‏נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים פרסמה הבוקר (שני) את דו"ח סיכום הפעילות לשנת 2020, שאופיינה ברובה בהשלכות המשמעותיות של התפשטות משבר הקורונה על אנשים עם מוגבלות, הן בעלייה משמעותית בפניות ציבור, בנקיטת פעולות פיקוח ואכיפה, וקידום חקיקת חרום ששמרה על זכויותיהם של אנשים וילדים עם מוגבלות בעת התפשטות נגיף הקורונה.

אנשים עם מוגבלות מהווים 18% מהציבור בישראל, מתוכם 790 אלף בגילאי עבודה. בשנת 2020 טופלו בנציבות 6,015 פניות, עלייה של כ-16% במספר הפניות לעומת שנת 2019: 2,678 פניות בנושאי נגישות, 3,158 פניות בנושאי הפליה, תעסוקה ועוד.

העלייה המשמעותית ביותר בפניות נרשמה בתחום התעסוקה, עם 44% יותר פניות לעומת שנת 2019, כשמרבית הפניות התקבלו בבקשה לסיוע אישי בזמן חל"ת ובמשבר הקורונה בכלל (325 פניות). תחום נוסף בו נרשם ריבוי פניות הוא תחום החינוך עם 469 פניות שהתקבלו במהלך השנה, מרביתן (כ-70%) בגין הפליה ושילוב בחינוך.

הנציבות הייתה מעורבת בשנה החולפת ב- 129 תיקי תביעה וחוות דעת לבתי המשפט, מהם 90 חוות דעת שניתנו בתיקים שהוגשו לבתי משפט ו-39 תיקי תביעה שנוהלו בבתי משפט. נושאי התביעה המרכזיים: נגישות במקום ציבורי (39%), נגישות ואפליה בתחבורה ציבורית (22%), נגישות פרטנית בחינוך ותחום התעסוקה (17% כ"א), ואפליה בשירות ציבורי (5%).

בין התביעות הבולטות ניתן למנות תביעה בשמה של אחות שסורבה בקשתה להתקבל לעבודה בתחום הבריאות, בשל מוגבלות נפשית. במסגרת הפשרה שהושגה סוכם כי האחות תקבל פיצויים בסך 50,000 ₪.

בנושא אחר, אישה המתניידת בכיסא גלגלים, אשר אביה המנוח נקבר במבנה חדש של קבורה בקומות בלי מעלית, נאלצה לעלות את שש הקומות המובילות לחלקת הקבר תוך שהיא מסתייעת באנשים שהגיעו ללוויה, זאת תוך סיכון עצמי ותוך פגיעה בכבודה ובעצמאותה.

הנציבות הגישה תביעה נגד חברת קדישא על בנייה והפעלה של מקום ציבורי שאינו מונגש לאנשים עם מוגבלות. התיק נסגר בהסכם פשרה במסגרתה סוכמו פיצויים של 32,000 לתובעים ומעלית הותקנה במקום כנדרש.

הנציבות הגישה גם שורת תביעות על אי הנגשה במוסדות החינוך, למשל תביעה בשם ילד המתנייד באמצעות הליכון שכיתתו מוקמה בקומה השנייה של בית הספר, לאחר שהעירייה בה נמצא בית הספר לא פעלה כנדרש להתקנת מעלית במקום, תביעה בשמה של ילדה עם מוגבלות שמסתייעת בכסא גלגלים לאחר שבית הספר בו למדה לא הונגש עבורה ועוד. 

במהלך השנה ערכה הנציבות ביקורת בכ-40 חופי ים ברחבי הארץ, 85% מהם נמצאו לא תקינים ונמצאים בתהליך אכיפה. בין הליקויים שנמצאו: היעדר מלתחות נגישות, ליקויים באבזור תאי השירותים הנגישים, היעדר נגישות במקלחות החיצוניות שצמודות לחוף ועוד.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם, מסר: "בשנה זו עם פרוץ משבר הקורונה וההשלכות הרבות של המשבר על אנשים עם מוגבלות ומשפחותיהם, בלטה החשיבות של פעילות הנציבות. בהתאם לתפקידנו פעלנו רבות לאורך התקופה על מנת לטפל בהשלכות המשבר על אנשים עם מוגבלות ונמשיך לפעול ללא לאות מתוך מחויבות אישית לנושא".