האם המשטרה צריכה להפעיל כוח נגד אזרח, ולאו דווקא חבר כנסת, המשתלח בשוטרים, מקלל, שולח אגרוף ובועט? מהו כוח סביר? האם לאחר שהורד אותו אזרח אל הקרקע, יש באמת צורך להמשיך ולבעוט בו? אלו השאלות שיבחנו חוקרי מח”ש לעומק בימים הקרובים, ואלו השאלות שיעמדו בתחקיר שעורכת המשטרה לבקשתו של מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג’מן. 

בראש ובראשונה, מביש לראות אדם בכלל, וחבר כנסת בפרט, נקלע לסיטואציה שכזאת, ובמיוחד לעימות אלים מול שוטרים שאמורים לאכוף את החוק ולהגן על ביטחונו ושלומו של הציבור. איני מתיימר לחרוץ את דינם של השוטרים באירוע הזה, וגם לא של חבר הכנסת, אבל הסיטואציה היא מביכה לשני הצדדים.

דבריו של כסיף מיד לאחר מכן. צילום: באדיבות וואלה

ברגע הראשון שבו צפיתי בסרטון שהעלה חבר הכנסת נזכרתי במפגשים שבין שוטרים לאזרחים שלא עטו מסיכות. לעתים התמונות הראשונות עוררו בי זעם על המשטרה שנהגה באגרסיביות יתרה. אחר כך החלו לרוץ ברשתות החברתיות סרטונים אחרים, ופתאום התמונה משתנה ואתה נוכח לדעת שגם התנהלותו של הצד השני המעורב בתקרית אינה ראויה ואף תורמת להתלהמות ולהפעלת הכוח. מי צודק? מי פעל נכון? - את זה יחליטו אנשי המקצוע, ואולי אפילו בית המשפט, אבל המראות אינם מיטיבים עם שני הצדדים.

אין לי ספק שהמשטרה חייבת לקבל את הכבוד הראוי לה, וששוטר חייב לקבל כבוד גם במהלך הפגנה, אבל מנגד, שוטר חייב לתת כבוד לכל אזרח הניצב מולו, גם אם מדובר באזרח “רגיל” ולא בחבר כנסת. ברגע שהאירוע מסלים, השוטר חייב לגלות ממלכתיות ולעשות כל שביכולתו להימנע משימוש בכוח מיותר. אבל כששוטר מרגיש, לטענתו, שהוא מותקף ומושפל ושנמנעת ממנו האפשרות לבצע את תפקידו, האם מותר לו לעשות שימוש בכוח?

כאן נכנסת שאלת המידתיות, וזו אינה שאלה נפרדת. היא חייבת להיות חלק מהשאלה מה גרם לשוטר להגיב כפי שהגיב, ומהו חלקו של הצד השני, וגם: האם באמת לא ניתן היה למנוע את האירוע?