ראשונה מאז קום המדינה, תוקרא מגילת העצמאות מהכותל (עזרת ישראל – "כותל המשפחות") ותשודר בשידור ישיר לרחבי העולם היהודי.  האירוע ההיסטורי יתקיים ביום ראשון בשעות אחר הצהריים אל מול קהל מצומצם נוכח מגבלות הקורונה ואל מול מאות שיצפו ברשתות החברתיות.

דר' יזהר הס, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית: "המגילה היא מסמך מופת יהודי-ישראלי שמשקף חזון וערכים, תרבות ומוסר, פוליטיקה לצד אתיקה. למגילת העצמאות יש ערך מכונן בריבונות הישראלית. אנחנו מבקשים להטמיע ביום זה מנהג ומסורת לימים קדימה על מנת לתת תוקף לחזונה המפואר של מגילת העצמאות, ובה בשעה לחבר את הקהילות היהודיות ברחבי העולם לימים המיוחדים, עשרת ימי תודה, שבין יום השואה ליום העצמאות".

"הקוראים במגילה יעשו זאת בטעמים, בניגון המסורתי, כל אחד על פי הקהילה ממנה בה. זהו מנהג חדש, לקרא את מגילת העצמאות בטעמים, במנהג הזה גם פרשנות ציונית מרגשת. הענקת ממד רוחני, אולי גם ממד של קדושה, למילים המכוננות הללו. אני גאה שהצטרפו להסתדרות הציונית באירוע הזה שלל כה רחב של ארגונים, תנועות, ומוסדות. אנחנו מוצפים בבקשות של ארגונים נוספים לקחת חלק. זה מרגש. לצערי, בגלל מגבלות הקורונה מספר הנוכחים בכותל המשפחות מוגבל – אך השידור הישיר יגיע לאלפי קהילות משפחות שיחדדו עמנו יחד", סיכם הס.

הקראת מגילת העצמאות מהכותל בירושלים - מרכזו הרוחני, הלאומי והדתי של עם ישראל - מדגישה את הגשר והקשר שבין יהדות התפוצות ומדינת ישראל. הקוראות והקוראים יגיעו משלל הזרמים ביהדות – קונסרבטיבים, אורתודוקסים, רפורמים וחילונים. מאמץ אמיתי, ערכי, לחגוג את ריבוי הפנים בעם ישראל ובתנועה הציונית. 

האירוע ישודר לרחבי העולם היהודי בתרגום סימולטני לאנגלית, ספרדית וצרפתית.