלכה ואת בריטניה כולה".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הביע את תנחומיו על מות הנסיך פיליפ: "תנחומיי מעומק הלב למלכה אליזבת' השניה, לנסיך מווילס, משפחת המלוכה ולאזרחי בריטניה כולם, על מותו של הנסיך פיליפ. יהי זכרו ברוך".

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד לפיליפ. בהודעה בחשבון הטוויטר שלו, כתב כי "אני מבטא את תנחומיי הרבים להוד מלכותה, המלכה אליזבת', לנסיך צ'ארלס, המשפחה המלכותית ולאנשי בריטניה על לכתו של הדוכס מאדינבורו. הנסיך פילפ יחסר מאוד, בישראל וברחבי העולם".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא שולח "את תנחומיי העמוקים והכנים להוד מלכותה המלכה אליזבת', למשפחה המלכותית ולאנשים ברחבי בריטניה על מותו של הנסיך פיליפ".

הפוליטיקאית הישראלית הראשונה שהספידה את פיליפ היא יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי: "בשם מפלגת העבודה אני שולחת תנחומים למלכה אליזבת' ומשפחתה על מותו של הבעל, האב והסב, הנסיך פיליפ אשר שירת את האומה הבריטית בכבוד ובמסירות". גם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הביע תנחומים בציוץ בטוויטר.

יו"ר הסוכנות היהודית, בוז'י הרצוג, מסר את "תנחומיי למשפחת המלוכה הבריטית, לאומה הבריטית ולקהילה היהודית בבריטניה על פטירתו של הנסיך פיליפ. דוכס אדינבורו היה מהדור שלחם בצורר הנאצי בצי המלכותי ואמו חסידת אומות עולם שהסתירה יהודים במלחמת העולם השנייה. יהי זכרו ברוך".

יושבת ראש בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי, ספדה גם היא לנסיך, וצייצה בחשבון הטוויטר שלה כי "הקונגרס האמריקאי שולח תנחומים על מותו של הנסיך פיליפ. אנו מתפללים עבור הוד מלכותה והמפשחה המלכותית בזמן עצוב שכזה".

גם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הספיד את הנסיך, וכתב בטוויטר כי הוא "מוסר את תנחומיי הרבים בשמי ובשם העם הטורקי. אני משתתף בצערם של המשפחה המלכותית ושל אנשי בריטניה".

הנסיך פיליפ נולד ב-1921 באי היווני קורפו לנסיך אנדראס ולנסיכה אליס של יוון ודנמרק. הוא נצר לשושלת אצולה גרמנית. ב-1922, בעקבות נפילת המשטר ביוון, נגזר על אביו עונש מוות, והמשפחה עברה לצרפת, ובהמשך לגרמניה ולבריטניה.

המלכה אליזבט והנסיך פיליפ בצעירותם (צילום: AFP via Getty Images)
המלכה אליזבט והנסיך פיליפ בצעירותם (צילום: AFP via Getty Images)

ב-1939 גויס לצי המלכותי הבריטי, ובאותה שנה הכיר את הנסיכה אליזבת במשחק טניס. ב-1946 השניים התארסו, וב-1947 נישאו. ב-1952 הלך לעולמו המלך ג'ורג' השישי, ואליזבת הפכה למלכת בריטניה.

הנסיך פיליפ (צילום: AFP)
הנסיך פיליפ (צילום: AFP)

במהלך השנים התמקד פיליפ בתפקידו הייצוגי כבן זוגה של המלכה, ובמקביל היה  נשיא, פטרון או חבר בלמעלה מ-780 ארגונים שונים, בהן עמותות סביבה, תעשייה, ספורט וחינוך.

ב-2017 הודיע על פרישה מתפקידיו הציבוריים. ב-2019 היה מעורב בתאונת דרכים, בעקבותיה ויתר על רישיון הנהיגה שלו. בחודשים האחרונים סבל מבעיות בריאותיות בלב.

המלכה אליזבת' ה-2 והנסיך פיליפ (צילום: רויטרס)
המלכה אליזבת' ה-2 והנסיך פיליפ (צילום: רויטרס)

המלכה אליזבת, הנסיך פיליפ (צילום: Stuart Wilson/Getty Images)
המלכה אליזבת, הנסיך פיליפ (צילום: Stuart Wilson/Getty Images)

הנסיך פיליפ עם ברק אובמה בביקורו בארמון קנזינגטון (צילום: דיילי מייל)
הנסיך פיליפ עם ברק אובמה בביקורו בארמון קנזינגטון (צילום: דיילי מייל)